• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • Velociped

Var på första besöket hos de nya barnmorskan idag... lite nervös innan för vilken typ av bm hon skulle vara men allting kändes jättebra! Vi har flyttat till en mindre ort och skillnaden på mvc var enorm, den här känder mycket lugnare och inte alls samma röriga stress.

Dessutom var allting bra med mig och pyttet. Blodtrycket har sjunkit ännu mer, järnvärdet var okej (slipper tabletter ett tag till) och jag slapp väga mig, vilket var väldigt skönt! Hjärtljuden låg på 158 men sjönk sedan ned till strax under 150. Jag ligger på det övre strecket i tillväxtkurvan än så länge och allting verkar perfekt. :) Ringde den blivande mormodern och gratulerade henne på födelsedagen samt berättade de fina nyheterna. 

Däremot har jag fått lite foglossning, bara att ta det lugnt framöver. Samt karpaltunnelsyndrom med svåra domningar i särskilt höger hand. Någon annan som har eller haft detta? 

• missable

Haft en skit natt, inte sovet en blund, haft massa sammandragningar och inte känt av flickan what so ever sedan två sparkar igårkväll! Så nu ska jag in till förlossningen och kolla att allt står bra till! Så var det med denna fredagen =(

• coockiejar
    missable skrev 2011-09-30 11:25:44 följande:
    Haft en skit natt, inte sovet en blund, haft massa sammandragningar och inte känt av flickan what so ever sedan två sparkar igårkväll! Så nu ska jag in till förlossningen och kolla att allt står bra till! Så var det med denna fredagen =(
    nej men ååååh så tråkigt! Hoppas att hon bara hade bestämt sig för att sparka inåt i kroppen. Hoppas allt går bra!
  • roxylady
    LillaEko skrev 2011-09-30 10:11:16 följande:
    Jag har haft vanliga nu, så funderade på om jag skulle ta det igen. Men tänkte jag kunde passa på att prova ett par gravidleggings om hm ändå har.

Har ett par jättesköna tjockare annars från Gina men deras mudd börjar bli hård över magen så blir riktigt fult om man har något tajtare upptill.
    Då tror jag att du kommer att gilla HMs! Det är sådana vanliga bomullsleggings. Supersköna!
  • roxylady
    missable skrev 2011-09-30 11:25:44 följande:
    Ursch vad jobbigt :( Skönt att du får komma in med en gång nu i alla fall! Du får berätta hur det gick för er sedan.
  • Loppan81
    GoodEnough mom skrev 2011-09-30 09:08:59 följande:
    Okej, jag behöver lite hjälp flickor! Jag har läst att det är normalt med tryck mellan benen, (att det trycker och spänner). Men om jag ska på toa så känns det som jag ska trycka ut hela ungen :S Även när jag ska kissa ökar trycket och det känns svullet och spänt.. *pinsamt*.. och svårt att förklara. Jag kan inte komma ihåg att jag hade den upplevelsen förra graviditeten.

Är det enbart pågrund av foglossningen? Jag har ont, kan inte cykla pågrund av att jag fått ont mellan benen då, har ont i höft, svanskota, svank och har svårt att hitta bra ställning i sängen då hela höftpariet ömmar. Ska ringa sjukgymnast och prova ut foglossningsbälte - order från BM. Dock så har "detta" trycket mellan benen kommit på senaste tiden så jag har inte pratat med BM om det.

Sedan har jag en fråga om sen avnavling! Har hört en massa om detta tidig vs. sen och förstår ju vad det betyder men brukar de inte göra samma på alla förlossningar? Och varför är det ena bättre än det andra? Någon som har koll?  
    Jag har precis som du och det har blivit värre det sista, jag tror att det kan vara varicer/åderbråck jag har ett långt ner i ljumsken och ut på benet som gör att jag inte kan sitta för länge för det känns som att ena blygdläppen inte får nåt blod efter en stund!:( Ska träffa läkare och min bm rådde mej att ta upp det med henne då!
    Jag har också ont av foglossning men detta tror jag inte beror på det. Googla lite får du se om det kan stämma in på dej!
  • Loppan81

Var på första kontrollen på mvc idag!:)

V. 25+0

Symfys-fundusmåttet låg på 26 cm, så precis på översta linjen på kurvan.
    Hjärtljuden låg på 150 slag/minut.
    Mitt blodtryck var ca 105/60.
    Hb 121.
    Blodsockret låg på 6.0 och det gav utslag på socker i urinen, men eftersom det låg så bra värdet i blodet så görs det inget åt det om det inte förändras.

Det var så mysigt att får höra hjärtat picka där inne!♥

• SFHelen
    GoodEnough mom skrev 2011-09-30 09:08:59 följande:
    Okej, jag behöver lite hjälp flickor! Jag har läst att det är normalt med tryck mellan benen, (att det trycker och spänner). Men om jag ska på toa så känns det som jag ska trycka ut hela ungen :S Även när jag ska kissa ökar trycket och det känns svullet och spänt.. *pinsamt*.. och svårt att förklara. Jag kan inte komma ihåg att jag hade den upplevelsen förra graviditeten.

Är det enbart pågrund av foglossningen? Jag har ont, kan inte cykla pågrund av att jag fått ont mellan benen då, har ont i höft, svanskota, svank och har svårt att hitta bra ställning i sängen då hela höftpariet ömmar. Ska ringa sjukgymnast och prova ut foglossningsbälte - order från BM. Dock så har "detta" trycket mellan benen kommit på senaste tiden så jag har inte pratat med BM om det.

Sedan har jag en fråga om sen avnavling! Har hört en massa om detta tidig vs. sen och förstår ju vad det betyder men brukar de inte göra samma på alla förlossningar? Och varför är det ena bättre än det andra? Någon som har koll?  

När jag väntade vår dotter hade jag en tryckande känsla mellan benen konstant efter ca v.22-23 och fick till sist åka och kolla för jag vart även svullen (körtlarna) och det var ingen fara med det, men det var såååå obehagligt vill jag lova. Börjar känna av det denna gång med nu, hoppas bara på att det inte blir lika stort tryck bara...

Tycker du ska prata med din bm på mvc eller ringa till förlossningen och bara rådfråga och kanske få komma in på en koll för att få lugna nerverna. Jag fick göra en vanlig gynundersökning.   
Svar på tråden Januaribebis 2012