Cvb skrev 2011-09-10 16:23:19 följande:
Ja, det är det jag har hört, så det känns ju som att man ska amma, helt enkelt.
Men ja, jag är en första gångare så har ju inte en aning vad som kan göra att man inte vill eller kan amma.
Läste ditt tidigare inlägg, om bröstnapp. Är det något man kan köra med hela tiden, eller är det bara då och då ? Försvårar det amningen eller underlättar det ?
Jag har ju inte sådär jätte stora bröstvårtor så jag har tänkt på en bröstnapp. Men det kanske går lika bra även om man har stora eller små vårtor ? :P
Vilka funderingar man har ^^
Jag skulle aldrig hålla på och amma varannan timme dygnet runt längre än nån vecka. Gjorde det med sonen då mjölken sinade första gången och då kom den igång igen så han började äta mer sällan, men andra gången det hände så slutade det inte så då började vi med ersättning för jag orkade bara inte.
Har aldrig provat bröstnapp men en kompis fick ha det eftersom hennes bebis inte tog rätt tag så hon fick såriga bröstvårtor som aldrig läkte. Mina blev också såriga men de blir de ofta i början innan bröstet vant sig, men alla sa att han sög rätt så det var bara att hålla ut. Men hennes sög som sagt fel, men med bröstnapp funkade det. Fick tips nu av en kompis som provat att ha bröstnapp andra barnet bara i början och bara några av gångerna hon ammade för att skona bröstet lite i början och hon sa att det funkade bättre, och sen när bröstvårtorna vant sig tog hon bort den helt så det tänkte jag prova :) Man behöver ju inte ha mer ont än nödvändigt. Jag hade pyttesmå inåtgående bröstvårtor innan jag blev gravid men sen växte dom under graviditeten och gick utåt även om jag inte alls fick speciellt stora bröst och det funkade jättebra. Vet många som haft väldigt stora bröst så dom inte kunnat amma liggandes och sånt bara för att barnet inte får luft när bröstet täpper för näsan så dom var tvungna att amma sittande på natten. Men för små bröstvårtor tror jag inte man kan ha eftersom dom sväller när man är gravid och sen under amningen. Sen har aldrig mina blivit inåtvända igen efteråt även om brösten blev ännu mindre än innan jag blev gravid. Men fördelen med små bröst är i alla fall att man slipper hängbröst för det är mest skinn kvar när man ammat :p