Anonym (Jag) skrev 2011-06-08 12:22:32 följande:
Om det finns en "gud" är han psykopat. Han ska enligt sagan ha alla krafter som finns ändå låter han folk dö, skada sig, svälta, drabbas av naturkatastrofer osv. enbart för att man inte följer hans lagar. "Gör som jag vill eller dö" typ. Låter som en del i detta forum. Han skulle kunna låta oss veta att han fanns, ena alla människor så vi slapp alla religionskrig, men icke. Han sitter istället och hånflinar åt oss och itne nog med det, han kan låta oss dö men inte fan får vi knulla runt innan han ska lägga sig i....
Detta är visserligen en sidodiskussion utanför trådens ursprungliga tema, men jag håller inte med dig.
Tänk om grundförutsättningarna är helt annorlunda än du föreställer dig
Det är ju vi själva som många gånger låter folk skada sig o svälta osv. Vi har alla möjligheter att arbeta
hårt mot sådant. Jag tror det är du och jag som skall så att säga var Guds händer i vä
rlden.Vi kan inte sitta med armarna i kors, med de möjligheter vi har och som jag tror vi i grunden fått av Gud, och vänta på att Gud skall dirrektingripa. Jag tror det är relativt ovanligt att så sker och att det sker under vissa "lagar" (lite som naturlagarna-inte juridiska lagar). Jag läste i en annan tråd att ett ord som översatts med allsmäktig på något bibelställe egentligen betyder "den som strider och skall segra". Är kanske detta en bra beskrivning av Gud?
Av någon anledning tror jag det måste vara så att världen under den period vi nu lever i stora drag får ha sin gång och att vi med vår fria vilja får forma den. jag tror personligen inte att Gud primärt vill och detaljstyr allt som sker. Varför skule ldet då över huvud taget talas om gott o ont?
I den meningen att du själv gör dina val i olika situationer "får" du förståss knulla runt, men det är inte det samma som att det gynanr dig och andra i längden. Vi får göra våra egna val , men det finns också konsekvenser som kan vara bra eller dåliga för oss.
Jag är som sagt för trogen kärlek som man satsar på.