• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • minjalin
    Cvb skrev 2011-09-11 20:17:00 följande:
    Jaha, sedär ! Vilken tur att ni finns, nu har jag  lärt mig något och tankeverksamheten om amning har gått varm. :p Då ska jag testa med att mjölka mig för hand (:P) om det skulle behövas vill säga, och så får jag se sen. 
    Läcker man alltid efter amning och så ? Tänkte på såna där bh-inlägg, om det är så att det är något man ska ha hemma ? 
    Det är säkert olika hur mycket man läcker. Jag läckte mest när mjölken rann till och om jag ammade ena bröstet läckte det andra. Men det var mest så länge jag helammade, men sen när mjölken inte riktigt räckte så läckte det inte speciellt mycket längre. En kompis hade jätteproblem att sluta amma då hon hade så mycket mjölk och det bara sprutade när hon duschade och sånt och mjölken ville liksom inte försvinna sen när hon ville sluta :p Det rinner ju ofta till när det blir varmt, som när man duschar. Vissa har ju problem med läckande bröst redan under graviditeten. Jag kunde bara klämma ut några droppar några veckor före förlossningen och nu kan jag klämma ut några droppar (är tydligen vanligt att det kommer tidigare när man är omföderska) Så det är bara att vänta och se, men tror dom flesta behöver amningsinlägg under nån del av amningen i alla fall :)
  • SFHelen
    roxylady skrev 2011-09-11 17:34:23 följande:
    Åh vad roligt!! Ja det är där jag bokat nu också. Ser så mkt fram mot det. Kommer att vara i v26+6 då så det borde ju vara bra tid då :) Stämde det på om du bar på en liten plutt eller en stor en? :)
    Det där med allt man får med gör ju verkligen det till ett minne för livet!
    elinson skrev 2011-09-11 16:43:05 följande:
    Jag bor i Norge och gjorde det hos en privat barnmorska "påvei" i bodö ;)  
    Åh okej :D Riktigt häftigt i alla fall!!

Jag kan inte säga om de stämde direkt, för min tös va 6 veckor tidig, men hon följde sin kurva superfint i magen om man säger så ;) hon kom nästan upp i den beräknade vikten till hennes igentliga bf dag ;)
  • SFHelen
    Cvb skrev 2011-09-11 17:42:25 följande:
    Okej, så man kan behöva det pga mängden mjölk man har också ?! Jisses, det blir bara mer o mer som kan vara en orsak till pump.. :p
    Vad smart att frysa in, det har jag inte haft en tanke på ! :)
    Jag ska se ut en pump och om det är nödvändigt så får sambon knata iväg och köpa en. Det sades att dom va dyr så det är väl lika bra att vänta och se om det behövs.  :) 

Jupp jag har behövt för mängden mjölk jag haft. Läckt så himla mycket annars, och de för förbenat ont när de är för mycket i brösten med... i alla fall på mig.

Kan komma med ett råd, apotekets handpump har inte fungerar sådär super bra på mig... gjort mest ont. Elektrisk har fungerat best på mig. Är så himla olika och de är också helt till vilken prisklass man vill lägga sig i med. Jag håller på och kollar ur nå elektrisk eller ordentlig handpumt (ej apotekets för 99   
  • SFHelen
    minjalin skrev 2011-09-11 19:27:27 följande:
    Man kan ju mjölka ur med handen om man vill också :) Det gjorde jag. Provade även pump men tyckte bara den gjorde ont och brösten ville inte riktigt släppa ifrån sig mjölken till pumpen. Var dok ingen elektrisk men det tycker jag är för dyrt så jag körde med händerna och det funkade kanon :) Så du behöver ju inte gå och köpa en dyr pump innan bebis kommit utan skulle du ha supermycket mjölk så kan du ju alltid mjölka ur för hand tills du fått köpt en pump :)

jag testade mjölka för hand, men jag hade lite väl mycket och vart slut i handen ;) hihi Ja va uppe i ca 800 ml på båda brösten ett tag.... är som värsta mjölk kossan, haha har sagt det med båda barnen att jag skulel kunna föda upp en arme med bebisar ;)
  • roxylady
    SFHelen skrev 2011-09-11 20:38:42 följande:
    Jag kan inte säga om de stämde direkt, för min tös va 6 veckor tidig, men hon följde sin kurva superfint i magen om man säger så ;) hon kom nästan upp i den beräknade vikten till hennes igentliga bf dag ;)
    Åh okej nä men det kan jag förstå :) Ja men då kanske man kan få ett ltet hum om det i alla fall. Även om det kanske inte alltid stämmer så kan det vara skönt ändå att kolla så mkt man kan.
    Ja men det är ju skönt och det viktigaste! :)
  • marickan

Ja det är väldans praktiskt att pumpa ur och frysa in särskilt när man helammar. Perfekt om man behöver fara iväg någon gång, då har pappan eller den som sköter mat att ge och man behöver inte stressa hem för amningens skull. Det jag fick lära mig som man kan tänka på är dock att inte spara den frysta mjölken alltför länge eftersom mjölken ändrar sig efter bebisens ålder och behov. Så det är inte samma mjölk man har då bebisen är två månader som när den är fyra som exempel. Jag vet inte hur stor betydelse detta har, men ville ändå dela med mig av detta.

• minjalin
    SFHelen skrev 2011-09-11 20:43:38 följande:
    jag testade mjölka för hand, men jag hade lite väl mycket och vart slut i handen ;) hihi Ja va uppe i ca 800 ml på båda brösten ett tag.... är som värsta mjölk kossan, haha har sagt det med båda barnen att jag skulel kunna föda upp en arme med bebisar ;)
    Nä menade mer att man inte måste köpa en pump innan utan kan lösa det så så länge de första dagarna :) Jag hade aldrig några mängder mjölk så det funkade bra att mjölka. Mjölkade inte i början heller utan mer i slutet för att ge på flaska när jag hade för lite för att det skulle ge nåt (mjölkade 5 ggr per dag för att få ihop ett mål som han fick på flaska sista veckorna innan jag gav upp när han var 5,5 månader). Började efter några månader att mjölka ur det sista ur bröstet han sugit på för att försöka stimulera mjölken och frös in det som blev kvar, men denna gången kommer jag prova att mjölka lite i början för att förhoppningsvis hålla igång mjölkproduktionen lite bättre. Ska fråga bvc hur länge man bara ska amma vartannat bröst den här gången också för det sa dom till mig på BB men sen när mjölken hade sinat första gången när han var 2 månader sa vår bvcsköterska att jag skulle amma bägge brösten vid samma amning för att få igång mjölken och att det där med vartannat bröst bara gäller första tiden efter BB, men samtidigt funkar det ju inte om man har massor med mjölk för då blir ju bebis mätt på ett bröst. Min son blev mätt i början men hade kanske gått att få i honom mer om man gett andra bröstet efteråt också. Han kanske inte var proppmätt men mätt typ :p Eller så hade det blivit så ändå, det kan man ju aldrig veta. Sen har ju vissa massor med mjölk men att mjölken är tunn och inte mättar bra, och andra har lite men fet mjölk så bebis blir jättemätt och växer jättebra ändå. Det är så olika. Jag kunde i alla fall helamma sonen tills han var 3,5 månader eftersom mjölken kom igång igen och det tyckte jag var bra med tanke på att han hade kolik tills han var 3 månader och det var bökigt att hålla på med tillägg efter varje mål sen eftersom man aldrig visste hur mycket mer han ville ha utan man fick slänga mycket. Så det var väldigt skönt att sluta helt sen när han var 5,5 månader så man fick lite rutin på hur mycket han åt varje gång och snart började han sluta äta på natten även om han inte sov hela nätterna.

Oj, blev ett långt inlägg :p
  • roxylady

Fick för en liten stund sedan ont i mina ljumskar. Känns inte alls som tidigare.. för nu gör det ont!!!
    Någon mer som har det? Vad kan det vara? Försökte dra ut det lite men det förvärrade det bara Rynkar på näsan

• Fellis

2kg på en vecka, jag har lite smått PANIK. är det normalt att gå upp sååå mkt på en vecka?? Vart ska detta sluta??  *orolig*

• Moniqe1979
    SFHelen skrev 2011-09-11 20:41:45 följande:
    Jupp jag har behövt för mängden mjölk jag haft. Läckt så himla mycket annars, och de för förbenat ont när de är för mycket i brösten med... i alla fall på mig.

Kan komma med ett råd, apotekets handpump har inte fungerar sådär super bra på mig... gjort mest ont. Elektrisk har fungerat best på mig. Är så himla olika och de är också helt till vilken prisklass man vill lägga sig i med. Jag håller på och kollar ur nå elektrisk eller ordentlig handpumt (ej apotekets för 99   
    Ni som har förmånen att få mängder med mjölk glöm inte att man kan sälja mjölk till nästan alla sjukhus
    till prematur barn.  då kan man själv tjäna ett par kronor extra samtidigt som man gör en välgärning som de små tjänar på...
Svar på tråden Januaribebis 2012