• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • Cvb

Jag undrar vad det är som gör att det inte kan funka med amning ? Vissa av er är ju tveksamma om amning eller ej. För mig som inte vet ett skvatt om amning så känns det ju som en självklarhet att amma eftersom kroppen samtidigt läker fortare.
    Så, varför är det inte en självklarhet ?  :)

• minjalin

Jag tycker om att amma. Första veckorna var hemska innan bröstvårtorna vande sig så denna gången ska jag nog variera lite med en bröstnapp så brösten får vänja sig lite långsammare. Men sonen sög jättefint från början och det var guld värt att ha en tutte till hands när han fick kolik. Visserligen var jag stenhård på att han inte fick amma hela tiden då han fick mer ont i magen av det men det var ändå skönt att ge honom den närheten och tryggheten mellan knipen. Men mjölken sinade först när han var 2 månader och han gick ner lite men den kom igång igen. Sen när han var 3,5 månader räckte inte mjölken längre så då fick han tillägg och när han åt från flaska vägrade han ligga i famnen utan ville ligga själv bredvid så är glad att jag ammade första tiden. Sen när han var 5,5 månader och totalt ointresserad av bröstet och jag fick pumpa 5 ggr per dag för att få ut ett mål å flaska till honom så gav jag upp och gick över till bara ersättning och sen välling när han blev 6 månader. Kommer försöka amma med denna bebis också då jag tycker det är väldigt mycket mer bekvämt att ta fram tutten på natten än att göra iordning en flaska flera ggr per natt. Men amning passar inte alla och man ska inte tvinga sig att göra nåt man inte känner sig bekväm med. Barnet överlever vilket som men bröstmjölk är dock det allra nyttigaste men det finns ju gränser. Man ska inte bli deppig av det för det mår inte barnet heller bra av.

• minjalin
    Cvb skrev 2011-09-10 15:04:32 följande:
    Jag undrar vad det är som gör att det inte kan funka med amning ? Vissa av er är ju tveksamma om amning eller ej. För mig som inte vet ett skvatt om amning så känns det ju som en självklarhet att amma eftersom kroppen samtidigt läker fortare.
    Så, varför är det inte en självklarhet ?  :)
    Håller med dig. Är kanon för att få bart alla gravkilon och livmodern går tillbaka snabbare och sånt, men alla verkar inte må bra av att amma och det finns ju gränser för hur mycket man ska utsätta sig för. Men själv tycker jag det är mysigt att amma. Dock hade det vart skönt att slippa läckande bröst ;)
  • harmonihalsa

Jag är med för ammning i den mån det går. Det var mycket mer jobb i början för att få det att fungera än vad jag trott. Sonen somnade hela tiden och hade inte riktigt ork att suga. Fick stötta med ersättning första veckan. Nackdelen med att vi började ge flaska var att han slapp suga så blev några veckors träning och tårar vid bröstet innan han tog det bra. Sedan har han älskat att amma och slutade inte helt förens väldigt sent. Han har inte drukigt välling då han inte tyckte om det - jag håller med honom .

Sedan fick han amma varannan timme dygnet runt i flera månader för att han ville det och var bättre för honom att äta lite oftare för hans kolik. Min bm sa at det är ett heltidsjobb och ja nu i efterhand förstår jag vad hon menade. Att amma ca 1 timme i sträck varannan timme dygnet runt är jobigt men samtidigt var det underbart för mig att göra det. Kommer deffinitivt göra likadant igen.

• Cvb
    minjalin skrev 2011-09-10 15:22:34 följande:
    Håller med dig. Är kanon för att få bart alla gravkilon och livmodern går tillbaka snabbare och sånt, men alla verkar inte må bra av att amma och det finns ju gränser för hur mycket man ska utsätta sig för. Men själv tycker jag det är mysigt att amma. Dock hade det vart skönt att slippa läckande bröst ;)
    Ja, det är det jag har hört, så det känns ju som att man ska amma, helt enkelt. 
    Men ja, jag är en första gångare så har ju inte en aning vad som kan göra att man inte vill eller kan amma.

Läste ditt tidigare inlägg, om bröstnapp. Är det något man kan köra med hela tiden, eller är det bara då och då ? Försvårar det amningen eller underlättar det ?
    Jag har ju inte sådär jätte stora bröstvårtor så jag har tänkt på en bröstnapp. Men det kanske går lika bra även om man har stora eller små vårtor ? :P
    Vilka funderingar man har ^^ 
  • Jamirl

Alltså endel kan ju tyvärr inte amma. Min kompis såg fram emot det så mycket men hennes mjölk räckte ej till så hon var tvungen att ge flaska, detta beslut var jättejobbigt för henne. Även min dotter med kolik, som redan hade svårt att ta bröstet och med min mjölk som sinat på kvällarna så var flaskan ett självklart val så att hon fick i sig något.  Så tvärr kan inte alla amma, men de flesta! Man får kämpa, för endel går det bra. Med dottern va det tufftibörjan när hon ej greppade och aööt gjorde så ont men efter någon vecka gick det bra, men somsagt sedan kom kolik och mindre mjölk. Min mamma har bara kunnat helamma oss till 3 mån, sedan har hennes mjölk sinat.

• Västeråsmamman

Sil det brukar funka oavsett hur stora vårtorna är. Amningsnapp kan funka i början.

Sen är det olika hur mkt mjölk man producerar och hur det funkar i övrigt. Min minsting funkade klockrent. Men tvillingarna hade en mjölkallergi. Första barnet ville inte.
    Så det kan verkligen vara olika.

• missable

Måste fråga angående amning? Ni som INTE har kunnat helamma länge har det varit likadant för era mödrar?
    Min mamma gick bort när jag var 1,5 år gammal så jag kan änna inte fråga hur det var för henne....

• minjalin
    Cvb skrev 2011-09-10 16:23:19 följande:
    Ja, det är det jag har hört, så det känns ju som att man ska amma, helt enkelt. 
    Men ja, jag är en första gångare så har ju inte en aning vad som kan göra att man inte vill eller kan amma.

Läste ditt tidigare inlägg, om bröstnapp. Är det något man kan köra med hela tiden, eller är det bara då och då ? Försvårar det amningen eller underlättar det ?
    Jag har ju inte sådär jätte stora bröstvårtor så jag har tänkt på en bröstnapp. Men det kanske går lika bra även om man har stora eller små vårtor ? :P
    Vilka funderingar man har ^^ 
    Jag skulle aldrig hålla på och amma varannan timme dygnet runt längre än nån vecka. Gjorde det med sonen då mjölken sinade första gången och då kom den igång igen så han började äta mer sällan, men andra gången det hände så slutade det inte så då började vi med ersättning för jag orkade bara inte.

Har aldrig provat bröstnapp men en kompis fick ha det eftersom hennes bebis inte tog rätt tag så hon fick såriga bröstvårtor som aldrig läkte. Mina blev också såriga men de blir de ofta i början innan bröstet vant sig, men alla sa att han sög rätt så det var bara att hålla ut. Men hennes sög som sagt fel, men med bröstnapp funkade det. Fick tips nu av en kompis som provat att ha bröstnapp andra barnet bara i början och bara några av gångerna hon ammade för att skona bröstet lite i början och hon sa att det funkade bättre, och sen när bröstvårtorna vant sig tog hon bort den helt så det tänkte jag prova :) Man behöver ju inte ha mer ont än nödvändigt. Jag hade pyttesmå inåtgående bröstvårtor innan jag blev gravid men sen växte dom under graviditeten och gick utåt även om jag inte alls fick speciellt stora bröst och det funkade jättebra. Vet många som haft väldigt stora bröst så dom inte kunnat amma liggandes och sånt bara för att barnet inte får luft när bröstet täpper för näsan så dom var tvungna att amma sittande på natten. Men för små bröstvårtor tror jag inte man kan ha eftersom dom sväller när man är gravid och sen under amningen. Sen har aldrig mina blivit inåtvända igen efteråt även om brösten blev ännu mindre än innan jag blev gravid. Men fördelen med små bröst är i alla fall att man slipper hängbröst för det är mest skinn kvar när man ammat :p 
  • Jamirl

ammningsnappen fick jag redan av barnmorskan efter nån dag när det ej fungerade, den hjälpte. kan köpa på sig en på apoteket för säkerhets skull om man vill innan.

Svar på tråden Januaribebis 2012