• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • elinson
    Jamirl skrev 2011-09-09 21:27:29 följande:
    Amma eller inte amma är mitt största dilemma! Har inte fungerat så bra med de andra, men vet inte om jag ska orka göra ett ordentligt försök denna gång...hm...med andra så tog jag stoppningstabletter efter 1 vecka...vill helst göra det direkt efter förlossning eller inte alls...
    Jag har inga barn sen tidigare men det finns många fördelar med att barnet får bröstmjölk första tiden (pumpat eller ammat) i form av antikroppar, extra omega 3 osv. Det första mjölken (Kolostrum) är dessutom överlägsen i energiinnehåll i jämfört med alla ersättningar på marknaden. Detta säger även den senaste forskningen som jag fick presenterat på konferansen; European society of enteral and parenteral nutrition i götebort i helgen. 

Jag är verkligen pro-bröstmjölk men om jag ska amma eller pumpa det återstår att se vad som fungerar. 
  • curiosa
    Jamirl skrev 2011-09-09 21:27:29 följande:
    Amma eller inte amma är mitt största dilemma! Har inte fungerat så bra med de andra, men vet inte om jag ska orka göra ett ordentligt försök denna gång...hm...med andra så tog jag stoppningstabletter efter 1 vecka...vill helst göra det direkt efter förlossning eller inte alls...
    Jag har precis samma dilemma....
    Mina två stora ammade jag inte.
    Jo min största försökte jag i ca 4 veckor men det var så psykiskt jobbigt att jag slutade och helt plötsligt mådde jag bra.
    Med andra fick jag tabletter redan på bb.

Båda två är kärnfriska, inga allergier eller ngt alls.
    Vi är aldrig magsjuka, har influensa eller vanliga sjukdomar heller.
    Så för min del är det absolut inget argument att man ska amma, man gör det om man vill och vill man inte så kan man lika gärna ge ersättning, barnen mår lika bra ändå.
  • bumbi 84

Jag kommer amma så länge det funkar då det är så mysigt och smidigt i mina ögon

Men första funkade bara i 7 veckor. andra i 3½mån och tredje i 5 mån. så hoppas att det fortsätter så så jag kan amma ännu längre denna gången. 

Tre tjejjer ♥-07,-09,-10♥ Bf 120112
  • Marsätt

Jag tycker också det är smidigt och mysigt. Med min första fick jag ge tillägg från 3,5 månad och hon delammade tills hon var 6 månader. Sonen funkade det jättebra. Han slutade vid 7,5 månad.

• Sapato

Jag vill amma för att det är praktiskt och man slipper jobbet med flaskor osv.

Sonen ammade/pumpade jag 1 månad sen la jag tiden på honom istället för att sitta och pumpa mellan matningarna.
    Han är i princip aldrig sjuk, snorar aldrig som de flesta andra barn på förskolan gör mellan sep-april

• Serendipitet

Jag har sådan dålig erfarenhet av att amma då min tjej aldrig lärde sig ordentligt hur mycket jag än kämpade (och herregud vad man fick höra om man sa att man ville ge upp :S). Så efter en månads slit och ammningsnapp, då brösten var såriga så fick jag mjölkstockning trots att jag pumpade massor i mellan ammningen. Den gick inte över och blev inte bättre, så jag gav upp och körde ersättning. Hon är frisk och utan allergi.

Min plan denna gången är att ge bebis den första mjölken och sedan sluta. Sambon ska vara föräldraledig de första fem månaderna då jag ska gå färdigt min utbildning så det krånglar till det ändå. Dessutom är närheten och myset med flaska underbart <3

• SysterAnna

Jag har gått upp 7,6 kg hittils och är i v.20 sedan i fredags. Blev förvånad över att det var så mycket! Inte för att det stör mig utan jag undrar vart sitter allt? Är smal sen innan och har väl märkt att rumpan och låren har fått en del extra och större bröst. Annars har jag bara en mage rakt ut Min mamma hade samma kroppstyp som mig när hon varit gravid alla gånger och hon gick upp 20 kg, får väl se vart jag slutar.

Har insett att det nog är en liten vilding som jag har i magen. Mina föräldrar skrattade bara åt mig när jag sa det och frågade vad jag hade väntat mig med mig och min man som föräldrar Den buffar och puttar och har senaste dagarna fått för sig att rumpan (eller något) skall stickas ut på vänster sida om naveln. Får en hård knöl som sticker ut där lite då och då. Ser helroligt ut då magen blir alldeles sne. 

Jag hoppas på att kunna helamma+pumpa första 3-4 månaderna och sedan börja trappa ner då jag planerar att jobba nästa sommar redan (min man studerar så han kan bara ta ut föräldradagar på sommaren).

• Jamirl

vad skönt att höra att flera utav er erfarit samma. Va superinställd på att amma, ingen tvekan om det med första, dottern tog bröstet dåligt, vi använde amningsnapp, efter 4-5 veckor fick hon kolik på kvällarna, hn orkade inte suga, vet ej om det va dåligt med mjölk på kvällen, oj va man kämpade. Sedan köpte vi en ersättbning för att prova, hon åt så mcyket och va så nöjd, den känslan glömmer jag inte. Hon va ju så hungrig! Försökte amma lite efter det men då var varken hon eller jag så intresserade av det efter Jag hade även alltid tyckt att det va lite obehagligt att amma så för mig att värma en flaska innan jag gick på stan va perfekt, v kunde va på HM och kika på kläder, jag gav henne flaskan meddans jag kollade vidare. Var så glad att detta fungerade för oss.

Med andra va jag nästan inriktad på att flaskmata, men när han föddes så ville jag ändå prova och ge det en chans. Han tog bröstet bra, men min panik, smärtan och blodiga bröstvårtor och en 1½ åring som ville vara med mig gjorde mig så stressad. Slutade med att jag vägrade amma, grät av panik innan, fick fulla bröst, satt i badkaret och försökte klämma ut så jag ej skulle få mjölkstockning...ush! sedan ringde jag och bad om tabletter. Vilken befrielse!!!

• Jamirl

ångrade så att jag testade med 2:an, då denna vecka va så jobbig. Sa att jag inte skulle göra så igen...men nu snart 5 år senare kanske jag har tålamod...eller...kommer jag bli lika arg på mig själv denna gång av att prova, stoppar man mjölken på BB går det så lätt...men väntar man då rinner ju mjölken till kalasfort och går det inte då då är det en jobbigare process. Samtidigt som jag såklart vill det bästa för barnet, att han så få bra näring osv. Men som tur är så är det nästan exakt lika bra näring i flaskan.

• roxylady

Har läst att man ska undvika att knipa med tårna för att det kan vara en utlösande faktor.. Det är bland det skönaste jag vet när jag gått långt.. vad gör man då istället? :S

Svar på tråden Januaribebis 2012