mamman i skogen skrev 2011-07-25 05:30:12 följande:
Hittade den här tråden sitter och jobbar natt och har det oerhört lugnt så jag hinner surfa runt

Har tidigare levt med migrän men är nu helt besvärsfri från det. Äter sedan två år LCHF och det tod bara ett par veckor för migränen att försvinna fantastiskt skönt att slippa den förbannade värken illamåendet. Har även läkt ut från andra problem.
Min sambo har "ögonmigrän" Han får sällan sprängande huvudvärk men hela huvudet känns enl honom som om det bara är gröt värker uthärdligt enl honom blir ofokuserad och sedan försvinner synen (som när döljer ansiktet på bilder genom att pixla eller göra dem suddiga) går från innerkanten i ögat och blir det riktigt jobbiga anfall så ser han tilslut inte mycket. Även han har blivi ofantligt mycket bättre med kolhydratssnål kost men han vil inte fullt ut äta lågkolhydratskost så lite anfall är det kvar.
För sambons räkning så får han i stort sett ingen hjälp från vården med mediciner han får helt enkelt lägga sig i ett tyst mörkt rum och vänta ut det. Är det ngn annan som har ögonmigrän och har några tips så får ni gärna dela med er. Finns väldigt lite information att hitta och det tog lång tid innan läkarna "diagnosticerade" honom under ett ordentligt anfall blev han inlagd och man gjorde mr otaliga provtagningar och konstaterade sedan att han är fullt frisk men att det är migrän som påverkar synen.
Det synbortfall sin sambo har är med största sannolikt det man kallar för aura och brukar uppkomma när ett anfall är på G. Jag brukar förklara det att det är som att snurra och titta i ett kaleodoskop fast det är inga färger förutom starkt ljus. Mitt börjar också som en liten prick som sedan växer tills det täcker hela mitt synfält.
Jag har hört många som har fått minskade anfall med rätt kost och man borde verkligen testa.
2ggrpappa skrev 2011-07-24 00:21:33 följande:
Jag har vad jag kallar migrän typ max 10 om året, men jag har märkt att det har börjat bli fler anfall de senaste åren. Kan det ha någonting med at barnen tar mer på mina krafter? Skämt å sido, lite oroväckande är det med fler anfall. Var hos läkare för många år sedan som sa att det vara "bara" spänningshuvudvärk. Det kanske det var då, men nu tror jag att det är migrän. Och värken sitter bakom ögonen, när mina anfall börjar komma så känner jag det i ögonen. Tror det var senaste anfallet som jag kräktes, och det har jag aldrig gjort förut under anfall. Kanske skulle gå till läkare igen..
Jag brukar gå och lägga mig och sova, och så vaknar jag som en ny människa, fast även det håller på att ändras.
Kan mycket väl vara migrän. Jag har olika anfall också. Alla har inte samma styrka men även om man inte har den värsta sorten så ska ingen behöva lida i onödan. Jag hade nog testat att köpa hem en receptfri medicin och testat när du får ett anfall. Kom ihåg att de ska tas så fort man har känningar.