• curiosa

Januaribebis 2012

Krikiz skrev 2011-11-10 22:08:57 följande:
    Hoppas att allt ser bra ut på TUL!!! När är det dags?

Visst hade det varit skönt att få ett TUL, men å andra sidan hade ju inte SF-måttet minskat......bara inte ökat så mycket......så det kanske är därför BM har lite is i magen tillsvidare

När jag väntade sonen hade SF-måttet avstannat vid en av rutinkontrollerna. BM skickade då in oss på TUL omgående och där fick vi beskedet om ett normalstort barn samt att jag hade mycket fostervatten. Jag kan fortfarande inte förstå hur dessa två faktorer skulle göra att SF-måttet inte ökat ett dugg. Kanske finns det en mänsklig faktor i det hela - alltså hur BM mäter SF vid just det tillfället, eller hur bäbisen ligger just då?
    Hur som helst så känner jag ingen större oro än, eftersom lill*n som sagt är mer än livlig där inne om dagarna (och nätterna med för den delen) 
    Jag hoppas att vi får kallelsen idag med posten så vi vet när vi ska in.
    Eftersom den är så aktiv som den är så borde den få näring som den ska annars så borde den väl bli slöare?
    Ska bli kul att se den igen, 7:e gången vi gör ul.....
  • curiosa
    GoodEnough mom skrev 2011-11-11 22:48:17 följande:
    Vecka 31+3 här och jag och sambon har börjat fundera på förlossning och förlossningsbrev, någon som ska skriva ett/har skrivit ett och vet vad man bör ha med i detta? Skrev aldrig något med dottern då det var ett planerat snitt. Behövs det?

När ska man packa väskan? Tänkte vänta till vecka 35-36 är det dumt? Min BM sa att jag skulle börja tänka igenom vad jag vill ha med och göra en lista iallafall om jag nu inte ville ha den packad än. Jag tycker det är tidigt. 

SF mått
    vecka 23+4 - 24
    vecka 28+0 - 28
    vecka 31+0 - 29
    Jag tänkte packa väska runt v 36, känns lite löjligt tycker jag att redan ha den klar.

Funderade på ditt sf mått och undrar om inte din bm sa nått om det??
    Jag hade i v 27- 27cm och nu i vecka 31-28cm och jag ser att ökningen på ditt var typ samma. 1 cm på 3 veckor
    Det verkar som att de säger väldigt olika överallt och jag ska få en remiss för att åka på tul.
  • curiosa
    Carolaj83 skrev 2011-11-12 07:38:34 följande:

sist packade jag väskan 20 nov, hon var beräknad 4.e december....hittade även bild

bilbarnstolen
    mvc journalen
    overall
    mössa
    tosor
    vantar
    ett ombyte strl 44
    ett ombyte strl 50
    3st ombyten strl 56
    babyfilt
    nalle med ljud
    kalsonger till gurra
    trosor
    strumpor
    amningsbh
    mjukisbyxor
    amningströja
    bindor
    nappar
    hygien artiklar
    soduko bok
    amningsinlägg
    o kameran får ja inte glömma lägga ner

Oj vad grejer....
    Jag tror att jag hade med mig typ ett ombyte till mig och ett till bebisen samt tandborste...lite skillnad :P
  • curiosa
    PrickenoGrodan skrev 2011-11-13 10:00:54 följande:
    Förlossningsbrevet är skrivet. Nu hoppas jag bara att jag kan gå igenom det med min bm innan jag ska skicka in det till förlossningen. Ska också läsa upp det för maken och se om han tycker att det är bra.
    Skicka in det?
    Här så tar man med sig det när det är dags.
    Är du 100 på vilket sjukhus du ska åka då eller får du skicka till många?
  • curiosa

Här är föräldrakursen vid 4 tillfällen med start 5/12. Sista är 2/1 och då har vi 9 dagar kvar till bf. Vet att de som är sist i gruppen har bf i slutet av mars så det är lite skillnad.

• curiosa

Nu måste jag klaga lite.
    På nätterna så domnar mina händer bort hela tiden. Vaknar och får skaka liv i dom och det är jätte obehagligt.
    Har läst på nätet att det kan vara karpateltunnelsyndrom.
    Ngn mer med detta och vad gör ni för att kunna sova???

• curiosa
    Velociped skrev 2011-11-15 09:27:45 följande:
    Jag har Karpaltunnelsyndrom sedan närmare två månader tillbaka. Jag fick det när jag överansträngde händerna vid renovering av lägenheten (jag rollade färg flera timmar om dagen i en vecka...). För mig blev det så illa att domningarna inte gick över på morgonen, jag tappade känsel i fingrarna och började förlora lite finmotorik. För att avhjälpa det så har jag varit tvungen att sova med så kallade "skenor" över handlederna.

Det som händer vid KTS är att vätskan man har i kroppen (som ju ökar när man blir gravid) trycker på den lilla "tunnel" som finns i handleden. När tunneln kommer i kläm domnar fingrarna bort. KTS kan bli kroniskt om man har en svår variant och går länge med besvären (min BM var mycket sträng med att jag var tvungen att få hjälp omedelbart)...

Om du bara har på natten så skulle jag rekommendera dig att försöka hålla armar och händer på ett annat sätt. Ofta knyter man händerna i sömnen och vinklar gärna handleden lite inåt, för att lindra besvären ska man göra det motsatta - se till att ha raka handleder och öppna händer. Man ska mao försöka sova med armarna lite utsträckta, eventuellt lägga  händerna på en kudde. Jag har märkt att jag får bra effekt om jag sover med ena handen under kudden - då håller jag den dels lite utsträckt och dels handen öppen.

Om du vaknar med domnade händer ska du hålla händerna över huvudet, knyta dem upprepade gånger och sedan dra med den andra handen från handen - ned över handleden och ända lite armbågen/armhålan för att flytta vätskan från handen tillbaka till körtlarna i armhålan.  

Om besvären ökar och/eller inte blir bättre av detta skulle jag rekommendera dig att ta upp det med din bm och be att få prata med en arbetsterapeut för att få skenor... det är inte kul att sova med dem men mina domningar försvann helt efter ca en månad... men måste fortfarande sova med dem för att förebygga. 

Hojta om jag ska försöka förklara något närmare. :) 
    Super tack för din utförliga beskrivning,
    Jag har en förmåga att vinkla in händerna helt inåt så mkt som går när jag ska somna/sover därav har jag väl fått detta.
    Innan har det bara vart på natten och gått över på morgonen men nu så känner jag fortfarande av det och det känns jätte äckligt/skumt.
  • curiosa

Ringde smvc idag för att kolla vart våran tid för tul tagit vägen och det visade sig att vi inte alls skulle få komma dit eftersom det bara var lägre mätning en gång.
    Men eftre lite funderande från deras sida så fick jag en återbudstid imorgon ändå.
    Ska bli kul att se den lilla igen .-)

• curiosa

Fast nu ringde de igen och ändrade den tiden till på fredag istället....inte alls snurrigt detta.

• curiosa
    Velociped skrev 2011-11-15 11:27:18 följande:
    Jag vill inte gå på föräldragrupp men min sambo tvingar mig... ;)
    Jag vill egentligen inte heller eftersom jag redan har två barn men sambon har inga så detta blir hans första.
    Han ville så gärna så jag kände att jag inte kunde säga nej till det och bokade in oss.
Svar på tråden Januaribebis 2012