• fabler

Januaribebis 2012

Carolaj83 skrev 2011-07-22 20:31:06 följande:
    ames-vad mysigt grattis

ja det här i oslo är ju vidrigt, tar våldet någonsin slut   
    ja de e fruktansvärt.
    elias är världens sötaste!!!
  • fabler
    doriah skrev 2011-07-22 20:52:58 följande:

Får man sålla sig till er?

Har en oplanerad liten rackare i magen och enligt FL BF 1/1 2012...håller alla tummar och tår för att komma över årsskiftet Jag har två tjejer innan, min lilla fyller 3 i slutet av november och storasyster blir 6 19e januari....så det blir verkligen fullt ös i den övriga julstressen  med ytterligare en liten vinterbebis!

Hur mår ni andra? Jag mår helt ok nu men blir mycket tröttare och är mer beroende av att äta ordentligt än jag varit med tjejerna...jag har baotastor mage (jämförelsevis med första graviditeten ) och har gått upp ungefär ett kilo.

du är så välkommen så! Och får hoppas du kan knipa över årsskiftet.
    Nu mår jag bra med har lidit av både illamående och extram huvudvärk. Nu känner jag mig mest stor (och då är de ju inget mot hur de kommer bli).
  • fabler
    Frökenolson skrev 2011-07-22 21:15:07 följande:
    RUL om en vecka, gud va jag längtar!
    Hoppas ni får en bra helg tjejer..
    önskar de va så nära för oss med men vi får vänta tre veckor. Men om en vecka så har jag ett huslån istället och bara tre dagar kvar tills jag får mina husnycklar .
  • fabler

Ja de är helt fruktansvärt det som hänt i Norge. Själv bodde jag där för sju år sedan och de känns så himla overkligt att detta kunnat hända där.

Idag vet jag inte vad vi ska fördriva tiden med här hemma. Tror de blir en tur upp på vinden och fortsätta rensa där så vi inte börjar flytta massa skräp när de sen är dags att börja flytta.

• fabler
    elinson skrev 2011-07-23 10:30:11 följande:
    Bor i Bodø (nordnorge) och det är så stilla, inga ungar som leker i trädgården, har sett nån ensatka människa som luftat hunden men allt är tyst. Antar att de flesta som jag följer nyheterna. 
  • fabler
    harmonihalsa skrev 2011-07-23 11:30:15 följande:
    Ja vi kollade i morse och såg att det troligtvis är en man som ligger bakom allt. Man undrar ju vad hans föräldrar känner nu..

Varit hos hästarna och tränat den ena och nu strax lunchdax . Blir soppa idag men tomat, morötter, köttfärs m.m.    

lät som en god soppa. Här blir de jordgubb och blåbärskräm som jag kokat. Skulle bli bara jordgubbskräm egentligen men när jag väl öppna frysen så vart jag sugen att prova och ha i blåbär oxå plus att vi måste äta upp så mycket vi kan ur frysen innan vi ska börja flytta till huset. Jag skulle kunna leva på kräm denna graviditet har jag insett och de spelar ingen roll om de är jordgubb eller rabarber. Längtar även till äpplena är mogna (och att vi får några) så jag kan göra äppelkräm.
  • fabler
    harmonihalsa skrev 2011-07-23 12:53:43 följande:
    Hm låter gott med kräm. Vi har massor av äppel och päron här i nya huset . Gjort rabarberkräm en gång till sonen men han rös av det sura så han skakade i hela kroppen...Men kanske prova blanda lite som du skrev. Blir kanske det till kvällsfika  eller något. 

Köpte en stor bit rostbiff igår som ska tillagas till kvällsmat idag, synd bara den måste vara genomstekt... Vi lagar nästan alltid två middagar per dag, blir mycket mat men vi är inte så mycket för annat så har blivit så. Vi har däremot oftast grönsaker till kött eller fisk och måste inte ha potatis eller dyligt. Mkt mat i frysen men försöker köpa mycket direkt från gårdar.     
    jordgubb och rabarber är kanon gott och blanda.
  • fabler
    partouze skrev 2011-07-23 15:32:36 följande:
    När ni gör kräm hur gör ni då? Har ett enormt sug av rabarberkräm går nästaan under om ja inte fixar de nu nu nu
    en liter skuren rabarber i små bitar (ca 1cm), 4dl vatten, 1.5dl socker och 3msk potatismjöl. Koka upp vatten och socker när de kokar har du i rabarber som får koka sönder en stund och sen tar du av de från plattan och rör ner potatismjölet som du blandat med vatten. Häll sakta ner och rör mycket så du slipper klumpar och sen sätter du tillbaka de på platan och när första "bubblan" kommer upp till ytan tar du av och låter de svalna då är de klart.

Blandar man ner jordgubbar kan man ta lite mindre socker och även när man gör ren jordgubbskräm. Kanon enkelt.
  • fabler
    partouze skrev 2011-07-23 19:49:31 följande:
    Det är inte farligt som gravid eller ammande att äta rabarber, såvida du inte har anlag för eller redan lider av njursten. Det dåliga ämne du syftar på är antagligen oxalsyra och/eller nitrat, vilket förutom i rabarber även finns i bland annat spenat, mangold och rödbetor. Ät på ;)
    det är sånna här ggr man bara skulle vilja ha en gilla knapp på fl ! Det finns ju egentligen ingeting som vi INTE får äta däremot finns de saker vi inte bör överkonsumera. Och där ingår inte rabarber om det inte är som du skriver och då spelar det ingen roll om man är gravid eller ej.
  • fabler
    Carolaj83 skrev 2011-07-23 21:08:32 följande:
    nu har även jag känt livs tecken från bebis för första gången, känns sjukt bra
    underbart!!
Svar på tråden Januaribebis 2012