Velociped skrev 2011-11-21 15:45:00 följande:
Just nu känns livet riktigt skit! Arbetsterapeuten kunde inte säga varför jag har ont i handlederna men säger vidare att hon inte tror jag någonsin haft karpaltunnelsyndrom...?? (vilket jag ju fick som diagnos när händerna domnade bort för två veckor sedan) Hennes gissning nu är istället att det antagligen beror på min reumatiska sjukdom - som aldrig tidigare suttit i händerna eller handlederna - men att det säkert brutit ut/påverkats av graviditeten...
...sen säger hon vidare att det kanske är en 50/50 chans att det går över när bebisen är född...
50/50??? Min högra handled är nu så stel och öm att jag inte kan vinkla den, min sambo måste hjälpa mig med bh-n, jag kan för fan knappt torka mig när jag varit på toaletten. Om det inte blir bättre än vad det är nu, hur ska jag då kunna ta hand om bebis? Jag kan inte lyfta nånting med höger hand, vänster är bättre, men mest för att jag helt enkelt inte använder den lika mycket.
Jag bröt ihop och bara grät hos arbetsterapeuten av tanken. Om man inte kan lita på sina händer hur ska man då kunna ta hand om sin bebis? Vill bara gråta...
Kan du inte prova akupunktur mot ledvärken? Min mamma hade ledvärk och svullna händer och fötter i många år och läkarna hittade ingen förklaring, men akupunktur funkade bra på henne ihop med träning. Nu har hon själv sen några år tillbaka kommit på att hon är jätteallergisk mot glutamat (En smakförstärkare) och när hon tog bort det ur kosten (så blev det bättre men långt ifrån bra) Sen slutade hon med gluten och sen dess är hon helt värkfri och kan ha sina ringar igen. Råkar hon få i sig glutamat eller gluten så svullnar ögonlocken och glutamaten ger henne huvudvärk och det gör ont i behålorna, men ledvärken kommer bara tillbaka om hon äter gluten under en längre period, inte om hon bara råkar få i sig det. Nu har ju du en konstaterad reumatisk sjukdom men tänkte att akupunktur verkar ju funka på det mesta så kan ju vara värt ett försök? :) Sen är man ju olika mottaglig för det, men på mig har i alla fall akupunkturen tagit bort en dum nervsmärta som jag haft i höger skinka under graviditeten som jag även hade förra grav. Dock tog den inte bort foglossningen men det är riktigt skönt att slippa den där nervsmärtan i alla fall :) Håller alla tummar och tår att det hur som helst går över efter förlossningen för dig!