• RaraS

Januaribebis 2012

Minneli: Många kramar till er! Ta hand om varandra! Ta det lungt och stressa ej tillbaka till jjobb! Kram igen!

Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10. BF den 14/1-12?
  • RaraS

Tack ShadowS: Jo, en rejäl åkpåse får man satsa på...ska tänka på det när jag väljer vagn att den känns rejäl så man får plats med allt som behövs...

• RaraS

Minneli, lider med er och vad ni får gå igenom! Det är inte samma sak, men när jag råkade ut för mitt X var jag ändå glad på något sätt att man lever på 2000-talet för annars hade det inte upptäckts i tid. Hade man levt för 100 års sedan så hade man antagligen inte levt idag. På något sätt är det ju ändå bra att det upptäckts, men tråkigt när det kunde ha upptäckts ännu tidigare (så var det för mig med), och självklart får du komma in på tidigare kontroller när du blir gravid igen! Visserligen här, så är barnmorskorna som svarar i telefon när man ringer spec. mvc luttrade av att oroliga mammor ringer men så fort de öppnar din journal och ibland även går och konsulterar en läkare får man komma in direkt. Denna gång fick jag komma in första gången på kontroll i v 4+2 och det kändes väldigt bra.

Inte direkt rätt dag att beklaga sig men jag gör det ändå. Jag bryter ihop allt oftare… Hade jag vetat vad det innebar att skaffa barn för ett års sedan när vi bestämde oss för att börja försöka så vet i tusan om jag hade gett mig in i det här. Just nu är jag så trött på att jämt vara trött och kräkas om jag inte sover minst 10-11 timmar per natt. Imorse bröt jag ihop och kunde sluta gråta. Det är f-n inte så lätt att hinna med allt som ska göras, jobba mellan 8 och 17 och hinna sova ordentligt. Om någon ringer och frågar om jag vill gå en promenad får man ju tacka nej, så man är ju så jäkla osocial. Man måste ju hinna hem från jobbet och äta och sedan får man typ göra det viktigaste och sedan gå och lägga sig helst före åtta. Klart det inte alltid funkar och då kräks man och är dödstrött nästa morgon. Har funderat på att gå till någon läkare och försöka få till någon sjukskrivning (bara 25% hade varit underbart) men pga trötthet? Det känns som att det inte ens någon idé att försöka….känns som att läkaren kommer skratta mig rakt i ansiktet. Jag fattar inte hur ni med barn fixar det här?!?! Jag kan inte ens ta hand om vår fosterhund. Hämtar honom bara på helgerna numera.

Jaja, dagens beklagan… På fredag kommer min man hem efter att ha jobbat utomlands i 2 månader. Fy f-n vad han har kommit lätt undan. Men från och med fredag ska jag inte lyfta ett finger här hemma…så vem vet, det kanske känns bättre då när man slipper tänka på att se till att det finns mat hemma osv… Sedan ska vi ha semester de två sista veckorna i augusti! Sedan, om det forsätter så här, får jag nog diskutera med barnmorskan vad f-n jag ska göra… Man kan ju fråga chefen om man kan jobba 75% också om det forsätter, nog skulle man ju klara sig ekonomiskt med det, och chefen skulle säkert gå med på det. Men det är ju inte så bra för framtida föräldrapenningen direkt….

Men första steget är ju att klara sig förbi RUL. Visst är det nervöst men står det inte rätt till så är det ju faktiskt skönt att upptäcka det redan nu så man själv inte behöver må kasst i onödan. Jag har inte tagit ”till mig” denna bebis ännu, har tänkt att man kan planera mer för framtiden efter RUL. Och jag har ju opererat bort foster förut så jag vet att det finns hopp på andra sidan operationen, även om man gråter floder. Och står det inte rätt till så ska jag begära ännu mer kontroller vid framtida graviditeter, om man vågar ge sig in i det här igen. Men antagligen ökar längtan efter egna barn när man inte är gravid även om man nu tycker att adoption inte är så dum idé ändå!

Ursäkta…det här blev ett långt meddelande!…ville bara skriva av mig….

• RaraS
    minneli skrev 2011-08-10 09:58:16 följande:
    Rara S> Jag förstår hur du menar. Med dagens teknik slapp jag iaf gå hela graviditeten, har halva gått och man mår såhär, hur ska man då må om man går hela och inte tror att något är fel. 

Men nu är det långa dagar... helt otroligt vilket kasst stystem vi har i Sverige. Man hinner ju bryta ihop x-antal ggr, istället för att få det gjort och kunna bearbeta det från andra  håller. Och slippa ´känna alla sparkar! 
    Ja herregud, stackare. Jag blev opererad akut, och det var ju grymt mycket bättre än att vänta. Visst var det en chock att tro ena sekunden tro att allt var ok och nästa ligga på operationsbordet. Innnan de stoppade masken över huvudet så frågade jsg om de verkligen var säkra på vad de gjorde. Skönt för dig att hinna få en träffa två olika läkare men sedan är det ju bara stöka bort det. Ta hand om er och vi alla tänker på er! MÅNGA KRAMAR!
  • RaraS
    fabler skrev 2011-08-10 10:09:47 följande:
    på fredag kl 9.30!!

RaraS: Ja själv förstår jag inte hur ensamstående orkar och blir väldigt imponerad av att få det att gå ihop med graviditet och barn. Jag har i alla fall en sambo som låter mig sova vissa mornar (vi brukar gå upp varannan men oftast får jag sova fler). Och han fixar och donar hemma och nu är han i huset och renoverar och då är jag med sonen. Annars hade nog även jag brytit ihop. Men får väl se hur det kommer funka när jag börjar jobba. Har i alla fall nedräkning då de bara är 17 arbetsveckor kvar sen kommer jag gå hem på föräldraledigt en månad innan bebisen är beräknad.
    Mmm....man kan ju ta ut föräldraledighet tidigt, ibörjan av december. Då är det bara tre månader kvar av jobb efter min semster, dvs september, oktober och november. På något sätt ska man väl stå ut! Problemet är att min man ska jobba borta v 39-45 också. Men då kommer han hem på helgerna i alla fall...och han får inte åka iväg på måndagarna utan att ha förberett matlådor för hela veckan åt mig!  

Lycka till på RUL!
  • RaraS
    lillbumbin skrev 2011-08-10 12:17:57 följande:
    Har hållit mig borta från tråden i några dagar så jag ligger lite efter. Min bästa kompis skulle ha samtidigt som mig hon var på ul i måndags och fick ett fruktansvärt besked att bebisen hade vatten fulla magen och överallt och att hon hade förmkt fostervatten. Det va hennes första bebis. Hon haft ett utomkveds innan men nu blev inte detta heller något.. Jag blev så ledsen för hennes skull så jag har bara legat hemma och gråtit.. Jag önskade verkligen att det skulle gå vägen för henne. Just nu skäms jag över att va gravid:(
    Usch och fy! Värsta mardrömmen! Vi alla är ju fullt medvetna om vad kan upptäckas på RUL...men man kan ju inte göra så mycket mer än att hålla tummarna.

Såklart ska du ju inte skämmas, men du behöver ju inte mala på så mycket om graviditetsproblem och symptom med henne. Finns där för henne och låt henne få prata av sig om allt! Denna gång var det trots allt något fel på bebisen. Det tyckte jag var värst med utomkveds, att man opererade bort ett friskt pyre, som växte på fel ställe, antagligen för att det var fel på min kropp. Hoppas det kan trösta henne lite, att barnet ej var friskt och inte hade kunnat överleva och det är ju bra att ta hand om det så tidigt som möjligt. 
  • RaraS
    Jessica82 skrev 2011-08-11 11:45:07 följande:
    värmer bastun för jag fryser så... läste att man inte ska bada bastu mer än 10 min. kollade lite med mamma och mormor och på dom finska sidorna på nätet och hittade inga sådana riktlinjer i finland, så eftersom jag är finne och bastar flera gånger i veckan kommer jag att fortsätta med det som vanligt, visst känner man av att man inte orkar lika länge som tidigare men då lyssnar man ju på kroppen :)
    Jag tror det är klokt! Lyssna på kroppen bara och känner du dig varmare än vanligt när du bastar så gå bara ut en stund. Jag bastar också ofta och har inte tänkt sluta med det, men brukar inte sitta på översta steget just nu utan ta det lite lugnare.... Men man är ju olika!
  • RaraS
    PrickenoGrodan skrev 2011-08-10 18:43:01 följande:
    Angående att arbeta 75%: Om man har arbetat heltid och sen går ner i arbetstid då det är mindre än 6 månader till BF så påverkas inte föräldrapenningen. Jag jobbade 70% de sista månaderna när jag väntade sonen men föräldrapenningen baserades på min heltidslön.
    Aha...är det så det funkar! Bra att veta!

Jag funderar också på hur försäkringskassan räknar ut vilken lön de utgår ifrån. Tar de den lönen man hade typ 6 månader innan man går på föräldraledighet? Eller tar de den lönen man har när man går på föräldraledighet, dvs typ 1 januari 2012 som jag har tänkt gå. Vi har lönerevision 1 april varje år....men de är alltid så tröga med förhandlingarna så den nya lönen brukar bestämmas först september-oktober och få får man betalt retroaktivt för tiden från april. Jag brukar inte ha något emot det, brukar bli en ganska stor lön där under hösten.  Men nu är jag lite orolig att försäkringskassan kommer beräkna min föräldrapenning på förra året lön, eftersom jag inte får min nya förrän i oktober (fast den har gällt från april). Om ni förstår hur jag menar.

Jag får väl undersöka mer om ingen av er vet. Jag läste på försäkringskassans hemsida att man får ett "startpaket" efter att man skickat in moderskapsintyget. Jag ser inte direkt fram emot att ha kontakt med försäkringskassan...har hört så många jobbiga  historier från vänner som har barn....  
  • RaraS
    minjalin skrev 2011-08-11 13:12:47 följande:
    Det är din arbetsgivare som räknar ut din lön och för mig gjorde de i alla fall så att de räknade ihop vad jag hade tjänat senaste året. Men sen är du med och klättrar i lönestegen även när du är föräldraledig så när lönerna går upp på ditt jobb så får du be din arbetsgivare att räkna om årslönen så skickar du in en blankett till försäkringskassan. Likadant om man exempelvis jobbar inom handels där man får olika lön beroende på om du jobbat 1, 2 eller 3 år inom handels. Däremot betalar aldrig fk retroaktivt så de betalar inte ut föräldrapenning för din nya lön förrän avtalet skrivits under så segt om de alltid är flera månader sena då du förlorar pengar på det. Handels som jag jobbar inom brukar vara nån månad sen med undertecknandet men det är riktigt dåligt att man inte får det retroaktivt av fk.

Aha…så det är arbetsgivaren som bestämmer? Det kanske klarnar lite mer sedan när jag får hem blanketterna. Undra hur arbetsgivaren räknar ut lönen, räknar ut ett medel från förra året eller typ bara tar min nya lön som jag får i oktober. Jag har ju flera killar här på företaget (är ensam anställd tjej så de har inte direkt någon erfarenhet av gravida) och killarna är ju pappalediga ibland så jag får väl fråga dem hur företaget brukar göra. Vore ju bra om de typ bara skrev min nya lön som jag får sedan….

• RaraS
    LillaEko skrev 2011-08-12 07:18:24 följande:
    V 20(19+0) idag och tror jag känt några enstaka mini buffar nu i veckan, men bara när jag legat på mage.
    3 dagar kvar till rul, fy sjutton vad jag längtar nu!
    Jag har exakt en vecka kvar till RUL!!! Kl 08:00 på fredag om en vecka!!! Ojoj, vad jag nervös jag är redan! Egentligen skulle jag behöva köpa lite fler mammabyxor...men jag viill inte ens göra det före RUL... Hoppas vi har haft nog med "RUL-otur" i tråden!
Svar på tråden Januaribebis 2012