• Rakad Apa

Är jag "äcklig"?

Vi är ett gäng yngre människor på mitt jobb som umgås och vi snackar om vad som helst. Vi kom in på ämnet sex och antalet partners man har haft. Och en kollega kallade mig för äcklig för att jag har haft sex med 34 st. Blev rejält sur och förolämpad, kan tillägga att jag är 28. Jag tycker att det är en helt normal siffra för min ålder. Så jag blev lite nyfiken på vad andra tycker och tänker, motivera gärna. Hade ni blivit äcklade om ni träffade en ny som har haft sex med 34 st?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-19 21:19
    Skrev tråden i juni så det har blivit lite mer sen dess. Antalet är nu 38 st Antar att jag är "äckligare" än någonsin!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är jag "äcklig"?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    modesto skrev 2011-06-07 16:31:01 följande:

"Tidigare studier har kopplat drickande och uppförandestörning med hög risk sexuellt beteende. Denna studie fokuserade specifikt på antalet partner, och det definierar hög risk att använda ett större antal än normalt ses i psykiatrisk litteratur."
    också
    "Psykiatri forskare vid Washington University School of Medicine i St Louis har funnit att en klinisk diagnos av alkoholberoende hos unga vuxna är förknippade med att ha ett stort antal sexpartners."
    www.news-medical.net/news/2007/12/04/17/Swedi...

Vad vill du ha sagt med det här? Det luktar googling lång väg för den studien ger inte stöd för något av det du påstår.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym
    Rakad Apa skrev 2011-06-06 20:53:24 följande:
    Vi är ett gäng yngre människor på mitt jobb som umgås och vi snackar om vad som helst. Vi kom in på ämnet sex och antalet partners man har haft. Och en kollega kallade mig för äcklig för att jag har haft sex med 34 st. Blev rejält sur och förolämpad, kan tillägga att jag är 28. Jag tycker att det är en helt normal siffra för min ålder. Så jag blev lite nyfiken på vad andra tycker och tänker, motivera gärna. Hade ni blivit äcklade om ni träffade en ny som har haft sex med 34 st?
    Om jag skulle träffa en partner som haft sex med så många (för mig är det väldigt många) hade jag med största sannolikhet dragit öronen åt mig och undrat hur länge personen tänkt stanna med mig. Jag är 29 och jag kan ärligen säga att jag har bara haft sex med 2 personer. Bara haft två relationer där det känts bra att ha sex. Min lillasyster däremot som är 27 vet jag faktiskt inte hur många hon varit med. Men det är väl uppåt en 20-30 pers skulle jag tippa på
  • Anonym

Jag tycker 34 låter vanligt för att vara 28 med. Har haft sex med 10 mindre än dig kanske och är några år yngre än dig så tycker inte alls det är jättemånga. men sen beror det ju lite på vem man pratar med, om du prata med ngn i din ålder som haft kanske 2-3 långa förhållande så blir det ju många för honom/henne eller om man prata med ngn som varit singel mkt då är ju siffran högre.

• Ernst Hugo

Att misshandla är äcklig .

Att missbruka andras förtroende är äckligt.

Att döma andra människor är äckligt.

Att medvetet såra en annan är äckligt

Knulla med flera för att man det är så jäkla skönt - INTE äckligt

• Fjädersten

Haha! Du är definitivt inte äcklig. Själv har jag haft sex med sex (=P) personer, men min pojkvän, som jag träffade när han var 27 har legat med minst ett hundratal. Inga könssjukdomar vad jag vet.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    PeeGee skrev 2011-06-07 16:49:27 följande:
    Högriskbeteende -sexuellt - är inte samma sak som många partners. Det är att tex inte skydda sig eller att söka ut sexuella relationer med människor som riskerar att skada en.

Att det finns en koppling mellan många sexuella partners och stort intag av alkohol måste man väl ändå vara bra efterbliven för att inte förstå vad det handlar om?

Ser du många sexualpartners som sjukligt i och för sig själv alltså?

För om du inte visste det så sänker alkohol (bland andra droger) folks spärrar och gör dem mer benägna att våga ha en tillfällig sexuell förbindelse.

Det betyder inte att beroendebeteende omkring alkohol är komorbid med tvångsmässigt beteende kring sex. Det betyder att alkohol, oavsett om du är beroende av det eller inte (hint: många som dricker mycket är inte beroende) gör att du är mer benägen att tänka "Jamenvarförinte!"

Du kan inte likställa alkoholberoende och "sexmissbruk"  (Hint, igen: Det ena finns i DSMIV och det andra inte.).  Du kan heller inte likställa "sexmissbruk" och många partners. (Precis som storkonsument och alkoholist är två olika saker.)

Men ditt största felslut gör du när du likställer stort antal partners med tvångsmässigt beteende. Frågan är om det är en medvetet ful taktik från din sida, eller ren okunskap? Förstod du vad du gjorde där, men envisades ändå - eller har du helt enkelt inte förmågan att se problemet med din argumentation?

Den vanligaste orsaken till att ha många partners är att man gillar att ligga.

Det är lite patetiskt att försöka klistra icke-existerande diagnoser på folk de inte skulle stämma in på, även om de fanns. Det låter lite... halmstrå.

Särskilt när man gör det på ett så fult sätt som du gör: genom att missrepresentera vad som faktiskt står i det man länkar till och genom att inte låtsas förstå skillnaden mellan olika tillstånd och olika beteenden.

Fy skäms. Intellektuell ohederlighet är det värsta jag vet.
    Mad as snow skrev 2011-06-07 16:57:13 följande:
    Du är en av Familjelivs top 5 skarpaste debattörer.Hjärta Snygg är du också. 
    Jag kan bara hålla med. n00b du har briljerat i den här tråden hela dagen och om jag inte själv vore så intresserad av diskussionen skulle jag låta dig sköta allt.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • I Blackrose I
    modesto skrev 2011-06-07 19:10:39 följande:
    jag har inte "lärt" mig något, öppet sinne var min inställning från början, därför närmnde jag att jag är poly, inte moraltant.
    jag har kanske förklarat otydligt och gav fel intryck, jag vet inte vilken artikel du menar att jag inte förstått. jag står fortfarande för att får många partners kan vara tecken på sjukdom men det är upp till den personen att bedöma. och att ha många partners kan vara farligt. där jag har satt tummen upp höll jag verkligen med. jag är inte traditionalist så är det kanske svårt att sätta mig i en vanlig fack och förstå mig. jag är förresten högskoleutbildad i bl a  beroendelära och psykologi
    Mmm, det bevisar du med dina inlägg. *Not*

Ja, det kan ligga en orsak bakom det hela men det stämmer inte in på ALLA. Det borde du ha lärt dig om du påstår dig ha en utbildning inom ämnet.
    Som jag skrev tidigare så finns det en himla massa orsaker bakom polyrelationer också, bland annat psykiska störningar.

Du gjorde tummen upp för artikeln som någon hade lagt in som handlade om sexmissbruk. Du förstod tydligen inte att det handlade om en missbruk vilket inte diskussionen handlar om.
    The goodnes and the badness is inside you. Its your choice.
  • Selfish Geene
    modesto skrev 2011-06-07 19:10:39 följande:
    jag har inte "lärt" mig något, öppet sinne var min inställning från början, därför närmnde jag att jag är poly, inte moraltant.
    jag har kanske förklarat otydligt och gav fel intryck, jag vet inte vilken artikel du menar att jag inte förstått. jag står fortfarande för att får många partners kan vara tecken på sjukdom men det är upp till den personen att bedöma. och att ha många partners kan vara farligt. där jag har satt tummen upp höll jag verkligen med. jag är inte traditionalist så är det kanske svårt att sätta mig i en vanlig fack och förstå mig. jag är förresten högskoleutbildad i bl a  beroendelära och psykologi
    Förutom att din egen sexuella inriktning varken garanterar öppensinnighet eller på något sätt vaccinerar dig från att vara en moraltant, så har du flyttat målstolparna ganska rejält sedan dina tidigare inlägg.

Du skrev initialt inte att många sexpartners kan betyda psykisk störning, du skrev att

"om en 24 tjej har legat med så många personer och kommer att fortsätta med det, har hon psykiska problem eller sexmissbruk" (#789)
  • Dreams Never Ends
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-06-07 14:15:43 följande:
    Spelar ingen som helst roll, vad personen har gjort tidigare angår inte mig.
    Älskar man någon så spelar det roll!
  • Anonym (över 100)
    Dreams Never Ends skrev 2011-06-07 19:17:14 följande:
    Älskar man någon så spelar det roll!
    Varför?
Svar på tråden Är jag "äcklig"?