RaraS skrev 2011-08-12 10:54:59 följande:
Jo, det har jag läst, att man måste ta ut 7 dagar för full ersättning….men tänkte snåla lite och bara ta ut max 5 dagar i veckan. Jag försöker ge mig in i djungeln och ta reda på hur det funkar och så vi får så hög ersättning som möjligt! Min man har tex bättre ersättning i sitt avtal (han är statligt anställd) än vad jag har och det är ju bättre om vi lyckas snåla med dagarna när jag är ledig och att han tar ut full ersättning istället.
Det blir ju lite ”orättvisst” eller vad man ska säga ibland mellan olika jobb, och jag förstår att det inte är så lätt att göra ett generellt system rättvisst. Kommer tex ihåg för 7 års sedan när min syster var hemma och mammaledig, hon jobbar som lärare. De kanske har ändrat på reglerna nu men hon gick såklart in och ”jobbade” så fort det var jullov, sportlov, påsklov och sommarlov. Vi andra har ju såklart också rätt till semester när vi är föräldralediga, men hon fick ju ut mer än dubbelt så mycket semester när hon var mammaledig jämfört med de som har vanligt jobb med 5 veckors semester och hade därför möjlighet att vara hemma längre än vad hon hade kunnat vara med ett ”vanligt” jobb. Hon själv var ju såklart väldigt nöjd, hon hade precis bytt från en förskoletjänst till en lärartjänst och var väldigt nöjd med sitt drag! Obs…som sagt, det var sju års sedan, vet ej om det är så idag.
Tur att man har hela hösten på sig att komma på en bra lösning! Det finns ju någon jämställdhetsbonus också att ta hänsyn till!
Jodå, är lärare och jag har "jobbat" många lov. Man kan tycka att det är knäppt och fusk men eftersom systemet är så gör man ju så. Sommarloven har man dock arbetat in så andra sommaren jag var hemma fick jag ingen lön. Första sommaren fick jag lön men då hade jag jobbat lite mer än en termin.