• minjalin

Januaribebis 2012

Wicky81 skrev 2011-11-14 19:06:48 följande:
    Nekad Gravid.penning :(

Så sjukt ledsen och grymt besviken :(

Jag som trodde jag hade två veckor kvar på jobbet....Men jag får visst kämpa på in i det sista.....
    Nej vad tråkigt :( Jag som trodde alla inom vården fick gravidpenning. Har inte hört om nån som blivit nekad. Blev du inte ens beviljad en del? Annars kanske det finns möjlighet att bli sjukskriven fram till förlossningen istället? Massa styrkekramar!
  • minjalin
    Wicky81 skrev 2011-11-14 19:22:24 följande:
    Jag jobbar inom vården, boende/hemtjänst....och har inte så jag kan ta ut semester så länge tyvärr :( Föräldrapenning med dottern kan jag inte heller ta ut då hon går i Förskoleklass..visst jag kan ta ut helger isåfl och den tid på dagen hon är hemma med mig men det är inget jag/vi klarar ekonomiskt. Har nog inte så mycket sånna dagar kvar heller....
    minjalin skrev 2011-11-14 19:11:24 följande:
    Nej vad tråkigt :( Jag som trodde alla inom vården fick gravidpenning. Har inte hört om nån som blivit nekad. Blev du inte ens beviljad en del? Annars kanske det finns möjlighet att bli sjukskriven fram till förlossningen istället? Massa styrkekramar!
    Ja det är helt sjukt,  jag var/är så naiv att jag trodde att det var nästan "självklart" att alla inom vården fick det...men men......Blev helt nekad (vet inte om det kan bero på att jag är halvt sjukskriven redan)
    Tror oxå att jag iofs kan bli helt sjukskriven i stället men endå. Har kontakt med min handläggare som har hand om min sjukskrivning och hon sa nått att jag skulle höra av mig om jag blev nekad och att dom då kan förlänga helt eller hur hon menade i stället. Ska ringa henne i morgon,

Men frågan är hur man ska dra det här vidare....Samtidigt som jag vill överklaga (vilket kommer ta sin tid så sonen lär hinna bli född innan det är klart) så vill jag heller inte bara låta det vara och säga ja tack och amen utan visa att dom gör fel............

Kan väl hoppas att någon mer välbehövlig fick min plats eller vad man ska säga i stället då.......
    Jag är ju också halvtidssjukskriven (visserligen var jag inte det när jag skickade in ansökan men det ska ju inte spela nån roll) så nu går ju jag på halv sjukpenning och halv graviditetspenning eftersom sjukskrivning alltid kommer i första hand. Men det är ju bra att den handläggaren tycker att du ska kunna var aheltidssjuskriven. Då är det säkert bara att få ett nytt läkarintyg så löser det sig nog. Jag hade också en jättebra handläggare med min sjukskrivning som jag haft kontakt med om hur länge den ska bli godkänd och så eftersom jag är sjukskriven längre än 90 dagar. Men det löste sig och hon godkände hela vägen efter att hon pratat med några andra.
  • minjalin
    Wicky81 skrev 2011-11-14 19:35:30 följande:
    Va skönt! :D

Jo jag ska prata med henne i morgon och hoppas på ett bättre besked därifrån isåfl. Min läkare på MVC har säkert inget emot heller att sjukskriva mig helt sen.
    Jag menar det är inte bara värken jag har (det som jag mest poängterat i ansökan) utan allt annat...trötthet, svag, otymplig med magen...risk för smällar osv....
    För helt seriöst....jag pallar inte att jobba hela tiden ut....
    Det löser sig nog ska du se :) Min läkare sa att jag fick återkomma om jag behövde heltid men hon trodde att jag hade större chans att få sjukskrivningen godkänd om jag var halvtid och det funkade ju för mig fram tills nu men nu var det lagom att gå ner helt. Med förra jobbad ejag jättelånga pass till 2,5 veckor innan han föddes men det skulle aldrig gå den här gången. Men det låter som att du har en bra handläggare så jag tror det löser sig! Du får hålla oss uppdaterade!
  • minjalin
    fair skrev 2011-11-14 19:18:32 följande:
    I morgon är det dags för BM besök. Känns spännande, är så sugen på att höra hjärtat slå igen :)
    Vad ofta du får gå! Jag går bara var fjärde vecka :( så väldig skillnad från när jag var förstföderska. Fuskigt :P
  • minjalin
    Snusmumriken80 skrev 2011-11-14 20:26:08 följande:
    Vi går varannan vecka från ca v. 30. Nu får jag välja om jag vill gå en gång i veckan o d vill jag:)
    Jag gick varannan vecka från v 30 med sonen och varje vecka från typ v 35 eller nåt sånt. Var där v 29+4 sist och nästa gång är jag v 34+0. Sen får man väl hoppas att det är varannan vecka sista 6 veckorna i alla fall :P
  • minjalin
    Snusmumriken80 skrev 2011-11-14 20:30:17 följande:
    Det borde d ju va
    Ja, jag har ju gått oftare än många andra på forumet för många hade bara v 12, sen RUL och sen nästa besök i v 25 medan jag hade v 20 också så det verkar ju inte som att man går jättesällan på våran mvc i alla fall jämfört med andra i landet. Men jag får fråga nästa gång hur ofta jag får gå efter det besöket. Är ju 2,5 veckor kvar tills jag ska dit. Lååång väntan :P
  • minjalin
    fair skrev 2011-11-14 21:39:44 följande:
    Leia: jag har också gått var fjärde vecka men från och med imorrn blir det varannan vecka. Var dock på ett oplanerat extra besök för några veckor sen pga att jag hade högt blodtryck.
    Okej, då är det nog därför det känns som att du går ofta :p Hoppas jag också får börja gå varannan vecka efter nästa gång. Är ju ändå v 34+0 nästa gång så jag tycker det borde bli varannan vecka åtminstone då.
  • minjalin

Att ha hosta och vara typ höggravid är ingen bra kombo xD Känns som jag ska kissa ner mig :p

• minjalin
    LillaEko skrev 2011-11-15 20:00:42 följande:
    Känner precis likadant när jag hostar el nyser :s
    Det är så jobbigt. Minns förra gången jag var gravid. 2 veckor innan förlossningen hade jag en rejäl förkylning och hostade och nös och det kom verkligen såpass i trosan att jag fick byta ibland, dock klarade sig byxorna så inga mängder, men ändå. Trodde jag skulle vara inkontinent efteråt typ, men inga som helst problem :p Har vart halvduktig med knipövningar efteråt. Tycker det är så svårt att komma ihåg, men det har gått bra ändå. Denna grav försöker jag med knipövningar men att komma ihåg det 3 ggr om dan är ju hopplöst. Jag är glad om jag kommer ihåg det en gång om dan xD
  • minjalin
    curiosa skrev 2011-11-15 20:45:19 följande:
    ännu värre när jag nyser och helst om det är mer än en nysning i rad. Då hinner man inte spänna musklerna i mellan...
    Hehe, precis. Jag måste sätta benen i kors och hålla emot allt jag kan när jag nyser, och ändå hjälper det inte alltid Tungan ute Det är verkligen glamoröst att vara gravid Cool
Svar på tråden Januaribebis 2012