Inlägg från: PrickenoGrodan |Visa alla inlägg
  • PrickenoGrodan

Januaribebis 2012

kikidil skrev 2011-07-19 12:06:40 följande:
    Jag har fått urinvägsinfektion. Var hos husläkaren i fredags och lämnade urinprov. Nu i förmiddags ringde läkaren och sa att det fanns tillväxt av bakterier så nu ska jag ta en antibiotikakur. Jag vet att det inte ska vara någon fara gör bebisen, men det känns ändå olustigt. Hoppas att jag inte får återkommande besvär med uvi under graviditeten! Någon av er som haft liknande bekymmer?
    Det tillkommer att jag är riktigt illa förkyld just nu. Har sjukt ont i halsen, hosta, snuva och sprängande huvudvärk. Idag är sambon hemma från jobbet och tar hand om lilleman. Så skönt! Jobbigt att vara sjuk och behöva underhålla en ettåring hela dagen.

Så, nu har jag fått gnälla av mig lite!
    Du kan vara lugn! UVI är farligare än antibiotika. I förra graviditeten fick jag uvi TRE gånger och har redan behandlat en gång då jag tyckte jag kände symtom. Hade en kur hemma som maken skrivit ut. Så här i efterhand vet jag inte om det var uvi men de får väl odla nästa gång på mvc. Kan tillägga att min kompis troligtvis fick prematur förlossning pga obehandlad uvi. Antibiotikan skadar inte barnet!
    Hoppas du snart mår bättre! Kram 
  • PrickenoGrodan
    erajka skrev 2011-07-19 20:53:38 följande:
    BM sa till mig idag att UVI är inte farligt för bebisen, men om det skulle utvecklas till njurbäckeninflammation är det inte så bra. Men att det inte var så jättevanligt att det gjorde det.
    Det finns risk för prematur fölossning, vilket inte är bra i tidig graviditet, inte senare heller.
  • PrickenoGrodan
    erajka skrev 2011-07-19 21:05:46 följande:
    UVI är inte farligt, det är när den utvecklas till njurbäckeninflammation som den kan göra att barnet föds för tidigt INTE vid uvi
    Jag frågade precis min man (gyn-läkare) för att få klarhet. Då man har uvi har man ju en bakterietillväxt och då finns risk att dessa bakterier kommer in i vaginan och i värsta fall orsakar en infektion där. En infektion i vaginan kan i värsta fall skada fostret. Man har också sett en ökning av prematura förlossningar vid uvi. Så nej, det kanske inte är själva infektionen i urinröret som gör någon skada men om man inte behandlar kan det leda till skada.
  • PrickenoGrodan
    PrickenoGrodan skrev 2011-07-19 21:59:24 följande:
    Jag frågade precis min man (gyn-läkare) för att få klarhet. Då man har uvi har man ju en bakterietillväxt och då finns risk att dessa bakterier kommer in i vaginan och i värsta fall orsakar en infektion där. En infektion i vaginan kan i värsta fall skada fostret. Man har också sett en ökning av prematura förlossningar vid uvi. Så nej, det kanske inte är själva infektionen i urinröret som gör någon skada men om man inte behandlar kan det leda till skada.
    Alltså är det inte bra med uvi.
  • PrickenoGrodan
    PrickenoGrodan skrev 2011-07-19 22:03:09 följande:
    Alltså är det inte bra med uvi.
    Och det verkar vi alla vara ense omSkrattande.
    Hoppas nu vi alla slipper detta elände.
  • PrickenoGrodan

Vid RUL är det nog BM som gör undersökningen men vid behov får man träffa en läkare. Ang. hjärtan så tittar de ju mycket noga på bebisens hjärta på RUL. Tydligen är det därför man har RUL runt v.18 - 20 för det är då de kan se ordentligt att hjärtats delar finns/ser bra ut eller inte. Vid tveksamheter får man göra nytt UL.

Ang. vikt så har jag också ökat mycket. Sist gjorde jag det också, alltså ökade mycket i början. Sen hände något och jag gick upp knappt två kilo de sista tre månaderna. Så totalt blev det bara 9 kg från inskrivning (12 kg från normal vikt).

Skönt att höra att man inte är ensam med stödstrumpor. Jag har aldrig andra då jag har haft problem med åderbråck sen tonåren. Efter den här graviditeten ska jag nog operera mig då mina inte försvinner. Suck!

• PrickenoGrodan
    minneli skrev 2011-07-20 18:48:58 följande:
    Det stod läkare på min kallelse så jag ringde och hörde och det var därför jag hade havandeskapsförgiftning förra graviditeten sa hon. Sen vet jag inte om det också är för att jag har en inflammatorisk tarmsjukdom... fast det hade jag ju förra graviditeten också och då fick jag ingen läkare som gjorde rul.
    Då är det nog därför!
Svar på tråden Januaribebis 2012