• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • missable
    roxylady skrev 2011-10-06 17:55:49 följande:
    Åh men vilken söt tanke :) tack så jätte mycket i alla fall. Nä men det förstår jag! Kan tänka mig att frakten blir dyr när man skickar så stora grejor. Får kolla när man är i Sthlm den 28:e :) men tack igen för tanken :D (sorry för mitt smileymissbruk haha)
    Ja, men det är lugnt! 
    elingabriella skrev 2011-10-06 19:01:13 följande:
    elingabriella.se/2011/october/bebisinkop-fran...
    Okej, här är de priserna jag kommer ihåg;
    ♥ Badbalja 89:- ♥ Skötbädd 149:- ♥ Bäddset vagn (till våren) 69:- ♥ Bäddset spjälsäng 69:- ♥ Lammullspläd 89:- ♥ Schampo/duschcreme, salva och badolja från Barnängen Ca 20:-/st ♥ Vita, mörkblå och ljusblå strumpor Tvåpack ca 16:-/st ♥ Vita tossor 16:- ♥ Två scarfs 17:-/st ♥ Kalasbyxor 19:- ♥ Kylbar leksak 39:- ♥ Leksaksflygplan från Brio 119:- ♥ Pipmugg 49:- ♥ Två nappflaskor Den stora 49:- och den smala 19:- ♥ Dyna till barnstol 89:- ♥ Flaskborste 10:- De hade verkligen mycket fint, dock hittade jag inte örontermometer, nässug och nagelvårdsset. Annars var utbudet kanon :)
    TACK! Super bra att vet lite, åker med en ganska snäv budget nämligen =/ 

• PrickenoGrodan

Kopierat från vårdguiden
    Kyla och värme

Det kan vara svårt att veta hur mycket kläder barnet behöver. Känn på händer och fötter samt på bröstet. Se till att barnet är lagom varmt och kan röra sig. Barn som har låg kroppsvikt, det vill säga de som väger mindre än 2,5 kilo vid födseln, kan lätt bli nedkylda och bör inte vara utomhus när det är kallt eller minusgrader.

Vara ute

Det är lätt att förstå att det är bra för spädbarn att vara ute. Frisk luft är bra, det finns mycket att titta på och barnet är nöjt när det får komma ut. Det somnar ofta bra utomhus också. Det finns inga exakta regler för när man inte ska ta ut barnet. Alltför många minusgrader är förstås inte skönt. Försök att känna efter själv. Fryser du kanske det är bättre att vara inne. Det är också viktigt att barnet inte får ligga i för mycket blåst. Men bäddar man ner barnet ordentligt i vagnen och ser till att det alltid ligger i lä brukar några minusgrader inte var någon fara. Känn innanför täcket nära barnets kropp om barnet har lagom temperatur. Regnar det går det bra att täcka vagnen med regnskydd.

Från growingpeople

Goda råd för ditt barn i kyligt väder

(1/2)
    Vintern kommer med förhoppningsvis soliga dagar, massor av snö och tjocka isar. När ni är ute dessa härliga men kyliga dagar finns det några saker att tänka på.
    Slopa morgontvätten! Huden i ansiktet och på händerna ska vara torr. Vill du ha salva så använd vattenfri sådan, men tänk på att den inte skyddar mot köld. Klä barnet enligt flerskiktsprincipen! Tänk på att blåst ökar kyleffekten avsevärt!Minus 2 grader i lä (vindstilla) motsvarar minus 5 grader om det blåser 2-3 meter i sekunden, och så mycket som minus 17 grader om det blåser 7 meter i sekunden. Fukt ökar också kyleffekten! Ta med ombyte av vantar och sockor. Kontrollera ditt barns händer och kinder regelbundet! Läs mer om nedkylning! Vita fläckar är de första tecknen på köldskador. Värm kalla fingrar eller fötter hud mot hud, exempelvis i dina armhålor. Obs! Gnugga inte ditt barns kalla händer eller fötter. Det gör ont och kan förvärra eventuella skador i huden! Sök lä eller ta in det frysande, huttrande barnet inomhus, ge varm dryck.

Kan barnen vara ute oavsett hur kallt det är?

Om det är kallt, 15-18 minusgrader och solen skiner, snön gnistrar och det är vindstilla eller bara svag vind kan du mycket väl gå ut med ditt spädbarn eller äldre barn. Känns det bra för dig är det oftast också bra för barnen. Tänk bara på det som sägs ovan. Vid temperaturer på minus 18 eller kallare brukar man ställa in skidtävlingar och liknande aktiviteter. Om det blåser, så tänk på blåstens kyleffekt (se ovan). Barnen bör då hellre vara hemma och leka inomhus

Inomhustemp rekommenderade de mellan 18-20 grader.

Jag tror det viktiga är att man är medveten och försiktig. Nyfödda är ju väldigt känsliga. Ingen här skulle ju medvetet skada sitt barn. www.growingpeople.se har massor med bra tips. (skriven av barnläkare)

• shadowstorm
    elingabriella skrev 2011-10-06 19:01:36 följande:
    TACK fina du :)
    Jag älskar ju själv vit! :) Skulle lätt ha vit i alla rum. Men insett att vardagsrummet för vara mörkt så länge man har små barn ;)
  • roxylady

Sitter och läser om alkoholfria viner. Men allt innehåller ju 0,5% alkohol ändå. Är det verkligen så bra eller är jag bara överdrivet nojig då? Ska iväg på en middag om nån vecka så det vore kul att prova ett alkofritt vin!

• LillaEko

Jag har hört att de måste skriva 0,5% på ifall det är lite alkohol kvar. Men att det ska vara MAX 0,5%.

• LillaEko

V 28 idag, igår kände jag liten massor igen nästan hela dagen så nu är jag inte så nojjig igen :)

Skönt med fredag, så nu får det bli veckans sista morgonrunda med hunden!

• chreb

Jag har blivit öm i både revben och mage nu, ömmar till när jag ex sätter mig eller reser mig upp. Sen ibland i samband med sparkar eller pluttens livliga fladder kan det typ som krampa eller dra i en del av magen, inte hela livmodern utan det är alltid typ "ena hörnet" eller hur man ska förklara. Kanske jag som är allmänt puckad haha men första graviditeten är ju allt så nytt. Någon som vet Vad detta är och är det normalt?

• Carolaj83

fan vad galet dåligt jag sover om nätterna, blir tokig, tur att det är helg imorgon så jag kan ta sovmorgon 1 dag

Rasmus 061219*Nora 081209* Trean januari 2012
Svar på tråden Januaribebis 2012