• roxylady

Januaribebis 2012

ccecy skrev 2011-12-30 12:42:20 följande:
    Svårt o veta, huvudsaken är väl att ta allt som det kommer! och inte stressa upp sig på vad som kommer hända dom närmaste 30minuterna då man väl är på fl, kvinnor har ju fött barn i årtal före oss, så nog ska de gå bra! och man är säkert lika nervös varje gång antar jag:) jag funderar på att ha mamma med, dock kanske inte inne under hela förlossningen, utan då de känns som att det behövs, och är hon på jobb, så är de bara att köra på själv då! :)  28 dagar går garanterat fort :) Själv har jag varit mammaledig sedan 10.12, bor i finland och här måste mammaledigheten börja senast 30dagar(vardagar, har varit många röda här över jul nu) före beräknat :) Tror ja skall packa BB-väskan klar denhär veckan! :)
    Jo precis.. känner så jag också. Ja men det är ju så. Men lite nerver kanske är bra att ha? Som tävlingsnerver? hihi
    Ja men det kanske kan vara skönt att ha henne där. Hon vet ju trots allt hur smärtan känns!
    Ja men jag hoppas att det inte går allt för fort. Känns som jag bara har suttit på det här jobbet hela tiden så vill hinna hem och andas ut, sova middag å förbereda mig lite. Okej gud vad lyx!! Då skulle jag isf inte ha behövt jobba mina sista dagar denna veckan om det var som i finland :) Hade väl slutat ännu tidigare. Men har du tagit semester i förtid då eller måste du ta ut fp då?
  • roxylady

Är babyproffsen dyra när det gäller amningsinlägg och bröstvärmare?? Har bara proffsen här som är babybutik.. annars finns bara pop.. men de har väl inget sånt? Eller kan man köpa sånt här på ICA maxi??

• roxylady
    ccecy skrev 2011-12-30 13:02:44 följande:
    själv har ja varit arbetslös sedan slutet på september, lite tråkigt! inte haft allt för mycke att göra, men dagarna har gått endå! Jag måste ta ut mammapenning, föräldra penningen börjar i april för mig ungefär! :) svårt att förklara fpa.fi/in/internet/svenska.nsf/NET/1710011028... där är det info om hur det går till här. Vi har även ett system som gör att man får räkna på halvårs inkomst och överstiger den föregående skatte år med 20% gäller det. så även om ja varit arbetslös, eftersom ja hela tiden varit så får ja använda mig av dom dagarna ja varit på jobb dehär året, så kommer jag ha en föräldra peng på ungefär 10000kr i månaden. vilket är skönt kunde varit 4400kr.  blev lite invecklat! lättare o läsa :)
    Gud vad bra fp ni har  Här får jag bara runt 4000-5000kr i månan om man tar ut 3-4 dagar i veckan.. men de vill ju inte att man ska vara hemma med barnen i det här landet känns det som.. man ska vara überfattig!! Suck.. Men Sverige är väl fattigare än Finland också kan jag tro..
  • roxylady
    PrickenoGrodan skrev 2011-12-30 13:05:31 följande:
    Amningsinlägg (libero och natusan) finns på ica (billigast) och apotek. Bröstvärmare har jag aldrig haft, är det sådana i ull som tvättar?
    Okej! Är dom bra? Så det inte luddar allt för mkt. Hört att tvättbara inte håller riktigt tätt??
    Ja precis! Kan vara bra för oss som får bebbar nu under vintern i fall det blir kallt nu, så man inte får mjölkstockning. Hur är babyproffsens då? Är det helt onödigt att gå in å kika där?
  • roxylady
    PrickenoGrodan skrev 2011-12-30 13:12:53 följande:
    Jag körde med natusan förra gången och de var toppen. Den här gången blir det libero och de ser lika ut tycker jag. Tycker det är skönt med de man kan slänga. Jag läckte så mycket mjölk att det snabbt blev ofräscht, skulle aldrig ha kunnat tvätta så mycket.
    Okej då får jag fixa det på Ica maxi imorgon när jag ska dit

Men bröstvärmare då? Är det något man måste köpa på en babyaffär? Är de dyra?
  • roxylady
    minjalin skrev 2011-12-30 13:45:18 följande:
    Vad ska du med bröstvärmare till då? Har jag aldrig använt :p
    Fick tipset av en vän att det är bra att ha så man inte får mjölkstockning i fall det blir kallt.
    Nu har det ju inte blivit kallt här ännu.. konstiga vinter..
  • roxylady
    Jenna Dark skrev 2011-12-30 13:47:31 följande:
    Köp inget förens du verkligen vet att du kommer att behöva dem. Jag samlade på mig massa onödiga saker då jag var gravid första gången. Inte ens ett pkt med amningsinlägg, eftersom det var lite si och så med mjölken. Däremot hade jag större nytta av vanliga avsminkningsrondeller av bomull...
    Ett litet tips bara... Skulle du läcka mycket så finns det ju alltid apotek på sjukhusen eller så får du be nån anhörig skicka och köpa bröstvärmare mm.
    True.. tänkte bara ha några med mig i fall man behöver. Köper inte på mig ett jättelager. Men jag läcker redan nu på nätterna och förstör mina nattlinnen så
  • roxylady
    Jenna Dark skrev 2011-12-30 13:50:06 följande:
    Jävla tel.. Det ska stå att jag inte ens hann använda ett pkt av amningsinläggen...det behövdes inte eftersom alla inte läcker kolossalt mycket.
    Och nån mjölkstockning fick jag då aldrig...
    Jenna Dark skrev 2011-12-30 13:51:46 följande:
    Paet: jaha, du läcker redan! Grattis! Då finns de på Ica eller Coop för under 50- lappen!
    Haha vet hur de där telefonerna är! Men kan du citera genom telefonen?? Det kan inte jag..
    Nä men då förstår jag!

Ja jag vet inte om det är bra? haha! Okidoki! Då får jag fixa det
  • roxylady
    minjalin skrev 2011-12-30 13:53:48 följande:
    Jo amningsinlägg är ju skönt att ha innan, dom är ju inte dyra, men bröstvärmare känns ganska onödigt att köpa innan du vet om du behöver det. Nu kanske ni får väldigt kallt visserligen, men vintern när sonen föddes hade vi i alla fall 15 minus ute och jag fick ingen mjölkstockning i alla fall. Men vänta som sagt tills du vet om du ens kan amma. Är ju inte alltid det går.
    Jo känner det också.. behöver nog någon redan nu tror jag.. får inte bort fläckarna riktigt i tvätten på mina nattlinnen.... Sant.. får se då.. vore ju illa också att få det innan man hunnit köpa dem. Men då får man hålla tummarna på att man slipper det. Annars får det bli en solsidan när hon sitter i ugnen hahahaha!
    Nej precis.. är ju faktiskt inte säkert.
Svar på tråden Januaribebis 2012