• roxylady

Januaribebis 2012

minjalin skrev 2011-12-28 13:07:09 följande:
    Oroa dig inte. Du ser jättefin ut på bilderna du lägger upp och det kan vara skönt att ha lite extra eftersom du vad jag förstått varit väldigt  väldigt smal för några år sedan? Då kanske du är en sån som bara rasar i vikt efter graviditet och då är det skönt med extrakilon. Jag gick upp från 56 till 68 med sonen och bara rasade i vikt sen tills jag stannade på 51 kg. Kvittade hur mycket jag åt. Min mamma hade likadant men rasade ännu värre. Hade räknat med att min kropp skulle känna av att jag behöver gå upp mer än 12 kg denna gång och i alla fall sluta på samma slutvikt men väger bara 63 kg nu och tror knappast jag går upp 5 kg till på 2 veckor. Hade stl 38 på HM's mammajeans förra gången men nu har jag fortfarande mina 36-mammajeans. Så jag kan tala om att jag är orolig åt andra hållet och undrar om jag ska rasa ännu värre efter denna. Sen skrev väl du nåt om att du inte kunde ha din ringar på dig längre och det tyder väl på vätska i kroppen? Mina ringar funkar utan problem fortfarande och inga problem med skorna. Sist däremot gick inte ringarna på sista 2 månaderna eller nåt sånt och fick låna skor av min mamma så jag hade en stl större. Sen säger min bm att det varierar väldigt och att man mest ska kolla på hur man ser ut och inte stirra sig blind på siffrorna på vågen. Så du kan nog slappna av. Kanske stannar upp jättemycket nu med och knappt går upp nåt mer innan bebis är ute :) Tycker 6-8 kg låter vääääldigt lite om man inte har massa övervikt redan innan man blir gravid.
    Tack vad snäll du är!
    Jo man var ju smal som bara den. Ja just ja.. jo om det kommer att bli likadant för mig så kan det ju vara skönt att ha lite extra. Har alltid haft snabb förbränning annars och lätt för att gå ned så det känns ju som att det kommer att bli likadant för mig som för dig och din mamma.

Ja 12kg låter bara bra tycker jag! Du är ju också lite kortare än vad jag är så det kanske är samma samma ändå i slutändan. Kände mig inte alls oroad över detta tidigare.. men kom nu när hon sade sådär. Onödigt sagt kan man tycka då. Ja jag har också fortfarande mina 36-mammajeans.
    Ja det var någon dag där jag inte kunde ha min ring. Men nu kan jag ha den igen så jag vet inte om det var vatten jag hade samlat på mig.. för vatten kan väl inte släppa på några dagar??

Det har du rätt i. Tack för dina ord Leia! :)

Ja jag tyckte också det lät lite för lite faktiskt.. Iofs finns det ju dem som går upp den vikten.. men det måste ju bero på hur mkt man vägde innan då.
  • roxylady
    minjalin skrev 2011-12-28 13:47:07 följande:
    Precis, du är ju längre än mig och kan du ha 36 i mammajeans så är du knappast tjock ^^ Jag hade lätt att gå upp i vikt innan jag blev gravid första gången så det måste hänt nåt med hormonerna på nåt sätt, men har förstått att vissa får det så efter en graviditet. Klantig bm du hade helt enkelt. Min bm är underbar, men vet att jag hade en under hennes semester en gång förra grav så satt och korsförhörde sambon om huruvida vi hade egen lägenhet, jobb, bil m.m. och när han kunde svara ja på allt så sa hon typ "oj, ni är verkligen väl förberedda för att vara så unga föräldrar) jag var 20 och han skulle fylla 23. Man märkte direkt att hon hade fördomar mot unga föräldrar medan min bm alltid har uppmuntrat unga föräldrar och ser nästan bara fördelar med det. Så det finns ju verkligen vissa som inte borde jobba med det dom gör. Hade en annan bm nu med för min är bortrest, men henne hade jag första besöket också när min fått förhinder och hon är jättegullig precis som min ordinarie och verkar verkligen trivas med sitt jobb så det finns verkligen alla sorter. Jag tycker det är skönt att dom inte tjatar en massa om vikten utan min bm har bara frågat lite försiktigt första besöken om jag äter ordentligt och så och mest vart orolig för min del men när jag har förklarat att det gör jag så har hon köpt det och mer bara uppmuntrat om jag gått upp lite extra mycket nån gång. Men undersköterskan som tar alla prover slängde ur sig nån kommentar på inskrivningen typ "oj, ingen tungviktare här inte" och sånt tycker jag är så onödigt >.< det är som att det är okej att påpeka att folk är för smala men man säger inte lika ofta "oj vad tjock du är!" :p

Vätska kan försvinna fort. Jag samlar på mig vätska när jag ätit vissa saker (typ glutamat eller saker med glukossirap och sånt) men det är på morgonen efter att jag ätit det. Typ svullna ögonlock och det gör lite ont att gå på fötterna och händerna känns kraftlösa, men det försvinner efter ett par timmar och det är ju inte så ringarna inte går på. Men min mamma är jättekänslig för vissa saker och innan hon slutade med gluten kunde hon ha så mycket vätska i fötterna på kvällen att hon inte kom i sina skor när hon skulle hem från folk så det kan verkligen variera.

Precis, eller om man spytt flera gånger om dan hela graviditeten. Då är det ju svårt att gå upp nåt i vikt. 
    Nä jag känner mig inte tjock. Klart jag känner mig större än vad jag var innan. Men det lär man ju vara hehe.
    Men men.. jag vet inte vad det kan vara som väger så..

Min ordinarie BM är också bra.. bra och lugnande vilket passar mig. Denna BM jag hade nu har vi träffat förr och är bra och pushande så. Det var bara det här som jag inte riktigt förstod varför hon sa så..
    Ja men eller hur! När jag var sådär jättesmal så tyckte folk att de kunde kommentera min vikt hur de ville till höger och vänster. Det var man direkt inte glad över.. Gud vad jobbigt med ett sådant korsförhör.. suck.. Ni var ju ändå vuxna människor! Folk har ju sådan fördomar ja.. Man märker verkligen hur olika folk är.

Okej det visste jag inte. Men antog att det var något sådant. Kan vara lite svullen om händerna på mornarna men det släpper bara jag haft händerna i högt läge ett tag. Då är jag sedan som vanligt igen. Fötterna har jag dock inte upptäckt någonting alls på ännu.

Exak!
    solala skrev 2011-12-28 13:50:01 följande:
    Jag har bara gått upp 6,5 kg. Från 62-68,5 kg (vägde mig hos BM imorse). Jag vill gå upp mer, för jag nojjar att det är alldeles för lite. Min BM sa att 8-10 är vad bebis +
    vatten mm brukar väga, men att det allra vanligaste är att gå upp mellan 10-15 kg.
    Ja alla går upp verkligen olika mkt! Men så länge ni två mår bra så är det ju just den vikten du skulle gå upp :)
  • roxylady
    minjalin skrev 2011-12-28 14:15:02 följande:
    Men det är ju bra. Ja större är man ju, men konstigt vore väl annars ;) Jag undrar också vad som väger på mig och det gör min bm också :p

Det är tur att våra ordinarie är bra för det är ju det viktigaste ;) Precis, likadant när jag rasade så när jag fått barn. Alla kommenterade hur smal jag var så till slut höll jag på att bli tokig på alla :p

Jo morgonen och kvällen är väl vanligast att svullna på. 
    Haha ja det vore ju skumt om man inte vore större nu när man är höggravid!! :p

Ja men precis.. visst är hon gullig också jag hade idag.. förutom det där då som sagt. Typiskt.
    Eller hur.. förstår inte hur folk kan uttrycka sig så.. De har ju inte med å göra hur man ser ut.. och har man blivit smal eller rund snabbt så kanske man oftast inte mår så bra av det. Men det tänker inte folk på.

Ja då är ju det förklaringen.. men tur att det går ned under dagen i alla fall! Hade aldrig klarat av jobbet med svullna händer! Men nu har jag bara 2,5 dagar kvar. Sedan blir man förhoppningsvis hemma i en lite mindre än i en månad innan bäbis vill titta ut
  • roxylady

Denna amnings BH:n köpte jag idag

www.lindex.com/se/underklaeder/bh/amnings-bh/6203631/Amnings-BH/

Den är jätteskön och det känns att det finns utrymme att växa i om man säger så! Var denna BH:n det stod inom parentes att fler storlekar kunde ha den också. Inga byglar utan bara lite stödsömmar plus att den har samma utformning som amningslinnet bara att det är en BH :) Bra om man inte vet vad man har för storlek sedan efter fl!

• roxylady
    Velociped skrev 2011-12-29 13:54:19 följande:
    Får ni andra också fruktansvärt många rabattkuponger på blöjor mm? Tror jag har fått minst 20st nu... :P
    Nä hur får du dem?
  • roxylady
    Velociped skrev 2011-12-29 15:26:41 följande:
    Jag vet inte... de bara dyker upp i brevlådan. O.o Det är Liberoklubben som skickar ut, tror jag... Vi har redan fyra stora paket blöjor samt två new born inköpta på grund av detta - känns konstigt att köpa blöjor för upp till 8kg bebis men rabatter är ju till för att utnyttjas. :P
    Åh gött!! Det vill jag också ha! Är också med i liberklubben men jag har inte fått sånt ändå.. hm.. jaja kanske får sedan då. Haha ja jag kan då tänka mig det! Eller hur det är ju det
  • roxylady
    Frökenolson skrev 2011-12-29 14:28:42 följande:
    idag kl.7.48 föddes var lilla kille. har nu varit vaken 4 typ 70-80 timmar. är helt slut! han väger 3518g och är 50cm skriver mer när jag kommer hem!
    Grattis!! Vad mysigt! Förstår att du är helt slut! ja det får du göra Ta hand om er tre nu!
  • roxylady
    ccecy skrev 2011-12-30 11:53:33 följande:
    Många bebisar på G nu :)  jag kan fortfarande inte förstå att inom en månad är liten här! börjar få panik inför förlossningen, men det är nog mest över att ja inte vet hur det kommer att kännas, hur mycket bedövning man kommer behöva, för helst vill jag slippa alla metoder som innebär sprutor! drömmer mardrömmar om epd. men nu när det närmar sig vet ja ju inte hur ja kommer klara mig utan det, men det ska säkert gå bra!

Känner precis samma sak Känns nästan som att man skulle vilja lämna sig själv där när man har sådär jätteont, åka hem och sova för att sedan komma tillbaka när bebis precis kommit ut haha! Men då får man ju iofs inte uppleva allt heller

• roxylady
    ccecy skrev 2011-12-30 12:15:31 följande:
    Ja ungefär något sådant! man vet ju och är berädd på att de kommer att ta sjukt, det har man ju hört att de ska göra, och att man kan behöva sys och saker, men ser fram emot allt så otroligt mycke, men endå vill ja att tiden ska stanna lite, så ja hinner tänka ordentligt! Är dessutom ensam, så har ingen fin stöttade kille vid min sida, har inte vågat fråga min mor om hon vill komma, dock vet ja ännu inte om jag ens vill ha henne med, och 18dagar, försvinner ju i tomma intet när man tänker efter, kan ju lika väl hända imorgon eller efter 30, men ja blir helt yr. och min bm, har nämnt andningsmetoden en gång, har i princip glömt bort den, har inte gått på nån förberedande kurs, 100km till närmaste förlossning, men allt ska väl lösa sig!
    Jo visst kommer det att göra ont alltid.. Men man överlever ju smärtan precis som allt annat
    Andra gör ju det och kan tänka sig göra det igen säger flera så det löser nog sig. Men visst är man rädd för komplikationer men man har ju världens bästa hjälp från barnmorskorna där uppe som kan det mesta får man tänka.  Okej.. ja det är svårt att veta om man vill ha mamma med sig eller ej.. min sambo(barnets far). Visst min mamma står mig mkt nära men känner ändå att nu när det är första gången så får det bli endast vi. Hon kommer att komma så fort som möjligt ändå när allt är klart ändå. Ja 18 dagar går ju fortare än vad man tror.. jag har 28 dagar kvar idag. Känns som att det kommer att rusa iväg när jag väl kommit hem också. Jobbar ju fortfarande men har min sista dag imorgon på fyra arbetstimmar så det känns inte så hemskt jobbigt.

Ja det är svårt det där med andningen.. fick bara andas in å ut kändes det som när man var på föräldragruppen. Men man får nog en hel del tips uppe på fl också kan jag tro? Klart det kommer att lösa sig :)
Svar på tråden Januaribebis 2012