• minjalin

Januaribebis 2012

misssally skrev 2011-11-20 19:37:46 följande:
    Grattis SFHelen till er lille kille! :) Hoppas allting går bra nu!

En fråga till er andra, jag vet att vi pratat om Babyskydd förut, men vi var och kikade lite idag. Jag fastnade för Brio Primo, är det någon som har erfarenhet av sådant? Jag tyckte det verkade nätt och smidigt, men jag har ju egentligen ingen aning ;) Hjälp mig :)
    Hur gör ni andra, köper ni nytt eller begagnat?
    Vi hade BRIO Primo till sonen och var nöjda med det. Har sparat det och kommer använda det till denna bebisen också. Kan ju sätta det på våran vagn och det ingick när vi köpte vagnen för det var kampanj så det var därför det blev det. Kollade inte på massa olika. Det är tungt och otypmligt att bära med en bebis i men det tror jag alla babyskydd är för jag har fattat det som att BRIO Primo räknas som ett av dom lättare egentligen. Men jag är ganska liten och klen också så ;)
  • minjalin
    misssally skrev 2011-11-20 19:54:30 följande:
    Ja jag tror alla blir tunga med bebis i.. Det är lätt nu att gå runt och lyfta med en arm osv, jag vet hur det kommer bli sen :) Då kånkar man med en 7kilosklump :) Men jag tror också att själva Primo-skyddet är ganska lätt i sig självt om man jämför... Gud så svårt!! Det var bra också tycker jag att basen var gjord både för Isofix och bälte, då kan man använda basen till andra bilar också, vår bil har Isofixspännen, men det är ju inte alla som har..
    Precis :) Vi hade bara basen i våran bil så om jag åkte med mina föräldrar eller nåt så tog jag bara babyskyddet och bältade det i deras bil. Så den möjligheten finns också. Men i hemmabilen är det väldigt smidigt med bas för då klickar man ju bara i babyskyddet. Ska man bälta babyskyddet så är det lite mäckigare, men inte svårt. Men skulle bli tokig på att göra det jämt så rekommenderar verkligen att köpa en bas också :p
  • minjalin
    Velociped skrev 2011-11-21 15:45:00 följande:
    Just nu känns livet riktigt skit! Arbetsterapeuten kunde inte säga varför jag har ont i handlederna men säger vidare att hon inte tror jag någonsin haft karpaltunnelsyndrom...?? (vilket jag ju fick som diagnos när händerna domnade bort för två veckor sedan) Hennes gissning nu är istället att det antagligen beror på min reumatiska sjukdom - som aldrig tidigare suttit i händerna eller handlederna - men att det säkert brutit ut/påverkats av graviditeten...

...sen säger hon vidare att det kanske är en 50/50 chans att det går över när bebisen är född...

50/50??? Min högra handled är nu så stel och öm att jag inte kan vinkla den, min sambo måste hjälpa mig med bh-n, jag kan för fan knappt torka mig när jag varit på toaletten. Om det inte blir bättre än vad det är nu, hur ska jag då kunna ta hand om bebis? Jag kan inte lyfta nånting med höger hand, vänster är bättre, men mest för att jag helt enkelt inte använder den lika mycket.

Jag bröt ihop och bara grät hos arbetsterapeuten av tanken. Om man inte kan lita på sina händer hur ska man då kunna ta hand om sin bebis? Vill bara gråta... 
    Kan du inte prova akupunktur mot ledvärken? Min mamma hade ledvärk och svullna händer och fötter i många år och läkarna hittade ingen förklaring, men akupunktur funkade bra på henne ihop med träning. Nu har hon själv sen några år tillbaka kommit på att hon är jätteallergisk mot glutamat (En smakförstärkare) och när hon tog bort det ur kosten (så blev det bättre men långt ifrån bra) Sen slutade hon med gluten och sen dess är hon helt värkfri och kan ha sina ringar igen. Råkar hon få i sig glutamat eller gluten så svullnar ögonlocken och glutamaten ger henne huvudvärk och det gör ont i behålorna, men ledvärken kommer bara tillbaka om hon äter gluten under en längre period, inte om hon bara råkar få i sig det. Nu har ju du en konstaterad reumatisk sjukdom men tänkte att akupunktur verkar ju funka på det mesta så kan ju vara värt ett försök? :) Sen är man ju olika mottaglig för det, men på mig har i alla fall akupunkturen tagit bort en dum nervsmärta som jag haft i höger skinka under graviditeten som jag även hade förra grav. Dock tog den inte bort foglossningen men det är riktigt skönt att slippa den där nervsmärtan i alla fall :) Håller alla tummar och tår att det hur som helst går över efter förlossningen för dig!
  • minjalin
    Velociped skrev 2011-11-21 21:02:36 följande:
    Jag har blivit bjuden på en namngivningsceremoni på torsdag för en lite flicka som föddes i förra veckan. Det är en Imam som håller i det (om det nu göra någon skillnad?). Jag har känt mamman sedan höstens terminstart, vi har samåkt och pratat en hel del som två gravida gärna gör... och hon bor väldigt nära mig...

...så till problemet. Vad köper man för present då?  Hjälp och tips mottages tacksamt! :D
    födelsedagståg? :)
  • minjalin
    Velociped skrev 2011-11-21 21:57:10 följande:
    Leia - vad är ett födelsedagståg?

Vi känner ju inte varandra så väl så det känns konstigt att köpa något allt för "stort" också... :/
    Ett födelsedagståg är ett litet trätåg i olika fina färger som man kan sätta ljus i och så brukar det finnas med fina träsiffror. Så tar man fram den siffran som barnet fyller plus samma antal ljus och ställer fram tåget på bordet. Vi fick det när vi hade namngivning (fast istället för tåg så var det en herde med får och så höll herden i siffrorna och så satte man ljusen i fåren) Blev väldigt uppskattat av oss och vi köpte ett jättefint tåg till sonens kusin när hon hade namngivning och det vart väldigt uppskattat det med. Har sett ett tåg på IEMS nyligen. Sen brukar även sånna där lite gammaldags leksaksaffärer med träleksaker och sånt (typ krabat och liknande) ha sånna också. Här är en länk där det finns lite sånt t.ex. Bara googlade. Finns nog hur mycket som helst på nätet. Men i butik verkar dom ligga på ungefär 200-250 kr :)

http://www.blaelefant.se/sv/artiklar/doppresenter-2/index.html?gclid=CPXFs_7ayawCFcbwzAod4QMWqQ
  • minjalin
    shadowstorm skrev 2011-11-23 10:13:00 följande:
    SFHelen, vilken kämpa du och sonen är. Hoppas ni snart får komma hem så ni kan vara en hel familj. Och vilken duktig liten gosse som inte behöver andnings hjälp :) Lycka till och tack för att du tog dig tid att skriva :)

Jag känner att orken finns verkligen inte längre, jag orkar inte med mig själv eller min 2åriga son han retar upp mig så jag skulle kunna dra av mig håret. Och jag känner hur hormonerna bara rusar i kroppen. Jag blir arg på han skriker på han, sedan i nästa stund börjar jag grina för jag får dåligt samvete....SUCK kan inte de sista veckorna skyyyynda på nu!!!
    Vad skönt att höra att jag inte är ensam med att ha noll tålamod med 2-åringen :( Han går mig på nerverna och jag känner mig som världens sämsta mamma =/
  • minjalin
    roxylady skrev 2011-11-23 11:50:49 följande:
    En lite halvpinsam och otrevlig fråga kanske.. men är det bara jag som är svullen eller något där nere? Tycker det känns som jag blivit större där? Känner inte igen mig själv. Är det något som försvinner? Det gör inte ont men är störande då man känner att något är annorlunda.. måste fråga någon.. försökt googla på detta men får inte riktigt fram info..
    Har du som lila maskar utanpå de yttre blygdläpparna om du kollar med spegeln? I så fall har du fått åderbråck där nere. Men man kan säkert vara svullen utan att ha det också i och med att det är ett enormt tryck på underlivet nu. Jag har ju åderbråck så mina yttre blygdläppar är minst dubbet så stora som normalt plus helt deformerade och lila (sorry för detaljerna) och det gör ont >.< men jag vet ju att det försvinner när bebis är ute så det är bara att hålla ut :p
  • minjalin
    roxylady skrev 2011-11-23 14:16:52 följande:
    Har faktiskt inte kollat det. Får kolla när jag kommer hem Hoppas på att det inte är det då.. har dock inte ont. Men kan åderbrock vara smärtfritt också?? Ja det är ju mina yttre vad jag vet som är svullna. Men störs inte av det så, mer att jag känner mig stor där mot vad jag brukar göra om man säger så. Ingen fara, jag frågade ju hihi! Jo det gör ju det. Är inte allt för lång tid kvar nu i alla fall! ursch vad jobbigt det måste vara att det gör ont
    Ja det får du kolla :p Vad jag har förstått så har inte alla ont av åderbråck där. Men jag ahr inte jätteont om jag inte står och går mycket för det svullnar ju mer då. Och värst är om jag och sambon har sex om det inte är kvällstid så jag ändå ligger ner en hel natt sen för annars har jag jätteont efteråt om jag går upp och går och står. Då blir det megasvullet och bultar och värker, men gör inte ont under tiden vi har sex så det är sjukt frustrerande :(
  • minjalin
    sandy87 skrev 2011-11-23 14:23:11 följande:
    Hej alla!

Har en fråga till er (hoppas ni kan hjälpa mig)
    Har försökt få tag i bm utan resultat hela dagen..
    Hade väldigt ont i magen i natt & idag har jag inte känt av den lilla/lille alls :/ Bör jag oroa mig/ringa till förlossningen & höra? Hur hade ni gjort? 
    Jag hade ringt till förlossningen och hört med dom. Hellre ringa en gång för mycket än en gång för lite...
  • minjalin
    roxylady skrev 2011-11-23 14:31:24 följande:
    Okej.. aj aj.. hoppas man inte har det. Är så glad som inte känt av foglossningen sedan 3 veckor tillbaka nu så är så glad att man hade en krämpa mindre. Nåja.. får gå och känna mig som en gaggig tant där :p Aj vad jobbigt att det gör ont.. ni får försöka med sånt på kvällstid då.. inte kul å gå runt å ha ont  Skönt att det inte gör ont under den tiden då i alla fall. Förstår att det måste vara riktigt frustrerande
    Jo, är oftast så trött på kvällen bara. Men men, det är så det är att vara gravid :p
Svar på tråden Januaribebis 2012