• RaraS

Januaribebis 2012

En ytterligare fråga om föräldrapenning...ni tycker nog jag snöat in på detta för tidigt, men när man inte vill shoppa något alls innan RUL så får man koncentrera sig på annat!

Om man typ väljer att ta ut föräldrapenning 5 dagar i veckan. Gör man det varje vecka, även om det är många röda dagar? Eller är det så bra att om det är en röd dag en vecka så kan man bara ta ut 4 dagar föräldrapenning men ändå få samma ersättning?

Jag tror ju inte det själv...känns som FK struntar i om det är röda dagar eller ej. Känns som det är taktiskt bäst att börja gå på föräldrapenning efter julhelgerna och ta ut lite komp och semester istället under julhelgerna...visserligen är det en kass jul för oss (ej för arbetsgivarna) men man får ju många extra lediga dagar "gratis" i alla fall.  I alla fall för mig som bara jobbar vardagar och aldrig lördag och söndag och röda dagar. Antar det är annorlunda för er som jobbar helg etc även när det är röda dagar.      

Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10. BF den 14/1-12?
  • RaraS
    Moniqe1979 skrev 2011-08-12 09:23:42 följande:
    nej FK tar ej hänsyn till röda dagar på det sättet utan vill man ha ersättning för 5 dagar i veckan får man ta ut även för den röda dagen, ersättningen är ju lite knäppt beräknad så om man vill ha ut de närmare 80%en av sin vanliga lön så behöver man ju ta 7 dagar i veckan även fast man normalt bara jobbar 5.

Jo, det har jag läst, att man måste ta ut 7 dagar för full ersättning….men tänkte snåla lite och bara ta ut max 5 dagar i veckan. Jag försöker ge mig in i djungeln och ta reda på hur det funkar och så vi får så hög ersättning som möjligt! Min man har tex bättre ersättning i sitt avtal (han är statligt anställd) än vad jag har och det är ju bättre om vi lyckas snåla med dagarna när jag är ledig och att han tar ut full ersättning istället.

Det blir ju lite ”orättvisst” eller vad man ska säga ibland mellan olika jobb, och jag förstår att det inte är så lätt att göra ett generellt system rättvisst. Kommer tex ihåg för 7 års sedan när min syster var hemma och mammaledig, hon jobbar som lärare. De kanske har ändrat på reglerna nu men hon gick såklart in och ”jobbade” så fort det var jullov, sportlov, påsklov och sommarlov. Vi andra har ju såklart också rätt till semester när vi är föräldralediga, men hon fick ju ut mer än dubbelt så mycket semester när hon var mammaledig jämfört med de som har vanligt jobb med 5 veckors semester och hade därför möjlighet att vara hemma längre än vad hon hade kunnat vara med ett ”vanligt” jobb. Hon själv var ju såklart väldigt nöjd, hon hade precis bytt från en förskoletjänst till en lärartjänst och var väldigt nöjd med sitt drag! Obs…som sagt, det var sju års sedan, vet ej om det är så idag.

Tur att man har hela hösten på sig att komma på en bra lösning! Det finns ju någon jämställdhetsbonus också att ta hänsyn till!

• RaraS
    zatori skrev 2011-08-12 11:58:30 följande:
    Vore det inte kul att jämföra hur många som kommer få pojkar vs flickor i den här tråden? Av de som tar reda på det alltså. :) Kul att se hur många det är av varje liksom.

Det vore lite kul. Men man kanske kan skapa en egen tråd för det så de kan skriva som vill? Kanske att man skriver vad man trott att det ska vara/vad känslan säger för kön, vad UL visar vad det ska vara och sedan efter BF vad det faktiskt blev

• RaraS
    shadowstorm skrev 2011-08-12 13:29:07 följande:
    låter som en bra ide =) Vem känner sig manad att starta tråden? Jag kan göra det om ingen orkar sonen sover ändå :P
    Du får gärna göra det! Vore kul för jag är så bombsäker på en flicka och det vore kul att se sedan hur våra känslor för det stämmer eller ej! Men TS måste lägga in länken i "rubriken" sedan!
  • RaraS
    Skåne85 skrev 2011-08-16 09:09:38 följande:
    Var det här inne någon tipsade om en gravid/mamma sida där man kunde handla allt från stödstrumpor och stödgördlar ? 
    Jag hittar inte den sidan igen....=(  
    Den sidan har jag försökt hitta också här bland alla sidor...dock ännu inte lyckats! Kommer någon ihåg vad den hette så får ni gärna skriva igen!
  • RaraS
    Moniqe1979 skrev 2011-08-16 12:13:05 följande:
    Svarar igen kan det varit minimundus tro
    Tack! Det var den sidan jag menade i alla fall! Ska shoppa lite!
  • RaraS
    Moniqe1979 skrev 2011-08-16 15:09:31 följande:
    svårt att formulera men känner mig inte alls glad för att få saker till bebis som inte ens är NÄRA att komma ut särskillt då jag inte själv börjat handla till det barnet, men samtidigt BORDE man ju vara glad för tanken var ju säkert väl menad.
    Jag förstår dig! Jag blev till och med arg på min man för att han kom hem med en en minitröja från Italien i helgen... "Hur vågar du! Vi har ju inte ens varit på RUL ännu!" Och min svärfar har redan köpt en barnvagn på blocket så de ska ha en egen barnvagn hos sig när de passar bebisen, och så att vi slipper att släpa med en i bilen varje gång vi hälsar på....snällt, men alla andra går så fort fram tycker jag!
  • RaraS
    Pebbles82 skrev 2011-08-17 22:31:55 följande:
    Jobbar som Controller och Teamleder på ett stort företag, men hoppas kunna byta jobb när jag är hemma föräldraledig! 

Börjar känna mig lite ensam här som inte känner något av bebis.. :( Kände redan i v 16 med dottern, nu är jag snart i v19 och känner exakt ingenting. Blä. Och ännu är det en vecka kvar till RUL, ingen mage heller.

(Märks det att det är en lite tung kväll? Men de måste man väl också få ha?!) 
    Jag är i vecka 19 och känner inget heller! Imorgon är det RUL och då får jag se vad som händer, är väldigt nervös.

Jag jobbar som ingengör och hoppas också på att söka nytt jobb under mammaledigheten. Känner att det är dags att prova på något nytt, har kännt det ett tag men det är ju inte läge att byta jobb när man vill bli gravid! Men hittar jag inget så kanske man kan få en nytändning till detta jobb efter kanske 8-10 månaders ledighet!  
  • RaraS

Ville bara säga att jag varit på RUL idag och allt såg så bra ut! Är så grymt lättad!!! Var så fruktansvärt nervös! Tre fina bilder fick vi med hem också! Lovely!

Hon gissade på flicka också, precis som jag trott, men hon var inte helt 100% säker, så vi får se!  Och så blev jag flyttad från den 14:e till den 12:e januari! Ska ändra i alla listor här i helgen! 

Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10. BF den 12/1-12?
  • RaraS

Hej allihopa! Ligger nu på vårdcentralen och har gjort glukosbelastning. Fy fasen vad äckligt.... Men jag mådde inte så illa som jag trodde jag skulle göra utan blev mest trött och har sovit en stund. Himla skönt att jag fick eget rum i väntan på nästa mätning! En halvtimme kvar och sedan får jag äntligen äta frukost!

Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10. BF den 12/1-12?
Svar på tråden Januaribebis 2012