• minjalin

Januaribebis 2012

LillaEko skrev 2011-11-16 08:18:28 följande:
    Jag undrar också lite om försäkringskassan.
    Gick ju hem 6/11 men syns fortfarande inget om graviditetspenning på mina sidor där.
    Lika så under kommande utbetalningar står det bara "Inga pågående utbetalningar".
    Hur ser det ut för er andra som gått hem på gp?
    På försäkringskassans hemsida står det att man kan se kommande utbetalning en dag före man får pengarna. Är du född 1-10 i månaden får du den 25:e, är du född 11-20 får du pengarna 26:e och är du född 21-31 får du den 27:e :) Jag kan inte heller se nåt och jag har beviljad både sjukpenning och gravpenning men man ser utbetalningen väldigt sent. Likadant med föräldrapenning och barnbidrag.
  • minjalin

På mig drar dom 26 % i skatt och jag fick ingen restskatt förra året i alla fall när jag hade gått hemma och vart föräldraledig. Fick tillbaka lite istället. Men jag jobbar 75 % så det kanske har att göra med att man inte tjänar lika mycket när man inte jobbar 100 %?

• minjalin
    Velociped skrev 2011-11-16 11:38:51 följande:
    Mycket riktigt... pratade precis med FK och för mig såg det ut så här:

Årsinkomst 309 600:- 
    x 0.97
    x 0.8 
    / 365
    = SGI 658:- / dag INNAN skatt.

Min skatt hade sänkts från 30% till endast 22%,  troligen för att jag börjat studera.Så jag höjde den till 28%...

Detta resulterar i att den faktiska summa jag får ut per dag blir 473:-

Det blev inte alls lika munter räkning! ;) 
    Man klarar sig. Jag hade en årslön på 189 000 nånting när jag gick på mammaledigt och nu har jag 226 000 eftersom man får vara med och klättra i lönestegen fastän man är föräldraledig. (baserat på en 75%-tjänst) Jag tog ut 1-3 dagar i veckan första året med sonen så du kan ju tänka hur lite pengar jag fick ut och vi kunde unna oss saker ändå och har inte sänkt våran levnadsstandard sådär jättemycket. Inte köpt så mycket film och inte fullt så mycket kläder till mig men annars har det inte vart några större problem. Men då hade vi sparpengar också som vi tagit av vid oförutsedda utgifter :p Men sen beror det ju på vad ens partner tjänar och hur dyrt man bor osv också. Och hur dyra vanor man haft innan :p
  • minjalin
    fair skrev 2011-11-16 12:32:16 följande:
    Jag är inne på förlossningen pga onda sammandragningar. Bebis ligger i tvärläge, mår prima och sparkar och bökar runt. Har haft ganska regelbundna sd hela morgonen så nu har jag fått brichanyl för att lugna dem. Livmodertappen var opåverkad så det känns ju skönt. Men fy sång skakar av brichanylen!!!
    Nej usch! Hoppas det ger med sig med bricanylen och skönt att tappen inte var påverkad!
  • minjalin

Jag har haft massor med sammandragningar som inte gör ont sen typ v 18 eller nåt. I v 20 räknade jag till 30 på en dag i vila och det sa min bm var mycket så dom gjorde odling som inte visade nånting. Hon gjorde även en ny odling för säkerhets skull sist i v 29+4 eftersom jag fortfarande hade mycket sammandragningar men den visade inte heller nåt. Ska dubbelschecka med henne nästa gång att dom verkligen kollar efter GBS vid odlingarna också för det hade jag förra graviditeten (som dock inte behövde behandlas förrän vid förlossningen för det var så lite) men jag har fortfarande mängder med sammandragningar och har även molande mensvärk. Har haft en sammandragning som känts mer som en riktig förvärk häromkvällen då det ilade och spände i ryggen samtidigt precis som det kändes med sonen från v 35. Men med honom så hade jag 2 gånger att det började på natten ett par timmar och var regelbundet men inte speciellt smärtsamt utan bara ilningar men han höll sig inne till BF och förlossningen startade med likadana värkar som tydligen ändå var effektiva för mina värkar började inte göra ont förrän jag var öppen 6 cm och 3 timmar senare var han född. Det hade verkligen avrt lättare om uvi vid graviditet hade vart lika kännbart som uvi är i vanliga fall ;) Hade 3 stycken när jag väntade sonen och kände aldrig av dom utan det syntes bara på odlingarna men aldrig på snabbstickorna.

• minjalin
    PrickenoGrodan skrev 2011-11-16 20:31:37 följande:
    Åh, här är en till med massor av sammandragningar + att jag mår illa och känner mig risig i magen. BLÄÄ!
    Men nu är det inte långt kvar! Vi får bita ihop och hålla ut och ha bilden av lilla knytets första sekunder på mammas bröst framför oss <3
  • minjalin
    shadowstorm skrev 2011-11-16 20:38:15 följande:
    precis :) Det är nära nu...om man nu inte går övertiden igen ;P Men jag vääägrar denna gång då går jag i strejk ;)
    Hihi, ja senast BF ska dom ut :P Hur mycket gick du över sist? Jag fick på BF så det ska bli spännande att se när denna behagar komma ut!
  • minjalin
    partouze skrev 2011-11-16 21:37:54 följande:
    Ofta när jag får sd så känns de som de blir svårare å andas typ . Typ som ett tryck över lungorna. Även ibland när ja ligger PÄ rygg känner ja detta åh då kan ja även få svimninskänsla. Någon mer som har så?
    Jag får också svårare att andas när jag får kraftiga sammandragningar, speciellt om jag ligger ner. Då blir det som ett tryck över lungorna precis som du beskriver.
  • minjalin
    shadowstorm skrev 2011-11-16 23:46:32 följande:
    BF+9 men då tvinga jag dem sätta igång mig för jag hade inte sovit på närmare 2 veckor mer än  nån timma just på grund ut av förvärkar :(
    Usch, låter inget vidare :( Skönt att dom satte igång dig till slut i alla fall!!! Jag hade ju inga förvärkar som gjorde jätteont utan dom gick att somna ifrån. Somnade ifrån de riktiga värkarna också som jag hade hela dan innan han föddes. Regelbundna men inte smärtsamma. Vaknade ju 02:30 av starkare värkar som ändå inte gjorde speciellt ont men ändå kändes och 5 timmar senare var han född. Perfekt förlossning, men hade gärna haft lite kortare tid med krystvärkar (1 timme med täta intensiva värkar) Men är rädd att det kan gå väldigt fort denna gången, men behöver ju inte göra det. Hoppas i alla fall jag mår bättre nästa gång så jag får åka hem efter en natt istället för två. Kommer ju längta hem till min lillkille hemma! Jag vet inte om det var blodbristen eller bara utmattning som gjorde att jag mådde så dåligt sist men hade förlorat nästan 1,2 liter blod vid förlossningen och kunde knappt stå på benen hela första dan. Tog mig precis mellan toan och sängen innan det svartnade för ögonen så dom var inne på att dom ville ge mig blod. Men det var inte jag så pigg på så minsta lilla förbättring påpekade jag för dom och sen var järnvärdet helt okej när dom kollade dan efter och jag var mycket piggare så jag slapp att få blod som tur var :p
  • minjalin
    Syoss skrev 2011-11-17 14:45:21 följande:
    Jag får också ont på sidorna om magen när jag promenerar. Ibland räcker det med att jag tar några steg, ibland kan jag gå betydligt längre men ont får jag varje gång. För mig påminner det som ett fruktansvärt håll, fast överallt runt magen och inte bara där man får håll vanligtvis. För mig är det ligamenten som håller livmodern på plats som sträcks ut när jag går när livmodern skumpar runt där inne. Kanske är nått sånt för dig med? :)
    Sådär får jag också i ligamenten. Fruktansvärt jobbigt :p
Svar på tråden Januaribebis 2012