SFHelen skrev 2011-09-11 20:43:38 följande:
jag testade mjölka för hand, men jag hade lite väl mycket och vart slut i handen ;) hihi Ja va uppe i ca 800 ml på båda brösten ett tag.... är som värsta mjölk kossan, haha har sagt det med båda barnen att jag skulel kunna föda upp en arme med bebisar ;)
Nä menade mer att man inte måste köpa en pump innan utan kan lösa det så så länge de första dagarna :) Jag hade aldrig några mängder mjölk så det funkade bra att mjölka. Mjölkade inte i början heller utan mer i slutet för att ge på flaska när jag hade för lite för att det skulle ge nåt (mjölkade 5 ggr per dag för att få ihop ett mål som han fick på flaska sista veckorna innan jag gav upp när han var 5,5 månader). Började efter några månader att mjölka ur det sista ur bröstet han sugit på för att försöka stimulera mjölken och frös in det som blev kvar, men denna gången kommer jag prova att mjölka lite i början för att förhoppningsvis hålla igång mjölkproduktionen lite bättre. Ska fråga bvc hur länge man bara ska amma vartannat bröst den här gången också för det sa dom till mig på BB men sen när mjölken hade sinat första gången när han var 2 månader sa vår bvcsköterska att jag skulle amma bägge brösten vid samma amning för att få igång mjölken och att det där med vartannat bröst bara gäller första tiden efter BB, men samtidigt funkar det ju inte om man har massor med mjölk för då blir ju bebis mätt på ett bröst. Min son blev mätt i början men hade kanske gått att få i honom mer om man gett andra bröstet efteråt också. Han kanske inte var proppmätt men mätt typ :p Eller så hade det blivit så ändå, det kan man ju aldrig veta. Sen har ju vissa massor med mjölk men att mjölken är tunn och inte mättar bra, och andra har lite men fet mjölk så bebis blir jättemätt och växer jättebra ändå. Det är så olika. Jag kunde i alla fall helamma sonen tills han var 3,5 månader eftersom mjölken kom igång igen och det tyckte jag var bra med tanke på att han hade kolik tills han var 3 månader och det var bökigt att hålla på med tillägg efter varje mål sen eftersom man aldrig visste hur mycket mer han ville ha utan man fick slänga mycket. Så det var väldigt skönt att sluta helt sen när han var 5,5 månader så man fick lite rutin på hur mycket han åt varje gång och snart började han sluta äta på natten även om han inte sov hela nätterna.
Oj, blev ett långt inlägg :p