Inlägg från: PrickenoGrodan |Visa alla inlägg
  • PrickenoGrodan

Januaribebis 2012

Rara S: Jag hade liggdel till vagnen med fårskinn i. Köpte ett vagn/vaggtäckte (typ vanligt med vaddstoppning) Sen har sonen sovit i fleeceoverall och jag har lagt extra filtar över + sack + regnskyddet. Han har sovit ute när det varit ca - 15 grader och då har han sovit upp till 3 timmar. Däremot sov han inte ute när han var nyfödd då sov han inne i liggdelen som stod på golvet. Har det varit kallare har han fått sova inne.

• PrickenoGrodan

Minneli: Många kramar till er! Jag har precis som många andra tänkt på dig hela dagen. Vad bra att ni fick en bra läkare även om det var tråkiga besked. Ta hand om varandra! Kram

• PrickenoGrodan

Angående att arbeta 75%: Om man har arbetat heltid och sen går ner i arbetstid då det är mindre än 6 månader till BF så påverkas inte föräldrapenningen. Jag jobbade 70% de sista månaderna när jag väntade sonen men föräldrapenningen baserades på min heltidslön.

• PrickenoGrodan
    Västeråsmamman skrev 2011-08-10 18:19:46 följande:
    Har ni många cravings just nu? Här är det sushi och stark mat med röd chili som jag i normalfallet knappt kan äta pga halsbränna men nu inga problem.
    Tomater!
  • PrickenoGrodan

Jag har varit sjukt sugen på ost, alltså mögelost och brie etc. så jag har redan börjat planera min ostkväll som jag ska ha i januari. Hur som helst åt jag middag med mina föräldrar och en god vän till dem häromdagen och då serverades det ost. Jag trodde jag skulle dö av suget. Men då kom jag på att man kan ju värma osten. Så jag tog lite ost och slängde in den ignen och väntade tills den bubblade. Lät den svalna lite och åt sen med fikonmarmelad, mums.

• PrickenoGrodan
    Empa86 skrev 2011-08-10 18:37:09 följande:
    Åh, jag måste få beklaga mig lite...Jag är så orolig inför ultraljudet, jag har inte gått upp ett gram än och har inte kännt något liv från magen. Nu känns det som att jag är mer inställd på att vi inte ska få något bra besked och det känns så hämskt att ha massa negativa tankar bara.
    Det känns som allt är så otroligt stressande just nu. Jag har inte fått tag i något nytt jobb än och det är jätte svårt att motivera mig själv att ligga på och söka när jag inte vet hur länge jag kan jobba. Jag vill inte tala om för någon arbetsgivare att jag ska ha barn förrens jag varit iväg på ul men det är ju jätte långt kvar till rul. Jag vill veta om pyret mår bra nu så att jag kan börja planera lite.
    När är RUL?
  • PrickenoGrodan
    Sapato skrev 2011-08-10 19:01:31 följande:
    Är också sjukt sugen på ostar. Sa till sambon att jag ska åka till Östermalmshallen första dan vi orkar ta oss ut i januari och där ska jag spatsera runt och välja ut massa goda ostar.. Haha!
    Jag fantiserar om min ostkväll var och varannan dag, helt knäpp har jag blivit!
  • PrickenoGrodan
    doriah skrev 2011-08-10 19:21:47 följande:
    Oj vad många sidor ni hunnit skriva sen i går kväll!!
    Jag sållar mig till tanterna i tråden med mina 32 årSolig
    Är man tant om man är 31 år?
  • PrickenoGrodan
    fabler skrev 2011-08-12 00:20:41 följande:
    De va några som skrev att dem va från dalarna, minns inte vilka då jag läst ikapp massa sidor. Jag är från borlänge!

Vi har sommarstuga i Torsång och jag har bott i Blge när jag pluggade och sen 2 år i Falun. Sonen är faktiskt född där. Men nu bor jag i Stockholm, men räknar Dalarna som mitt andra hem.
  • PrickenoGrodan
    RaraS skrev 2011-08-12 10:54:59 följande:

Jo, det har jag läst, att man måste ta ut 7 dagar för full ersättning….men tänkte snåla lite och bara ta ut max 5 dagar i veckan. Jag försöker ge mig in i djungeln och ta reda på hur det funkar och så vi får så hög ersättning som möjligt! Min man har tex bättre ersättning i sitt avtal (han är statligt anställd) än vad jag har och det är ju bättre om vi lyckas snåla med dagarna när jag är ledig och att han tar ut full ersättning istället.

Det blir ju lite ”orättvisst” eller vad man ska säga ibland mellan olika jobb, och jag förstår att det inte är så lätt att göra ett generellt system rättvisst. Kommer tex ihåg för 7 års sedan när min syster var hemma och mammaledig, hon jobbar som lärare. De kanske har ändrat på reglerna nu men hon gick såklart in och ”jobbade” så fort det var jullov, sportlov, påsklov och sommarlov. Vi andra har ju såklart också rätt till semester när vi är föräldralediga, men hon fick ju ut mer än dubbelt så mycket semester när hon var mammaledig jämfört med de som har vanligt jobb med 5 veckors semester och hade därför möjlighet att vara hemma längre än vad hon hade kunnat vara med ett ”vanligt” jobb. Hon själv var ju såklart väldigt nöjd, hon hade precis bytt från en förskoletjänst till en lärartjänst och var väldigt nöjd med sitt drag! Obs…som sagt, det var sju års sedan, vet ej om det är så idag.

Tur att man har hela hösten på sig att komma på en bra lösning! Det finns ju någon jämställdhetsbonus också att ta hänsyn till!

Jodå, är lärare och jag har "jobbat" många lov.  Man kan tycka att det är knäppt och fusk men eftersom systemet är så gör man ju så. Sommarloven har man dock arbetat in så andra sommaren jag var hemma fick jag ingen lön. Första sommaren fick jag lön men då hade jag jobbat lite mer än en termin.
Svar på tråden Januaribebis 2012