• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • Cvb
    Jamirl skrev 2011-09-10 16:29:01 följande:
    Alltså endel kan ju tyvärr inte amma. Min kompis såg fram emot det så mycket men hennes mjölk räckte ej till så hon var tvungen att ge flaska, detta beslut var jättejobbigt för henne. Även min dotter med kolik, som redan hade svårt att ta bröstet och med min mjölk som sinat på kvällarna så var flaskan ett självklart val så att hon fick i sig något.  Så tvärr kan inte alla amma, men de flesta! Man får kämpa, för endel går det bra. Med dottern va det tufftibörjan när hon ej greppade och aööt gjorde så ont men efter någon vecka gick det bra, men somsagt sedan kom kolik och mindre mjölk. Min mamma har bara kunnat helamma oss till 3 mån, sedan har hennes mjölk sinat.
    Tack för det bra svaret ! Har aldrig fått ett riktigt svar om Varför amningen inte kan funka. Men nu vet jag det. :)
    minjalin skrev 2011-09-10 16:34:13 följande:
    Jag skulle aldrig hålla på och amma varannan timme dygnet runt längre än nån vecka. Gjorde det med sonen då mjölken sinade första gången och då kom den igång igen så han började äta mer sällan, men andra gången det hände så slutade det inte så då började vi med ersättning för jag orkade bara inte.

Har aldrig provat bröstnapp men en kompis fick ha det eftersom hennes bebis inte tog rätt tag så hon fick såriga bröstvårtor som aldrig läkte. Mina blev också såriga men de blir de ofta i början innan bröstet vant sig, men alla sa att han sög rätt så det var bara att hålla ut. Men hennes sög som sagt fel, men med bröstnapp funkade det. Fick tips nu av en kompis som provat att ha bröstnapp andra barnet bara i början och bara några av gångerna hon ammade för att skona bröstet lite i början och hon sa att det funkade bättre, och sen när bröstvårtorna vant sig tog hon bort den helt så det tänkte jag prova :) Man behöver ju inte ha mer ont än nödvändigt. Jag hade pyttesmå inåtgående bröstvårtor innan jag blev gravid men sen växte dom under graviditeten och gick utåt även om jag inte alls fick speciellt stora bröst och det funkade jättebra. Vet många som haft väldigt stora bröst så dom inte kunnat amma liggandes och sånt bara för att barnet inte får luft när bröstet täpper för näsan så dom var tvungna att amma sittande på natten. Men för små bröstvårtor tror jag inte man kan ha eftersom dom sväller när man är gravid och sen under amningen. Sen har aldrig mina blivit inåtvända igen efteråt även om brösten blev ännu mindre än innan jag blev gravid. Men fördelen med små bröst är i alla fall att man slipper hängbröst för det är mest skinn kvar när man ammat :p 
    Aah ok ! Va kloka ni alla är :p  Första tanken var att bröstnappen var en slags, vårtförlängare ungefär, men även att den fanns för att skona vårtan. :)  Man får helt enkelt prova sig fram. 
    Skönt, eller hur man säger, att dom inte blev inåtvända igen efteråt ! Man kan säga att dom blev tillrättad då :p
    Haha ja precis ! Ja många säger att brösten kan kännas mysko efter amningen ! Typ som vattenballonger med bara lite vatten i. :p
  • Marsätt

Jag har ammat längre än min mamma.. och jag hoppas det ska funka bra den här gången också. Jag har använt amningsnapp med mina två i början. Dels för att få bra tag sen fick jag mycket sår... då har det underlättat

♥Olivia 2004♥ ♥Hugo 2007♥ ♥Skruttan 2012♥
  • Jamirl

Sii: Lugnt Bra att veta, men det kommer säkert gå jättebra för dig!!!

• marickan

Jag kan verkligen hålla med om att amning kan vara kämpigt. Förstår de som ger upp och inte orkar. Jag hade ett helvete de sex första veckorna med dottern. Hon sög inte rätt vilket gjorde att det smärtade enormt av såriga vårtor. Med amningsnapp lindrades smärtan, men hon somnade bara vid bröstet så det var ett jättejobb att hålla henne vaken så hon skulle hinna äta sig mätt. Att hon aldrig tömde brösten utan bara småsnuttade i början ledde till en enorm mjölkproduktion som i sin tur såklart resulterade i en rejäl mjölkstockning. Så två penicillinkurer senare började det fungera bättre även om amningsnappen fortfarande var tvungen att vara på. Blev aldrig riktigt kompis med den, men jag var så fast besluten att amma så jag accepterade att jag helt enkelt fick köra med den. Hur som helst så var det för mig så värt allt besvär i sex veckor för att sedan kunna amma i nio månader. Jag hade nästan ångest över att sluta sen för det var så mysigt när det sedan fungerade bra. Jag skulle absolut göra om samma sak igen denna gång. Men kg kan tänka mig att eftersom det nu är andra barnet så är man mer förberedd på de problem som kan uppkomma och kan ta itu med don på ett effektivare sätt. Bra tips att varva med amningsnapp i början för att skona brösten. Det ska jag definitivt köra på även om denna bebis blir en bra sugare :)

• Ms J

Jag har planerat att amma om det fungerar lika bra som det gjorde med dottern. Nu ska jag inte ljuga och säga att det gick felfritt. De 3 första veckorna hade jag väldigt ont för hon tog bröstet fel, fick sår som sprack upp varje gång det var dags att amma. Det var ångest och tårar varannan timme de veckorna. Sambon tyckte det var smärtsamt att se oss kämpa så och bad mig överväga ersättning men efter att ha handpumpat i ett par dagar på det ena bröstet så det fick läka fick vi liksom till det och sedan kunde jag amma helt  utan problem tills dottern var 8 månader. Vet inte varför man var så envis men jag hade liksom ställt in mig på att amma. Jag menar, ersättning är ju mer eller mindre lika bra.

Denna gången kommer jag att vara noggrann från början med att bebisen ligger och tar bröstet rätt för att undvika sår. Med dottern blev jag så stressad av att hon var så ledsen och hungrig att man ville ge henne mat fort, sedan att hon hade fel grepp brydde jag inte mig så mycket om men oj vad det kostade mig tårar de veckorna. Det är ju inte så att bebisen dör för att den får vänta till det känns bra för både mig och bebisen! Det ska ju vara mysigt och inte stressigt eller obehagligt!

• LillaJag89

Planerar att helamma 6 månader eller mer.
    Dotter slutade amma runt 2 år. Och hoppas det funkar lika bra nu.

Finns inga smidigare än att ha maten med sig jämt och i rätt temperatur :)

• fabler

jag fick ett köttsår på bröstvårtan där jag än i dag har ett ärr. Så efter 3månader gav jag upp och gav ersättning helt istället. Men jag tänker försöka även denna gång, men kommer garanterat inte plåga mig lika länge denna gång.

elias är världens sötaste!!!
  • Carolaj83

gud amningen är ju verkligen ett kapitel för sig!!!!!

allt detta tjat med första barnet, på förlossninge, på avd o alla som gav olika amnings tekniker, när sonen var 4 dagar hamnade vi på astrid lindgrens barnsjukhus, för att han fick gulsot....o där sa dom så länge barnet år i sig mat så bryr vi oss inte om hur!!!!!.....jag började gråta när hon sa att jag inte behövde amma att de faktiskt var ok att ge flaska.....sen amade jag honom delvis i 3 mån varvat med flaska......

dottern amade jag i 1,5 år.....när hon sj sa mat o drog upp min tröja så tyckte jag sj att vi hade hållt på för länge....

får väl se hur de går denna gång      

Rasmus 061219*Nora 081209* Trean januari 2012
  • Jamirl

Jag hade en ljuvlig barnmorska på vårdcentralen som tyckte att jag absolut kunde ge flaska om jag inte tyckte att det fungerade. Min mamma och mormor va helt chockade att hon sagt så, på deras tid fanns det ju ingen annan möjlighet (stackars dem som inte kunde amma) sen sågs man ju som sämre om man ej klarade av det.

• Cvb

Såå.. är det bra att ha en bröstpump inköpt utifall att eller bara för att varva med ? 
    Håller med om att amningen helt klart verkar som ett kapitel för sig ! 

Svar på tråden Januaribebis 2012