• curiosa

Januaribebis 2012

Wicky81 skrev 2011-10-19 11:52:08 följande:
    Usch jag är oxå inne nu å ska lämna in havandeskapsanmälan :s Är jättenervös att dom inte ska godta detta. Är även lite orolig över att min chef ska fylla i att det inte är några problem för mig på min arbetsplats då hon aldrig riktigt tagit min smärta på allvar.
    Hur har ni som jobbar inom vården skrivit i anmälan angående lyft osv?
    Nu vet jag att det varierar beroende på vart man jobbar osv.
    Jag anser att min arbetsplats är tungt på ett vis då det är mycket spring och brukarna behöver mycket hjälp. Det larmar hela tiden så man springer i mellan. Man ska hjälpa dom från och till toa på olika sätt och vis. Dom vill lägga sig vilket man beroende på vem det är inte gör på en ögonblinkning. För att inte tala om utrymmen när man bli mer otymplig och osmidig. Man får inte plats överallt och "jobba efter golvet" (dvs hjälpa till att sätta på skor/strumpor osv) är en mardröm för mig.
    Så jag tycker det är svårt.
    Men jag håller tummarna att allt går min väg. Är ju sjukskriven 50 % nu och det funkar.

Jag kom även att tänka på en annan liten rolig fråga att kasta ut såhär:
    Hur många av er kommer få hembesök av BVC sen efter födseln? Hur funkar det där ni bor?
    När vi hade fått dottern blev vi nästan lite besvikna när BVC meddelar att vi inte får besök av dom pga att det inte fanns tid eller resurs för detta för att vi bor för långt bort ( 5mil).
    Så jag är väldigt nyfiken på hur det blir den här gången.
    Dom kanske bara gör hembesök vid första barnet föressten??
    Jag lyckades slippa undan hembesöken när mina stora var små. Jag var ju inte så gammal då och det kändes som att de bara skulle komma för att kolla hur det såg ut mm.
    Hoppas jag slipper denna gången med men det beror lite på vem vi får som bvc tant nu, den ena är helt underbar (och var tom med på förlossningen när min flicka föddes) men den andra tycker jag mindre om.
  • curiosa
    APEW skrev 2011-10-22 16:35:30 följande:

Vi har 4 pojknamn på listan. Nu kommer vi bara vänta på att få se honom innan vi bestämmer definitivt. Andranamnet har varit klart sedan länge. Känns ganska bra.

Grattis Nya Mamman till inlägg nr 10 000 Skrattande.

Någon mer än jag som har problem med trög mage?
    Jag tycker jag gör allt för att få igång den. Linfrön, katrinplommon på gröten, katrinplommonjuice, grovt bröd, frukt, messmör, mkt vatten. Får kanske börja ta lite mer laktulos? någon som har bra tips?

Jag har de senaste dagarna varit öm, eller haft ont på en punkt på magen. Det är vänster sida strax ovanför naveln. Det gör inte ont hela tiden. Ibland är det kraftigt ont och ibland kan jag bara ana det.
    Tycker det verkar skumt eftersom det bara är på ett litet område.
    Kan det vara tarmarna som spökar? Eller någon muskel i kläm?

Jag har haft stora problem med min mage för att den varit trög.
    Testade allt som fanns utan att den fungerade och jag var tvungen att isolera mig pga all smärta mm.
    Men så började jag äta lunelax 3 ggr/dag och vips så fungerar den ok igen. Kanske inte som innan men så att jag kan ha ett vanligt liv iafl.
    Nu har jag ätit det i några månader och tar det nu på morgon och kväll. Missar jag så bråkar magen igen men om jag tar två gånger om dagen så kan jag leva ett normalt liv :)

Hoppas innerligt på att slippa det efter att bebisen kommit,.
  • curiosa

Har oxå funderat på detta med att packa väska, bädda säng etc och har nog kommit fram till att jag väntar nog till ca v 35, då blir det inte så långt kvar till bf.
    Gör jag det redan nu så blir det så jätte många veckor kvar.

• curiosa
    missable skrev 2011-10-24 13:59:26 följande:
    någon som har börjat fundera hur ni ska ta ut FL???
    försöker hitta sätt som gör att man inte tappar för mycket på inkomsten.... som blir bra för både maken och mig 
    Jag har vart inne på fk hemsida och grejat lite med det och har nog kommit fram till så här:

Jag tar 20120111-20120531
    3 dagar/vecka
    Mannen tar 20120601-20120831
    7 dagar/vecka
    Sen så tar jag över igen 20120901-20130111 (eller när den är ett år)
    3 dagar/vecka
    Jag tar 20130112-20130531
    5dagar/vecka (för att behålla sgi)
    Mannen tar samma period som året innan och efter det är det dags för inskolning.

Så tanken är att vi ska vara hemma till sep 2013.
    Det blir inte så fett med inkomst när jag är hemma men känns dumt att ta ut mer när jag är hemma eftersom mannen har dubbelt i fp, bättre att han tar ut dagar då än jag.
    Jag ska sommarjobba båda sommrarna, hoppas på att få minst 10 veckor varje.
  • curiosa
    Velociped skrev 2011-10-24 08:46:53 följande:
    Det här rekommenderar Sahlgrenska att man ska packa i BB-väskan. Utgår mest från den... :)

Blodgruppering
    Legitimationshandling med foto (ID-kort, pass, körkort t ex)
    Ett par sköna tofflor och eventuellt en morgonrock
    Privata kläder till dig och barnet (det finns också sjukhuskläder)
    Liten bomullsmössa till barnet
    Mobiltelefon
    Kamera
    Toalettsaker
    Favoritmusik
    Favoritdrycker och eventuella mellanmål

Kaffe och te finns för självservering på avdelningarna. Mikrougn finns tillgängligt. Kiosk och matsal finns på sjukhusområdet för anhöriga.

www.sahlgrenska.se/sv/SU/1/Forlossningsvard/F...-/
    Ska man föda på NÄL i Thn så finns det inte sjukhuskläder till bebis enl min bm. Detta måste tas med själv. (allra första kläderna finns dock men vid ombyte är det privata som gäller)
  • curiosa
    nya mamman skrev 2011-10-25 09:37:00 följande:
    Ni som är hemma och är sjukskrivna... vad gör ni på dagarna??? Jag har sååååå tråkigt och vet inte vad jag ska hitta på. Dom flesta av mina vänner jobbar och här hemma är det snyggt och städat. Och jag kan inte göra vad som helst pga foglossning!
    Vill inte börja tvätta bebiskläder riktigt än, känns så tidigt! 70 dagar till BF idag..
    Tips och råd mottages mer än gärna! 
    Jag är iofs inte sjukskriven men arbetslös.
    Vissa dagar är hemska,  finns massor att göra men man blir ju så lat så man tar inte för sig ngt alls medan andra dagar så grejar man så man inte kan röra sig på kvällen.

Vi håller ju dock på att bygga ut pv hus så det finns massor att göra om man vill.
  • curiosa
    Empa86 skrev 2011-10-25 15:36:59 följande:
    Är det någon mer än jag som har blivit dum i huvudet under graviditeten? Igår körde jag rakt in i planket på parkeringen med bilen när jag egentligen tänkt backa. Sambon tog mina bilnycklar så nu blir det buss för min del framöver. Undra hur det ska gå att börja ett nytt jobb i morgon...
    Japp. Kan inte prata, komma ihåg saker eller göra nått rätt längre.
    Och så säger de att amningshjärnan blir ännu värre...HJÄLP :P
  • curiosa
    syntetica skrev 2011-10-25 18:05:12 följande:
    Jag måste fråga en dum fråga, hur sjutton lyckas ni raka benen utan att karva sönder typ hela benen..
    Kanske jag som är totalt värdelös?! 
    Jag försökte göra det för några dagar sedan men fick ge upp det och inse att mina ben kommer att se ut som förväxta jag vet inte vad tills efter förlossningen.....Jag kan inte komma ur badkaret om jag sätter mig ner och jag kan inte ställa upp benet på kanten heller för det gör för ont-
  • curiosa
    LillaEko skrev 2011-10-25 21:23:36 följande:
    Haha, om det ändå bara var benen som var svåra att raka.
    Skickade ett sms till maken innan idag efter duschen att bara så han vet så kommer han ha en lurvig fru snart. Men att han fick skylla sig själv som gjort mig med barn ;)

Någon som börjat med stödstrumpor?
    Tyckte mina ben kändes svullna efter jag kom ur duschen ikväll. Men kanske beror på att jag gjort lite väl mycket.
    Massa springande på jobbet, sen gick jag hem med en av eleverna ca35 min promenad med en tung rullstol, väl hemma blev det 50 min joggingtur med hunden och sen middag, bakning och disk innan rumpan fick sätta sig i soffan.

Nu är det bara 5 arbetsdagar kvar, sen så går jag hem. Helt underbart. Har massa pyssel projekt på gång. Sen ska vi renovera vårt egna sovrum med nu när bebisrummet är klart.
    Sen planerar jag fortsätta träna så länge det känns bra, så kommer nog kunna fylla mina dagar utan problem =) 
    Jag har på mig om jag vet att jag ska stå/gå mkt. Köpte ett par billigare i sommras och det hjälper verkligen mot svullnad och framför allt restless legs på kvällen.
  • curiosa
    shadowstorm skrev 2011-10-31 09:47:20 följande:
    Hehe ja det är ju lite skillnad :) Sist gick jag upp från vecka 28 och blev väl 6-8 kg på 10 veckor  hehe så jag tror det vänder för mig med. Men glad jag sluppit gå upp bara för att nu går jag ju upp för bebisen väger ;)
    Och jag har ingenaning om hur mkt jag gått upp mer än att jag hade gått upp 8 kg vid inskrivningen vid 10 fullgångna veckor.
    Efter det har jag inte stått på vågen och nu har jag packat ner den så jag kommer inte ens åt den längre.
Svar på tråden Januaribebis 2012