• curiosa

Januaribebis 2012

Pamper skrev 2011-12-09 19:48:03 följande:
    Jag är oxå arbetslös o får pengar från FK motsvarande akassan då jag blivit utförsäkrad.

Min BM tycker man ska gå på föräldrar ledighet 3 veckor innan BF.
    men man vill ju inte slösa på sina fp dagar eller hur?
    jag tänkte vara "arbetssökande" fram till BF kanske att jag tar ut fp en vecka innan

för att få ersättning måste man iaf vara aktivt arbetssökande (vilket jag inte tror att du heller e) och då bör man vara i en sysselsättning..... min handläggare på AF letar praktik plats till mig men d e lättare sagt än gjort med tanke på julen o att man e höggravid med foglossningar....

Jag vet inte om du blivit upplyst om detta o det verkar vara rätt nytt,  när du som arbetslös går på föräldrar ledighet MÅSTE du kontakta/ skriva in dig på AF INNAN det gått 1 år. För annars förlorar du din rätt till akassa/ ersättning efter din föräldrar ledighet.
    Alltså innan det gått 365 dagar o min handläggare trodde att det gick o skriva in sig o sen ut sig igen pga fortsatt föräldrar ledighet.

I mitt fall är jag ensamstående o får alla 480 dagarna, jag kan tidigast få barnomsorg när barnet är 1 år samtidigt som jag måste skriva in mig på AF när jag varit utskriven från AF i ett år.......
    Jag söker faktiskt jobb ganska aktivt och meddelar ams vad jag söker med jämna mellanrum. Dock så är det ju inte lätt att få en anställning som höggravid så jag är bara hemma.
  • curiosa

Vi har två namn.
    Emma om det är en tjej. Dels pga att jag ville att min stora tjej skulle heta det och dels pga att det är den blivande pappans gammel mormor som är uppvuxen i det huset vi bor i.
    Wilmer är det pojknamnet vi hittat som båda gillar och som inte är upptaget. Annars så gillar jag Anton, Liam, Elias mm men alla dom är det redan folk som tagit.

• curiosa

Nu ska jag gnälla lite oxå. Är så trött på att inte få sova ordetligt på nätterna så jag vet inte vad längre.
    I natt vaknade jag vid 3 och somnade inte om fören framåt 5 igen. Helt slut hela tiden och allt är bara jobbigt. Är typ gråtfärdig hela tiden och så innerligt trött på allt.

Men nu är det lördag och den ska jag spendera i soffan, som alla andra dagar, och ha tråkigt!

Slut på gnällandet.

• curiosa
    elingabriella skrev 2011-12-11 03:54:51 följande:
    Jag kan inte ladda upp bilder via mobilen här men bilder på vår lilla lilla prins finns här; www.elingabriella.se Det är helt otroligt hur mycket jag älskar vår lille Gustav! :)
    Grattis :)
  • curiosa

Jag gick och la mig vid halv två i natt och vaknade nu och kunde inte somna om...och jag är inte heller trött!
    Kanske att det är dags att göra nått annat på dagarna än att ligga i soffan och sappa??? Så kanske man blir lite trött oxå.

• curiosa
    chreb skrev 2011-12-12 06:17:59 följande:
    Somnade vid 1 tiden, vaknat flera ggr och nu kan jag inte somna om. Börjar bli drygt.. är det fler som har samma? Varför blir det så och vad kan man göra? kommer ju vara helt slut till förlossningen tänker jag.
    Här med.
    Jag håller allvarligt talat på att bli tokig av det.
    Inte blir det bättre nu när jag är tokförkyld heller och vaknar av att jag inte kan andas, måste snyta sig eller hosta.
    Men det är väl bara att hålla ut, 30 dagar kvar för oss idag.
    Och visst sen får man inte heller sova men när man väl får det så kan man det. Nu får man men kan inte,,,,
  • curiosa
    Velociped skrev 2011-12-12 12:03:28 följande:
    leia - min sambo kläckte ur sig igår att han verkat konstig för att han mått dåligt i flera dagar. Han menar att han är så stressad över allt; jobbet, hur jag mår, om jag inte är på gott humör, om jag blir irriterad på hundarna (händer lätt just nu tyvärr) osv. Så jag känner mig helt värdelös idag, som om jag förstör hans liv totalt. :( Samtidigt vet jag inte hur jag ska kunna ändra på något av det. Sover dåligt, har konstant ont, är trött och känner mig bara gnällig.

Någon som har något bra tips? :(
    Precis samma här.
    Sambon är helt sönderstressad över hela situationen men jag tror att vi får bara härda ut.
    Sista tiden är inte lätt och allt blir bara jobbigare och jobbigare helst när man inte ens får sova och känner sig som en flodhäst och bara i vägen och gnäller för allt.
    Sambon här är nog mest trött på att jag tjatar om att bebis faktiskt ska komma nu, att jag inte orkar mer mm Änsålänge går det men kanske att man ska tänka mer på sin kära och uthärda. Det är faktiskt snart över.
  • curiosa

Helt underbart i natt fick jag sova.
    Visst jag har vart uppe 2 eller tre gånger på toa men jag har sovit i mellan utan att vakna och det i flera timmar i sträck.
    Dagen, humöret och allt blir bara så mkt bättre.

• curiosa
    fair skrev 2011-12-13 13:23:17 följande:
    Av ren nyfikenhet, kan man känna själv om man är öppen nåt? Har inte gjort det, är för feg. Men som sagt, av ren nyfikenhet.. Funderar också på hur länge man kan vara öppen nån cm innan det är dags. Fasen att inte barnmorskn kände på tappen också när hon liks kände var huvudet låg!
    Det undrar jag oxå men samtidigt så ska man ju inte in och greja där heller pga bakterierisken. Men visst hade det vart lockande.
  • curiosa

En massa sammandragningar/förvärkar hela kvällen och vissy hoppas man på att det är på g men dock så hade jag ju velat ha idag isåfall, 111213 :)

Men dom släpper nog snart tror jag.

Svar på tråden Januaribebis 2012