-
Ja du, inte lätt det där :p Jag ska tydligen åka in så fort jag får värkar i alla fall eftersom det gick 5 på 5 timmar från första värk förra gången och det var bara sista 2-2,5 timmarna som jag upplevde som smärtsamma :p När jag kom in var jag öppen 6 cm och det var då som värkarna mer började kännas men var absolut inte fruktansvärt smärtsamma, men från 8-10 cm var riktigt hemska för då öppnade jag mig 2 cm på 20 minuter.GoodEnough mom skrev 2011-11-07 10:05:29 följande:Jag vet inte, de säger så olika om år mellan barnen och jag har hört både 5 år som 10 år- min BM säger att tiden mellan barnen är oväsentlig men den BM jag träffade första gången sa att jag räknas som omföderska då det var så många år sedan sist. Dock har jag ju aldrig fött vaginalt tidigare så därför vet jag nu inte alls vad jag räknas som och min BM vet inte heller riktigt säger hon. Hahaha.. Kanske varken eller? :) Vad nu det kan betyda! -
Hehe, ja, min mammas andra förlossning var jättesnabb och då var hennes första inte lika snabb som min. Sen kan man ju aldrig veta, kan bli en lång utdragen förlossning men lika bra att ställa in sig på en snabb så man inte riskerar att föda hemma. Det tar en kvart med bilen ungefär till närmaste sjukhus, och skulle det vara fullt och man typ har krystvärkar så kan dom ju knappast slänga ut en xD Men startar det mitt i natten får vi ringa sambons brors familj som bor en kvart härifrån med bil, och känns det väldigt bråttom får vi väcka lillen och ta med oss honom så får mina föräldrar hämta honom på förlossningen. I bästa fall förvarnar det lite på dan som det gjorde sist så han kan åka till mina föräldrar innan det sätter igång på riktigt. Han kom på BF så jag hoppas den här håller sig runt det datumet också :p Den får gärna komma 11 dagar innan BF, men inte tidigare för då blir det decemberbarn ;) När har du BF? :)GoodEnough mom skrev 2011-11-07 11:30:27 följande:Oj, ja då förstår jag varför de vill att du kommer in direkt :) Du är en snabbis! Har du långt in till förlossningen? Kom din son? på BF innan eller efter? -
Precis. Jag hade smvärkar hela dan innan och molande mensvärk. Jag kände inte när en värk började eller slutade utan kände bara toppen som en liten ilning i ryggen så inget smärtsamt alls eller så. Mina förvärkar kändes likadant. Sen väcktes jag 02:30 av starkare värkar, som inte var smärtsamma än eller så utan bara starkare. Och 04:30 kom vi in och då var jag 6 cm öppen och 06:40 var det dags att krysta och 07:37 föddes han :) Jag var klarvaken när jag vaknade och förstod att det var dags, men det är säkert olika :p 5 % av alla barn föds på BF och min mamma har fått nummer 1 och nummer 3 på BF och nummer 2 på BF+2 så vi får se när min kommer :p Okej, då har du 3 dagar före mig då :) Tänk om vi får på samma dag :pGoodEnough mom skrev 2011-11-07 11:47:49 följande:Jo säkert finns det en möjlighet till att det blir en långsam förlossning med men troligtvis blir det ju inte det och då är det som du säger bäst att förvänta sig det så att man hinner :) Om det startar mitt i natten så gäller det helt enkelt att ni redan packat sonens övernattningsväska och BB väska, vad jag hört så tar det ett ta att vakna upp och fatta att det är pågång under natten om man inte haft några förarningar under dagen. Vad fick du för förvarningar med sonen? Kom man på BF vad häftigt! Det brukar ju aldrig stämma annars :) Jag har BF 9 januari och hoppas på januari bebis om man nu ska önska ;) Och troligtvis blir det ju det! -
Usch, ingen hit! :pbumbi 84 skrev 2011-11-07 11:50:01 följande:jag ska med åka direkt men dom är inte säkra på att vi hinner ändå
gick från 8cm till ute på mindre än 2min. hann inte ens krysta en hel gång hann bara börja så var hon ute. -
Jo dom säger ju att man har mer ont när man öppnar sig väldigt fort. Från 8-10 cm och i krystvärkarna hade jag ont hela tiden och värkarna var jättetäta, men hellre så än att ligga i många många timmar och bli trött. Jag hade ju fått sova några timmar innan det satte igång och det underlättar nog verkligen. Man orkar hantera smärta på ett helt annat sätt när man är utvilad. Då tyckte jag smärtan efter förlossningen var mycket mycket värre i stygnen och så. Och amningen gjorde jätteont första dagarna och jag fick såriga bröstvårtor och då tog snart sömnbristen ut sin rätt och andra natten låg jag bara och grät när han sög xD sjukt att det kan vara så :p När hon frågade om jag ville ha EDA sa jag bara "nä, jag kan fortfarande tänka mig att göra om det så det behövs inte" men amningen efter för lite sömn, då ligger man och gråter. Hehe :pGoodEnough mom skrev 2011-11-07 12:26:15 följande:Oki, men då kanske du får lite känningar under dagen så att sonen kan åka och mysa med mormor och morfar redan då :) Vad skönt ändå att början inte var så smärtsam för dig, trots att de sista snabba centimetrarna säkert var hemska så var du kanske mer utvilad. Har hört att öppnas man snabbt så gör det ont men det är säkert individuellt det med ;) Jag hoppas jag med förstår när det är dags, men alla säger ju att det vet man bara så jag hoppas på det :D Coolt att din mamma har två födda på BF och du en :D:D Vem vet, de små liven får kanske samma födelsedag det är ju inte långt i mellan och kan bli sant som du säger :) -
Jag hade inte så snabbt krystskede utan det tog 1 timme (får gärna gå fortare denna gången, men inte för fort) men allt som allt gick det ju fort :p Blir spännande att se hur du får denna gången då :pnya mamman skrev 2011-11-07 14:04:48 följande:Jag är oxå en snabbis... eller har varit. Första gick på 4h 25 min. Öppna mig 6-7 cm på ca 1h 15 min
Andra gick på 2h 54 min. Första krystade jag på 15 min och andra 1 men det var lite i snabbaste laget, hängde inte alls med.
Detta blir tredje men det är med annan pappa och så är det 5,5 år sen sist så det kan ju faktist dra ut på tiden denna gång. Inte alltför mycket bara =) -
Känner en som fick sitt revben utsparkat när hon var gravid men det borde man ju känna tydligt för det sticker ju ut då. Men du får väl ringa din bm och be henne kolla på det?roxylady skrev 2011-11-09 18:13:21 följande:Jag har JÄTTE ont i vänster revben nu istället. Kan inte skratta, hosta, nysa eller röra på mig. Känns som något stort blåmärke som bara gör ondare å ondare.. någon idee om vad som kan ha hänt?? Någon som känner likadant? Börjar få lite panik över detta
Hjäääälp! -
Har ingen aning. Min bebis får till riktiga kickar som gör ont nu men ring och hör med henne. Kan ju vara så att det är överansträngt bara.roxylady skrev 2011-11-09 19:08:45 följande:Leia: ja jag tror att jag ska ringa om det imorgon. Jo man borde ju känna det. Plus att bebisen är väl inte så pass stark i v29? -
Jag har fortfarande inte fått några bristningar *peppar peppar* men jag har ju lite sen förra graviditeten på höfterna och lite lite på magen. Sen fick jag bristningar på höfterna och låren i puberteten men dom är så gamla så dom syns ju inte så mycket längre. Jag är nöjd om det inte kommer några nya denna gången. De på höfterna började så smått v 28+ förra gången och då var det mina gamla som liksom byggdes på längre upp mot sidan av magen. Sen fick jag några under naveln och en precis ovanför naveln sista veckan innan sonen föddes så man kan ju inte ropa hej förrän ungen är ute
V 31+0 idag 
-
Igår jobbade jag min sista dag. Nu är det bara att gå hemma och vänta :) Har börjat få ont i ryggen och magen (tror det är ligamenten i magen som värker.) Och mycket molande "mensvärk". Nån mer som har det? Revbenen börjar också protestera nu. Bebis tar upp hela magen nu och knör och bökar för fullt :p