• RaraS

Januaribebis 2012

missable skrev 2011-09-23 12:20:20 följande:
    Zatori: Läste på din blogg att du börjar föräldra utbildningen slutet nov, början dec... Vi har bara två grupptillfällen 9 nov och 16 nov, jag tyckte det var sent?! Ingen annan som redan har börjat???
    Vi har fyra tillfällen (hela eftermiddagar) i november. Tyckte det kändes mycket faktiskt, i alla fall när man måste ta ledigt från jobbet 4 veckor i rad. Jag tycker de flesta jag har pratat med runt om i landet börjar med föräldrautbildning runt v 30, så det är nog normalt!
    Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10. BF den 12/1-12?
  • RaraS
    LillaEko skrev 2011-09-23 15:01:48 följande:
    Föräldrarutbildning?!? Är det samma som föräldrargruppen?? 
    Det antar jag?! Där man pratar om amning, går igenom de olika förlossningsskeden, gör besök på förlossningen, pratar om hur förhållandet utvecklas när man får barn...osv!
  • RaraS

Känner mig lite avis på er som får gp. Inte att ni inte är värda det, för det är ni! Men jag skulle också tycka det vore skönt att gå hem tidigare och vila upp sig lite innan det är dags! Att vara gravid är ju som sagt ingen lek...
    Tur att det är jul och nyår innan det är dags! Då tycker ingen det är konstigt att man går hem nästan en månad innan BF, för alla andra här på jobbet är ju långlediga över jul och nyår också!

• RaraS

En fråga:

Det här är mitt första barn så jag vet inte hur det funkar riktigt med FK. För tre veckors sedan skickade jag in mitt "Moderskapsintyg". Det stod att när man gjort det så skulle man få ett "startpaket" hemskickat, som förklarade hur det funkade.

Jag har inte fått något ännu och loggade igår in på FK:s sida för att se om mitt Moderskapsintyg fanns registrerat någonstans, men hittade inget.

Är det någon som vet om man ser någonstans på "Mina sidor" på FK:s hemsida om det man skickar in registreras? I så fall under vilken rubrik ska det ligga på? Och är det någon annan här som väntar barn för första gången som har fått sitt "startpaket"? Hur lång tid tog det att få det? Tre veckor kanske är länge....jag är ju trots allt bara i v 25 så förstår väl om de tänker att det inte är någon brådska men undrar om intyget har kommit bort på vägen...tur jag tog en kopia på intyget så jag kan skicka det igen i så fall!

• RaraS

Ja, det kanske var "startbrev" det hette. I vilket fall känns tre veckor mycket. Det är ju inte som när man söker GP att någon handläggare måste godkänna moderskapsintyget direkt. Det borde ju ha gått ut ett brev tillbaka till mig så fort intyget registrerats i Östersund... Jag får väl ringa under vecka och kolla upp det om det inte dyker upp något brev snart!

• RaraS

Jag ringde och frågade om "startbrevet" från FK, och jag skriver svaret jag fick om det är någon av er som också kommer undra om det sedan.

De har 30 dagars handläggningstid, så att det gått tre veckor var ej länge. Hon kunde se att det hade kommit fram, och sa att jag borde ha "startbrevet" hos mig inom 30 dagar. Jag frågade om jag kunde se det på något sätt själv, när man loggade in på deras hemsida, att det var registrerat, för jag lyckades inte se att det var registrerat igår när jag försökte. Det var ju bara "tomt" på min sida. Men hon svarade då att jag ej kunde se att brevet kommit fram, det kunde endast handläggare se.

Så var det med det! Jag funderade på det i onödan!

• RaraS

Tips: Såg i helgen när jag betalade räkningar att man har 15% på nelly.com om man betalar med Nordea-kort!
    Inte så dumt! Jag har spanat på en klänning där till min mammas 60-års fest. Tur att jag inte beställt den ännu!

• RaraS
    SFHelen skrev 2011-09-26 20:32:06 följande:
    En rekomentation är att att använda en hjälmmössa när dem ligger, fungerar!
    Visste inte om detta med sonen, så han är faktiskt lite plattare i bak... medans med dottern som fick ha hjälmmössa är rund och fin i huvudet ;)     
    Nu är det jag som är frågande, hjälmmössa? Jag tänker på en vanlig tunn mössa för inomhus som man knyter under hakan. Är det en sådan du menar? Låter ju bra att det funkade!
  • RaraS
    roxylady skrev 2011-10-04 00:30:40 följande:
    Såg att mitt moderskapsintyg har kommit in nu. Vad händer nu?:) Får man brev från dem sedan med info?
    Hur ser du att ditt moderskapsintyg kommit in?

Jag skickade in det för 4 veckors sedan och försökte kolla på "Mina sidor" men såg inget. Ringde dock och frågade varför jag inte fått något och då sa hon att intyget kommit in men att det var 30 dagars handläggningstid så det kunde dröja 30 dagar från när det kom in till när man får brevet med info...
  • RaraS
    Someday skrev 2011-10-04 08:06:49 följande:
    Skickar man bara in moderskapsintyget till Försäkringskassan i ett vanligt kuvert utan något bifogat brev?
    Antar att det i så fall kanske är samma adress som vanligt...
    Har ni tagit kopia på det?
    Jag skickade in det i ett vanligt kuvert utan brev till. Och jag tog ett par kopior också.
    Det är ju bra att ha intyget på BF-datumet tex när man flyger så man inte blir stoppad och får stanna kvar vid incheckningen bara för att de tycker man ser stor ut Men än så länge har ingen frågat i alla fall när jag flygit!
Svar på tråden Januaribebis 2012