• RaraS

Januaribebis 2012

LillaEko skrev 2011-10-10 07:33:42 följande:
    Men, hur gör ni andra på bilfrågan?
    Idag har vi en bur i bagaget (som egentligen inte passar, köpte den till en volvo 850, men har nu en toyota avensis).
    Så den måste bytas, men tror det blir för smalt med en halv, skulle vilja ha en som är smalare, så man får in både hund och vagn utan problem.
    Hur har ni tänkt frakta hund och vagn? Smarta lösningar efterfrågas, men tänker INTE byta bil ;) 
    Känner igen mig i problemet hund och bil. Vi har diskuterat olika lösningar sedan jag blev gravid. Vi har en Audi A4 avant...men hundburen vi har idag tar nästan hela bagaget och nej, det får ej plats med barnvagn där bak. Så alternativen har varit att specialsvetsa en vägg till bilen eller köpa en anpassad bur för bilen. Vi vill helst ha bur, så det finns möjlighet att lämna bilen med öppen bagage ibland. Det finns de som tillverkar burar special till varje bilmodell. Men de burarna kostar ca 5000 kr och bilen är ändå för liten när vi ska åka på fjällsemester. Så då måste man köpa en takbox till också.

Så för oss har det slutat med att sälja vår Audi A4. Kändes tråkigt att lägga massa pengar på A4-anpassad takbox och specialanpassad bur för en bil som bara funkar ett barn. Förhoppningsvis får vi ju fler barn och då blir det för trångt ändå.... Vi skrev på papper med köparen igår och idag ska pengarna överlämnas och vi blir av med vår bil. Nu ska leta ny bil! Men vi har ju några månader på oss. Vår andrabil funkar nu så länge, när vi inte har någon bebis ännu!

Om du är intresserad så kan jag leta upp länken till de som specialbygger burar efter den modellen som du har!    
    Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10. BF den 12/1-12?
  • RaraS

Hittade länken lättare än vad jag trodde....

http://www.jeppe.com/burar/bur.html

Som sagt, de specialbygger ju burarna så du kan säkert välja vilken bredd som du vill.   

• RaraS
    LillaEko skrev 2011-10-10 11:28:49 följande:
    RaraS: har kollat där, gillar deras ide med avdelare och grind. Idag har vi en från boburen. Men tänkte maila runt lite och begära in offerter, de kostar ju som sagt rätt mycket. Men vår hund älskar att få vara med så det måste lösa sig, hon är ju i storlek med en labbe/vorsteh
    Lycka till! Att hitta den perfekta buren är inte det lättaste! Jag har letat bur i 1 ½ år och inte hittat någon "standard"-bur som passar vår bil i den storlek jag vill ha på bur. Utan vi har använt den buren som vi fick med hunden...och den tar som sagt upp större delen av bagageutrymmet. 

Den schäfer vi är fodervärd åt sedan 1 ½ år är ganska liten till växten....men vi vill ändå inte gå ner i storlek i bur ifall denna vovve blir placerad i någon annan stad/land. De flesta schäfrar är större så vi vill inte köpa en bur som inte passar en ny hund om vår nuvarande älskling skulle bli skickad till Afganistan etc (hemska tanke!)...
  • RaraS
    Hitnrun skrev 2011-10-10 15:11:16 följande:
    Här köpte vi vår specialanpasade hundbur, den är jättebra och kostade iallafall då bra mycket mindre än andra liknande burar tex. jeppe.  www.enason.se/ Ett litet tips bara.
    Bra tips! Det kan ju behövas när vi har köpt vår nya större bil! Känns lite bättre att lägga pengar på en bur till en bil som  vi känner att vi kan ha i många år framöver!
  • RaraS
    Syoss skrev 2011-10-11 11:10:27 följande:

Jag har hellet inte sett det. Jag går efter mina egna erfarenheter av bebis.. vissa dagar är han väldigt aktiv och sover aldrig verkar det som, och andra dagar är han lugn och ger några puffar ibland bara. Men så har det varit ända sedan jag började känna av honom så jag känner till hans rytm tillräckligt bra för att inte oroa mig :)
    Vad är det för program som många har sett?

I alla fall, jag tror ni har helt rätt. Man känner rytmen hos sitt eget barn och sedan varierar det lite grann. Men såklart, märker man att rytmen drastigt förändras så kommer i alla fall jag ta det säkra före det osäkra och ringa och fråga om det. Hellre en gång för mycket än en gång för lite! 
  • RaraS

Tack-tack! Får se om jag vågar se det!

• RaraS
    roxylady skrev 2011-10-12 11:52:18 följande:
    Någon annan som jobbar på kontor här inne? Hur har ni löst saken?
    Jag är också kontorsråtta Min plan är att gå på jul-/föräldraledighet den 16 december. Jobbar 100% fram tills dess och sedan har man ju en vecka ledigt innan jul. Risken är ju såklart att man inte hinner klart med allt man ska till den 16 december men det är ju inget stenhårt datum för min del. Tänkte att man kan komma in i mellandagarna och jobba klart om det är något sista som släpar. Då är det ju dessutom väldigt lungt på kontoret så då kan man ju jobba ifred.

Men till 1 januari är planen att vara helt klar med jobbet i alla fall!
  • RaraS
    roxylady skrev 2011-10-12 12:07:40 följande:
    Härligt :) Ja men det är just det datumet jag tänkte att jag skulle försöka gå ned i arbetstid haha.
    Vilket sammanträffande!

Ja men precis! Det är ju mycket lugnare om man får arbeta ensam. Inte samma stress.
    Tar du ut semester innan bebis kommer eller när hade du BF nu igen?
    Själv gör jag det från den 13:e Jan tror jag, har BF den 27:e :)

Jag har BF den 12:e och jag har en hel del semester och komp som jag tänkt ta ut. Det försvinner ju lite nu under hela hösten när man ska till BM och föräldrakurser etc så jag får se lite hur mycket jag kvar vid jul och när jag ska fylla i att man ska börja med föräldrapenning...hoppas man inte behöver fylla i det förrän när man tar ut det. Jag är inte så insatt i reglerna ännu...men i december blir det nog lättare att uppskatta hur långt mina semesterdagar, arbetstidsförkortning och komp räcker. 

Men jag har sagt att målet är att lämna jobbet den 16:e december och efter det kan jag ju bestämma över arbetstiden själv, för då är det ingen som räknar med mig, och det känns ju bra så kan man anpassa lite efter hur pigg man är och hur mycket julstök man har kvar att fixa. Förhoppningsvis så är jag klar den 16:e men jag kommer inte jobba övertid för att hinna klart...då drar jag hellre ut på det sedan i mellandagarna!    
  • RaraS
    Pebbles82 skrev 2011-10-12 12:52:39 följande:
    Tänk på att FK har många veckor på isig att besluta om utbetalning bara, så du inte förväntar dig pengar kort därefter! Inte så kul att ofrivilligt gå utan ersättning.. Men själva anmälningen behöver du ju inte göra förrän du vet med säkerhet när du ska gå hem! 
    Tack....jag måste som sagt kolla upp hur detta funkar. Men jag har redan lärt mig att det tar tid. Skickade in moderskapsintyget för 5 veckor sedan, ringde för två veckors sedan för att kolla läget och hon sa att det kommit in och att jag borde få "startbrevet" snart. Ringde igen igår och frågade och hon som svarade då sa att "startbrevet" var skickat i torsdags. Så ja, det bör ju komma i postlådan vilken dag som helst!

Men vilken tid för att få ett startbrev! 5 veckor minst! Det var ju ingen ansökan om GP eller nåt liknande....bara ett intyg in och ett startbrev tillbaka...tänk att det ska ta sådan tid! Jaja, jag har lärt mig att det tar tid och ska läsa på hur det funkar sedan...
    roxylady skrev 2011-10-12 12:54:30 följande:
    Ja men det låter ju jätte bra :) Hoppas att du hinner med allt då innan så att du slipper åka dit efter den 16e så du bara kan varva ned. Precis det är just den där tiden inför julen jag också känner att det finns en hel del att göra hemma.

Får hålla tummarna på att det blir det till bästa för oss :) Och att man slipper vara allt för trött av tyngden :)
    Ja, vi får hoppas det går bra! Det börjar ju närma sig!
  • RaraS
    roxylady skrev 2011-10-12 13:32:55 följande:
    Måste fråga.,. har faktiskt inte hittat nått om det. Men hur gör pappan med försäkringskassan?
    Är det de han fixar när han har fixat faderskapsintyget från v28?
    Jag undrar också! Men jag har bara antagit att allt står i det magiska "startbrevet".
    Faderskapsintyg? Har aldrig hört talas om det? Var får man det ifrån?
Svar på tråden Januaribebis 2012