• minjalin

Januaribebis 2012

ccecy skrev 2011-11-03 17:37:46 följande:
    jag hoppas jag kan ha samma tur :) fast det blir som det blir, man ska nog inte stressa upp sig på alla mardröms förlossningar som slutar i akutkejsarsnitt osv. då tror ja hela förlossningen av sig självt blir jobbigare, utan att man skall ta det som det kommer :)  o så får man hoppas att din förlossning inte går allt för mycke snabbare denhär gången ! ;p har du låg väg till förlossningen annars då ?:)
    Precis. Ingen idé att stressa upp sig. Folk älskar att berätta om sina mardrömsförlossningar, men drömförlossningarna får man sällan höra talas om ;) Jo det hoppas jag med. Tar en kvart ungefär med bilen till sjukhuset så det är inte så långt, men ska ju fixa barnvakt och så också. Men i värsta fall får ju han följa med så får mina föräldrar hämta honom på sjukhuset men sätter det igång mitt i natten är jag inte så pigg på att släpa upp honom mitt i natten. Men förhoppningsvis förvarnar det lite som det gjorde sist.
  • minjalin
    GoodEnough mom skrev 2011-11-03 18:41:13 följande:
    Här är det inte bara magen som vuxit utan rumpan, låren, brösten och kinderna ;) Så jag känner mig lite rund :) Men har jag tur får jag behålla lite rumpa efter :D 

Ja, det varierar kraftigt det där med vikt och längd. Jag ska till TUL den 16 november så inte så länge till! Här hos oss får man två stycken ultraljud. 

Enligt min barnmorska räknas jag och inte räknas till omföderska, så jag hoppas bara tösen vänder sig så jag får genomgå vaginal förlossning :)  

Hur är denna graviditen annorlunda mot din första? Eller de är lika?  
    Jag tycker mina kinder är insjunkna istället. Var mycket rundare förra gången. Och rumpan är helt borta :p Men men, det blir som det blir.

Okej, vad lyxigt :)

Du hade gjort kejsarsnitt innan va? Den kompisen jag pratade om som hade sin i säte, träffade henne igår och dom hade gjort ett vändningsförsök ändå som hade lyckats så förhoppningsvis vänder den sig inte igen :) Förstår att du vill uppleva en vaginal också. Det är verkligen jättehäftigt :) Själv är jag livrädd för kejsarsnitt så det vill jag verkligen inte!!!!

Jag har mått mycket mer illa än med sonen, foglossningen kom v 12 (med sonen kom den v 20) har haft mer foglossning också, åderbråck i underlivet som kom i v 15 (kom runt v 30 med sonen) och har fått ett ljumskbråck. Men jag njuter ändå mer av denna graviditeten än förra för jag mår bättre psykiskt. Hatade att vara gravid med sonen, avskydde kroppsförändringarna och hela baletten. Den här gången var jag mer förberedd och njuter av magen och tycker den är fin. Har inte lika mycket humörsvängningar heller, Men börjar känna av det lite mer nu. Känner mig väldigt deppig vissa dagar och har inte så bra tålamod med sonen just nu så har ständigt dåligt tålamod över att jag tappar humöret eller inte orkar leka med honom på samma sätt som innan. Men det är ju inte så långt kvar som tur är. Ibland känner jag mig som världens sämsta mamma men det är kanske att överdriva lite :p
  • minjalin
    Wicky81 skrev 2011-11-03 19:12:36 följande:
    Ja fick ringa 1177 nu och fråga om jag fick ta en starkare tablett och det var ok...för det gick inte längre..så nu har det värsta släppt tack och lov så jag kan nog kunna sova i natt.....Men tror sonen fick en kick där inne för det var väldans liv en stund :P

Ja vi har oxå det mesta så men iom att vi får en son nu känns det som man får börja om lite endå just med kläder och så. Gubbens lillasyster har lånat oss massa kläder så vi klarar oss :D Men ska väl shoppa loss mer senare....Vi har bland annat bilstol (babyskydd) att köpa samt en åkpåse till vagnen...

Det tog oss fyra år att bli gravida....Slutade med piller -06...fick MA i augusti -07 och sedan inget.....
    Gå gärna in på min sida och läs min blogg om det hela...Har bloggat en del här från och till om våran kamp dessa år. Så som sagt läs gärna ;D
    Usch, så ont har inte jag haft så jag ska inte klaga :P

Okej. Blir nog lätt så när man har en tjej, att man köper så mycket tjejiga kläder. Med pojkar är de könsneutrala kläderna roligare än de pojkiga kläderna. Eller i alla fall enligt min åsikt så vi har mest könsneutrala kläder. Men nu när jag snart får börja handla på pojkavdelningen istället för babyavdelningen så är det svårare för då är det mesta pojkigt. Han är ganska liten för sin ålder så han har fortfarande 86 i kläder men snart blir det ju 92. Sen har vi kvar babyskydd och vagn och så sen sonen eftersom det inte var så längesen han föddes.

Oj, vad jobbigt att kämpa så. Ska läsa nån dag :) Fick ni kämpa lika länge med dottern? Följer den dokumentärserien på trean som handlar om par som har svårt att få barn.
  • minjalin
    Jämthund skrev 2011-11-04 08:58:44 följande:
    Just det.. Kom på en fråga. Hur är det där med magmusklerna när man blir gravid? Kommer dem att dela på sig eller gör dem kanske inte det? Varför gör dem det och när i sådana fall? kännde mig som ett frågvist barn där... Min mage ser ut som ett tält när jag skrattar eller sätter mig upp. Magmusklerna är defenetivt kvar där dem brukar. Jätteroligt ser det ut iaf.
    Min mage får som en toppig kant längs mitten när jag gör en halv situps eller så om jag ska ta mig upp ur sängen eller soffan. Antar att det läcker ut där dom är delade för man kan kolla om dom är delade genom att ligga på golvet och göra en halv situps. Samtidigt som man gör det så känner man med fingrarna i mitten av magen och ser hur många fingrar i bredd man får ner. Jag får ner 3 stycken nu så mina är helt klart delade. När jag började känna efter att jag fött sonen så kunde jag precis få 2 fingrar i bredd och sen minskade det till knappt ett finger, men helt ihop blev dom aldrig (vet inte om dom ska vara helt ihop för min sambo har också ett mellanrum mellan sina så lite har man kanske alltid)
  • minjalin
    ccecy skrev 2011-11-04 10:33:10 följande:
    jag hoppas verkligen att man slipper alla snöstormar och sånt sedan närmare BF, har 100km till sjukhuset här, så de tar ju sitt lilla tag de med :p o är de dåligt väder är de ju inte mycke roligare :) man får hoppas på det bästa :D
    Oj, ja då har ni verkligen en bit! Håller tummarna att vädret håller sig någorlunda :p
  • minjalin
    Wicky81 skrev 2011-11-04 12:12:50 följande:
    Skönt när man har det mesta så man slipper stressen över att införskaffa allt. Då har man ju redan det mesta.
    Jag gjorde ju så att jag gav ju bort allt till gubben syrra (hon fick barn i april i år) för jag ansåg att här blir det ju inga barn endå....Och vad händer??! Så här stod vi först och hade lånat ut allt så det blev lite panik :D Men det fixade sig endå som tur var. Vagnen fick vi tillbaka då dom fixa en ny, sängen fick dom behålla så köpte vi en på blocket osv....

Ja det har tagit psykiskt i allafall på mig. Har tyckt det var jättejobbigt....gubben har varit mer avslappnad om det hela vilket på ett sätt oxå varit väldigt frustrerande för mig.
    Men det gick till en gräns som sagt då jag bara tänkte att nä nu skiter jag i allt, jag orkar inte.....Så det här med att man ska "sluta tänka på det" som alla sa åt mig (vilket irriterade mig till max, för det är inte så jävla enkelt att bara slappna av och sluta tänka på det) kanske endå på ett vis stämmer.....
    Det blir ju som en besatthet till slut....att varje månad ha stenkoll på mens, ÄL ja ALLT, man inbillar sig symtom osv...och så är det inget endå, och man blev lika besviken VARJE gång.....
    Så nu när jag plussa så jag fattade ju inte...trodde det var ett skämt, att jag gjort nått fel med testet. Och även nu när jag varit på två UL, magen växer och han sparkar så känns det fortfarande så overkligt allting
    Jo det är skönt att ha det mesta fixat sen innan! Skönt att ni kunde få tillbaka en del :)

Läste din blogg igår kväll och förstår inte hur ni orkat. Ni är verkligen värda lillkillen i magen! Kan tänka mig att en stolt storasyster längtar som besatt :) Jag har tänkt som en tok båda gångerna när vi har försökt få barn. Inte gjort ägglossningstest och så men verkligen tänkt på det hela tiden för jag är så otålig så jag vet inte hur jag skulle palla att gå flera månader. Vi lyckades på första försöket bägge gångerna så jag känner mig verkligen lyckligt lottad. Var livrädd för att inte lyckas med första för jag hade haft oregelbunden mens ända sen den kom första gången och ibland har det kunnat gå så långt som 6 månader mellan även om den oftast kommit med 1-2,5månaders mellanrum. Så blev verkligen förvånad när jag inte hann få nån mens. Sen efter att jag fött barn blev mensen regelbunden med bara några dagar hit eller dIt.

Förstår att det måste kännas jättekonstigt, men oj en sån efterlängtad bebis det kommer vara :)
  • minjalin
    elinson skrev 2011-11-04 13:29:51 följande:
    Låter som att de delat sig ja, magmusklerna försvinner ju aldrig de glider ut på sidan för att lämna plats åt magen. Det är så olika hur mycket de behöver dela sig i en graviditet. Jag tog en bild av magen i vecka 17 då jag såg det tydligt och kände det tydligt (på det sättet att du inte längre ha någon kraft i bla sit ups). Det ska vara ett litet mellanrum ja men det rör sig om nån centimeter.

Precis, det är ju väldigt vanligt. Men det gör ju inget så länge dom går tillbaka som dom ska efteråt. Men man ska ju vara försiktig med att träna magen tills det inte är större mellanrum än 2 fingrar i bredd efter vad jag har hört. Det är sjukt vad kraftlös man är i magen nu ja. Sambon brukar putta mig upp ur sängen eller soffan, och annars är det rulla ur sängen som gäller Tungan ute
  • minjalin

Imorn ska vi ha stort kalas för våran lille prins som fyller 2 år :) Sen på söndag kommer hans farfar med sin sambo och firar lite i efterskott så det är full rulle för våran del den här helgen :)

• minjalin
    LillaEko skrev 2011-11-06 09:46:36 följande:
    Funderade lite på det här med blöjor.
    Hur mycket och vilka köper ni hem innan bebis? 
    Vi köper inga innan för här får man med sig ett helt paket från pampers och ett helt från Libro från BB (om jag inte minns fel, mycket blöjor i alla fall) och på BB får man låna så mycket man behöver medan man är där. Sen får sambon åka ner och köpa det som passar bäst. Men sonen körde vi Libro mest i början men så testade vi pampers och tycker egentligen bättre om pampers men just dom minsta blöjorna luktar väldigt starkt av nånting, vilket jag är lite skeptisk mot. Men sen har vi i alla fall kört på pampers hela tiden och har nu baby dry till sonen sen ca 1,5 år tillbaka. Dom är superbra tycker vi och tunna och inte klumpiga. Tycker libro är jätteklumpiga och tjocka och gillar dom inte alls men det där är ju en smaksak. Har provat billigare blöjor som huggies och så men dom har bara läckt kiss jättefort så verkar som att man får vad man betalar för. Men på vissa barn funkar dom ju bra vad jag hört så det är nog olika. 
  • minjalin
    Frideborg81 skrev 2011-11-06 14:08:27 följande:
    Någon som har fått en mörk linje över magen ännu, har glömt av när i graviditeten den kan komma??
    Jag har inte fått nån hormonrand denna grav än, men har inga magbilder framifrån från sonen förrän v 31+1 och då anar man en hormonrand som sen blir starkare och starkare för varje vecka, så jag vet inte exakt när den började synas sist. Nu är jag i v 30+2 så det återstår att se om det kommer nån den här gången :)
Svar på tråden Januaribebis 2012