• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • Moniqe1979

ni som tidigare fått göra glukos belastning hur har era värden varit innan det bestämdes?
    Jag är överviktig och har vikt hitler till barnmorska redan på inskrivningen sa hon att jag skulle få göra 2 st glukos belastningar denna gång. förra ggn jag var sjuk behövde jag inte göra någon för jag hade fina värden hela vägen ut så kändes så märkligt att hon kunde säga 2 st redan innan hon ens tagit de första proverna.

• RaraS
    Moniqe1979 skrev 2011-09-06 13:44:23 följande:
    ni som tidigare fått göra glukos belastning hur har era värden varit innan det bestämdes?
    Jag är överviktig och har vikt hitler till barnmorska redan på inskrivningen sa hon att jag skulle få göra 2 st glukos belastningar denna gång. förra ggn jag var sjuk behövde jag inte göra någon för jag hade fina värden hela vägen ut så kändes så märkligt att hon kunde säga 2 st redan innan hon ens tagit de första proverna.
    Hon tog inget värde innan det bestämdes att jag skulle göra Glukosbelastning. Eller jo, man man fick ju lämna ett "kissprov" på inskrivningen där de kollade men kommer inte ihåg värdet men det sa hon såg normalt ut. Dock är inte det provet lika tillförlitligt som glukosbelastningen där man verkligen provocerar kroppen och verkligen testar så man tillverkar tillräckligt med insulin. Det ser man ju inte med ett vanligt prov.

Jag fick göra belastningen pga att min mamma är diabetiker. Blodsockernivån innan belastningen var 4.0 och efter 5.4 vilket var helt ok, sa de. Och min mamma tyckte det var väldigt bra värde också när jag ringde och berätta för hene också.

Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10. BF den 12/1-12?
  • Ms J

Jag kan inte komma ihåg att det var någon tvekan om det. Det hörde liksom till mödravården att det skulle göra, i vilken vecka minns jag dock inte. Vi bokade in det vid inskrivningen och jag tror inte det hade med mina värden att göra!

• PrickenoGrodan
    Jag jobbar på sjukhus och vi använder alltid rektaltemp till småbarn. Vi har bra örontempar med små probar, men det är ändå inte tillförlitligt med örontemp på små barn.
    Men på sjukhus är det ju viktigt att tempen blir exakt. Här hemma har vi resonerat att om det diffar lite så gör det inget. Och krisar det har vi en rumptermometer, de kostar ju inte så mycket.

Ang. glukosbelastning så är det många landsting som har plockat bort den om man inte har diabetes i släkten, högt glukosvärde eller är överviktig. Detta för att risken för att drabbas av grav.diabetes är mycket liten om man inte har någon av dessa riskfaktorer. Sen är det ju konstigt att det ska vara så olika. Men mycket verkar godtyckligt när det gäller förlossningsvård/mödravård.
  • Jamirl

Pluggar till förskolelärare, idag har jag gått 427 trappsteg rakt upp på en alun-hög, kvarntorpshögen. Skulle egentligen få skjuts upp i mitt tillstånde men det va stängt. Bara att traska, fick hejjar blickar och snälla ord av alla kursare. Vi har även gjort upp eld å grejer, nu har jag sovit 2 timmar efter denna ansträngande dag

• JennieP

Tjooo! Var på RUL idag och det såg jätte bra ut samma datum och en väldigt vild krabat sparka runt där inne! Mina pengar ligger på att det är en pojke till men det spelar ingen roll. Att allt såg bra ut är det viktiga och underbara!

• MissT
    JennieP skrev 2011-09-06 19:45:14 följande:
    Tjooo! Var på RUL idag och det såg jätte bra ut samma datum och en väldigt vild krabat sparka runt där inne! Mina pengar ligger på att det är en pojke till men det spelar ingen roll. Att allt såg bra ut är det viktiga och underbara!

Vad härligt Grattis!
  • Jämthund

Men angående den här glukosbelastningen.. Det gäller bara om man har diabetes typ 2 då? Eller någon närstående/släkting då alltså?

Svar på tråden Januaribebis 2012