Inlägg från: PrickenoGrodan |Visa alla inlägg
  • PrickenoGrodan

Januaribebis 2012

Hej tjejer! Imorgon ska jag på RUL, nervös som bara den. Vi ska inte ta reda på könet. Maken vill inte och då kan jag hålla mig även om jag är nyfiken. Men jag undrar om min kära man kommer att se könet, han är ju gynekolog och gör ju en del UL. Sist såg han att sonen var en pojke medan jag inte såg något och då höll han tyst hela graviditeten även om han sa att han gissade på att det var en pojke och att han kanske sett något.

En fråga när har ni nästa besök hos BM? Jag har i v.21 men ser att många ska dit först senare???

• PrickenoGrodan
    bumbi 84 skrev 2011-08-16 20:15:49 följande:
    Haft onda sd i flera h nu ger det sig inte snart måste jag erkänna att jag börjar bli orrolig.
    Du kanske ska ringa och kolla! Man kan väl få bricanyl.
  • PrickenoGrodan

Jag är lärare i år 3 - 5.

Minneli: Tänker på er, kram!

Idag var vi på RUL. Allt gick bra men det var en envis bebis som inte ville fotas men ska jag vara ärlig så struntar jag i det bara man vet att allt är ok. Har moderkakan i framvägg och blev flyttad från den 14 till den 21. Med sonen blev jag bara flyttad en dag, men vi får väl se när den lilla vill komma ut.

• PrickenoGrodan
    Syoss skrev 2011-08-26 17:23:03 följande:

Ja och allt gick superbra! :D Jag blev flyttad 4 dagar, så jag är i v.18+5 idag och BF 21:a januari. Bebis knep med benen ganska mycket men vad BM kunde se så är det en pojk :) och både jag och L sa till varandra efter åt att vi båda troligen hade skymtat en liten snopp när hon mätte lårbenet :)
    Gud så lättad jag känner mig nu! 

Jag har också den 21/1! Fast jag trodde jag var i 18+6???
  • PrickenoGrodan
    Syoss skrev 2011-08-26 22:36:15 följande:

Konstigt. Har du varit iväg på RUL? På pappret vi fick med oss hem står det 18+5 :)

Japp! BM sa att jag byter vecka på lördagar. Det var en onsdag och hon sa att jag var på 17+4.
  • PrickenoGrodan
    APEW skrev 2011-08-30 18:13:39 följande:
    Hur vet man om det är tidiga sammandragningar man har eller oregelbundna förvärkar?
    Värkar och förvärkar är egentligen sammandragningar. Sammandragningar är vanligt och livmodern tränar sig. Däremot om sammandragningarna gör ont finns risk att de påverkar livmodertappen, alltså man börjar öppna sig. De är de onda sammandragningarna som kallas förvärkar.
  • PrickenoGrodan

Idag var jag på andra BM-besöket. Är i v.20. Min barnmorska var sjuk så det var en annan men det gick jättebra. Hon var supertrevlig.
    Fick mitt moderskapsintyg och så fick jag välja var jag vill föda. Sedan togs blodtryck och så kollades magen. Ingen mätning men kände efter kanten och konstaterade att det var en typisk v.20-mage med livmoderkanten vid naveln. Sen fick jag lyssna på hjärtljuden, det var härligt att höra bebisen.
    Jag fick också svar på proverna från inskrivningen. Mitt järnvärde (alltså järnreserv) var 35 så ikväll fick jag börja knapra Niferex, blä!

• PrickenoGrodan
    partouze skrev 2011-09-04 13:39:55 följande:
    Måste fråga . Väntar mitt första barn och är nu i vecka 22! När ja låg i sängen nyss kände jag hur magen blev hård (livmodern) , de gjorde inte ont och de släppte rätt snabbt . Var de en sammandragning? Isf är det farligt att ha de redan nu med första barnet?

Det var en sammandragning och det är inte farligt så länge det inte gör ont. Det är helt normalt med det i v.22 även om det är första barnet.
  • PrickenoGrodan
    Jag jobbar på sjukhus och vi använder alltid rektaltemp till småbarn. Vi har bra örontempar med små probar, men det är ändå inte tillförlitligt med örontemp på små barn.
    Men på sjukhus är det ju viktigt att tempen blir exakt. Här hemma har vi resonerat att om det diffar lite så gör det inget. Och krisar det har vi en rumptermometer, de kostar ju inte så mycket.

Ang. glukosbelastning så är det många landsting som har plockat bort den om man inte har diabetes i släkten, högt glukosvärde eller är överviktig. Detta för att risken för att drabbas av grav.diabetes är mycket liten om man inte har någon av dessa riskfaktorer. Sen är det ju konstigt att det ska vara så olika. Men mycket verkar godtyckligt när det gäller förlossningsvård/mödravård.
Svar på tråden Januaribebis 2012