• curiosa

Januaribebis 2012

Pusselbiten86 skrev 2011-11-29 14:05:06 följande:
    Ska jag ALDRIG få njuta ???? Rynkar på näsan

Var på TUL idag, ensam! :(

Nåja... Enligt deras uträkning är jag i 32+0 ( enligt RUL datumet ).
    Men de mäter ju huvud, mage och benen med för att få en viktuppskattning.

Huvud till 34+4 :O
    Magen till 32+2.
    Benen: 29+6 :(

Jag vet inte längre vad jag ska tro eller tänka :(
    Hon säger ju till mig att inte stirra mig blind på siffrorna, men jag ser ju vad hon mäter :(

Var på senast UL i 26+2 och då hade ju benen växt i kapp. Men nu då?. ...

Nu kommer jag inte ihåg måtten i huvudet som var när vi var iväg sist men det skilde en hel del mellan mage, ben och huvud. Från v 27-34 (om jag inte minns fel, vi fick inte ngt papper med siffrorna) men det var inget som oroade läkaren där.
    Vi var v 32+1 då.
    På fredag ska vi tillbax igen och då är vi v 34+1.
  • curiosa

Gjorde det jag inte hade tänkt att göra....ställde mig på vågen och det var inget roligt alls.
    +22 kg och då var jag INTE liten från början. Fy vilken panik jag fick nu och vad jag har att gå ner sen när liten kommit......typ 50kg!

• curiosa
    Velociped skrev 2011-11-30 10:34:52 följande:
    Där jag jobbade (är tjänstledig från socialtjänsten) får man göra vilket som. Nu bor jag i Ale kommun (norr om Gbg) och fick veta idag att de till och med rekommenderar föräldrar att skriva faderskap innan födseln - OM något skulle hända. Så det verkar, konstigt nog, variera... däremot tror jag de gör fel i att vägra er att skriva på.
    Bor du i Ale?
    Vi bor i Lilla Edet (men jag är uppvuxen i Nol)
    Kul med någon så nära :)
  • curiosa
    Moniqe1979 skrev 2011-11-30 10:28:22 följande:
    Vart i landet bor du? Vi försökte få skriva papper innan sonen  föddes men fick blankt NEJ till det i nacka komun fick absolut inte göra det inann barnet var fött enligt dem. lite nyfiken på varför det är så olika på olika ställen... för menar man VILL ju ha det klart så inte barnet står skyddslöst OM det skulle hända nått, denna gång är vi gifta så blir ju automatiskt nu...
    Vi bor ca 7 mil norr om Gbg och här var det inga problem att skriva på papperna innan bebisen kommit.
    Vi skulle gjort det tidigare men eftersom vi först i dag är skrivna på samma adress så bad de oss att vänta. Annars så hade de fått göra en större utredning.
    Ska komma ihåg att ringa ngndag nu och boka tid så att det är gjort, vill oxå vara på säkra sidan OM det händer ngt.
  • curiosa
    GoodEnough mom skrev 2011-11-30 21:31:20 följande:
    Någon mer som upplever smärta när bebisen rör sig? Känns som jag har ett inre blåmärke :S Min flicka ligger med huvudet ner men har rumpan mot ena sidan och sedan fötterna på andra sidan istället för upp mot revbenen och sedan sträcker hon ut eller hur jag ska förklara. Det buktar ut ordentligt på bägge sidor på magen och så håller hon på hela kvällar ibland och även om dottern och sambon tycker det ser kul ut vill jag bara gråta. Flytta henne fungerar inte, jag kan bara trycka/hålla emot så gått det går för att minska smärtan.    

Annars känns det skönt att ha nått vecka 34+1 (vecka 35) inte allt för lång tid kvar nu! Har sammandragningar även i vila nu förtiden och brännande halsbränna när jag ska sova, går som en anka trots att jag har liten mage samt får störd sömn av både kramp och toabesök. Måste bara få gnälla lite ;) Hur mår ni andra? Är ni så där lyckligt gravida eller börjar ni med tröttna?

Har ni fått en massa mensvärk under magen de senaste veckorna?     

Min ligger på liknande sett som din och när han sträcker ut benen så kan det göra sjukt ont.
    Skäller lite på honom då men då blir han bara ännu mer aktiv. Hålla emot just där foten "är på väg ut" brukar fungera bäst.
  • curiosa
    Västeråsmamman skrev 2011-12-01 17:45:29 följande:
    Imorse föddes vår lilla prinsessa. V34+0, en stor tjej 50cm lång och dryga 2800 g.
    Allt har gått bra. Berättar mer sen.
    Grattis ;)
    Det kanske var tur att ni inte gick tiden ut, hur stor hade hon inte blivit då??
  • curiosa
    Alltochinget skrev 2011-12-02 07:31:14 följande:
    Tint0: Jag trodde inte heller att jag skulle kunna göra så, därför ringde jag fsk för att fråga hur jag skulle göra för att få pengar i januari. Handläggaren som jag pratade med sa att jag kan ta ut fp den tiden jag inte pluggar. Jag har bara 2 schemalagda dagar i skolan i januari så jag tänkte ta ut fp för resten av dagarna. Jag kände mig väldigt osäker att det skulle funka men hon sa till mig att jag kunde göra så eftersom min sista utbetalning är i december och jag inte får nåt alls i januari. Jag var tydlig med att säga att min termin är slut 20 januari och innan dess räknas det ju som att jag pluggar 100 % (8 Tim/dag). Jag sa även att jag hade mest hemstudier i januari och då är det ju svårt att bevisa att man pluggar eller inte när man är hemma. Hon sa att det var en värderingsfråga men tyckte jag skulle räkna ut ungefär hur mycket tid jag behövde för att plugga och ta resten i fp. Känner mig ändå väldigt skeptisk så vi får se om min ansökan blir godkänd. Annars blir det tajt med ekonomin i januari!
    Hade jag vart du så skulle jag ringa en gång till för att se vilket svar du får då.
    Det låter väldigt konstigt att du skulle kunna få dubbelt och det är ju inte så kul om man blir återbetalningsskyldig sen.
  • curiosa

Tillbax från TUL och bebisen hade växt till sig ordentligt. -2% nu och en uppskattad vikt på 2380g. v 34+1 idag.
    Enl överläkaren som gjorde ul så var den välkommen när som nu :)

• curiosa

Ännu mer gnäll....
    Nu när jag har fått iordning på karpaltunnelsyndromet med stödskenor så har mina fingrar börjat att stelna till när dom är böjda. (även detta på natten) Att veckla ut dom på morgonen är plågsamt men när det väl är gjort så fungerar de som de ska iafl.
    Sen det här med toa besök på natten, blir tokig att inte få sova i ett streck!
    Eller varje gång man ska vända sig så vaknar man för det är en hel process att göra det.
    Igår var jag och dottern och skulle handla det sista i julklappsväg och skulle även ha en klänning/tunika till mig själv inför ett dop i dag och julbord mm. Att stå i ett omklädningsrum är ju aldrig kul men igår var nog det värsta jag vart med om....flodhäst varning till max och då ska man bli ännu större.

Jaja bebis mår bra och det är ju det viktigaste.

• curiosa
    Majskorn skrev 2011-12-06 14:44:15 följande:
    jag har oxå så att det typ hugger till och känns som nåt kläms, sen har liten en tendens att ligga innanför revbenen och pressa utåt AJ!

Det gick kanon hos BM, liten ligger neråt med huvudet men var inte fixerad så han kan ju ligga precis hur som helst nu haha alla mina värden var jättebra och hon misstänkte att jag drabbats av karpaltunnelsyndrom så hon skickade remiss till nåt rehabgrej så jag skulle få kontakt med dem och ev få handleds skenor att ha på natten så jag håller handlederna raka :)  
    Jag köpte handledsskydd med skena på apoteket och det var nog bland det bästa jag gjort.
    Nu kan jag sova utan att vakna av att händer/armar är bortdomnade.
    I början hade jag det även på dagen men nu räcker det att jag har det på natten.
Svar på tråden Januaribebis 2012