• JosephineJ

Tråden om Migrän!

Hej!

Jag tånkte att alla vi som lider ( ja, verkligen lider gör man av migrän!!!) kan samla tankar, tips osv här. Kanske har någon använt någon speciell kost, vitaminer, medicin, bytt preventivmedel, yoga osv för att bli av med migränen eller lindre.
    Dela med er här! Både för hormonell migrän och migrän som beror på annat.

Kram! 

• Svar på tråden Tråden om Migrän!
  • I Blackrose I

Glömde skriva Hej Solig

Var inte avundsjuk på andras lycka, för du vet inget om deras hemliga sorger.
  • Millans hustru

den här tråden vill jag gärna vara med i. Hej!

• Millans hustru
    stjärn fall skrev 2011-06-14 19:00:08 följande:
    Trevligt , jag kan dela med mig att jag lider väldigt av migrän... Först o främst har jag hormonell migrän sen efter en olycka för 2 år sedan har jag migrän ofta pga nacken. Var uppe i 20 dagar i månaden. Får botox var 3-dje månad på pannan och sidan av ansiktet har i prinsip endast hormonell migrän kvar... Eva 3-5 dagar i månaden.
    har du, liksom jag, migrän av whiplash?
  • For all I care

Hej.. Hoppar också in här.
    Lider av migrän och nu är det även tal om migrän med aura. Problemen började för 17 år sen och jag får migrän ca 4 ggr i månaden vilket är ganska sällan för att vara mig. Det sitter alltid i 2 dagar och börjar med ett tryck i huvudet för att sen påverka synen, får feber, kan inte med ljus osv osv. Det "vanliga" helt enkelt.

Problemet är att min läkare jag har nu inte vill utreda huvudvärken utan han bad mig gå till tandläkaren trots att jag har diagnos på migrän och träffat flera olika läkare under dessa år. Sagt och gjort, inga fel på tänderna eller bettet. Har även problem med spänningshuvudvärk men det är lättare att hantera och lindra.

Det enda som hjälpt medicinmässigt är att ta Citodon när jag får en känning, men då måste jag även lägga mig och försöka sova. Hade imigran som inte fungerade, tabletter + spray. Åt även en förebyggande under tonåren som inte fungerade. Akupunktur har inte hjälpt.
    Får 20 Citodon utskrivna/halvår. Har bett att få byta läkare men bytet har inte skett nu 6 månader senare.

Så allt som allt har jag migrän ca 8 dagar totalt varje månad och ungefär lika många dagar med spänningsvärk. Och inga mediciner.

Man tappar lusten att söka hjälp helt enkelt.

En bekant till mig hade fått testa nåt nytt, botox mot migrän. Det är någon ganska ny studie och det hjälpte henne en del.

Sorry för allt svammel, jag har bara aldrig pratat med någon annan som har samma problem.

• I Blackrose I
    For all I care skrev 2011-09-14 21:01:35 följande:
    En bekant till mig hade fått testa nåt nytt, botox mot migrän. Det är någon ganska ny studie och det hjälpte henne en del.

Sorry för allt svammel, jag har bara aldrig pratat med någon annan som har samma problem.
    Botox har jag aldrig hört talas om men så har jag gett upp att söka nya mediciner och metoder utan har nöjt mig med akupunktur/akupressur.

Kan man läsa om det någonstans? Blir man helt bra och hur länge sitter det i? Måste googla. Låter för bra för att vara sant i mina öron.
  • For all I care
    I Blackrose I skrev 2011-09-14 21:06:18 följande:
    Botox har jag aldrig hört talas om men så har jag gett upp att söka nya mediciner och metoder utan har nöjt mig med akupunktur/akupressur.

Kan man läsa om det någonstans? Blir man helt bra och hur länge sitter det i? Måste googla. Låter för bra för att vara sant i mina öron.
    Dom gör en studie i Västerås iaf, min bekanta sa att jag borde ta kontakt med neurologen för så hade hon gjort. Hon gick inte via familjeläkare. Tyvärr så injiceras det inte så rynkorna försvinner annars hade man kunnat ta 2 flugor i en smäll...
    Men jag förstår om det kan fungera eftersom det är ett nervgift.
    Jag ska själv kolla upp det hela när jag fött, tvivlar på att det är en godkänd behandling på gravida.
    Du får googla lite på det, det finns en sån studie iaf.

Hade själv behövt lite botox o Lördags, jobbade ett 12timmars pass när migränen kom, på slutet av passet ville jag bara ta en drillborr och borra i ena tinningen för att få bort trycket. Då hade nervgift suttit fint tror jag. Låter helt sjukt, men den där smärtan, känns som att mitt huvud ska explodera, som att hela hjärnan sväller.
  • hysteria
    I Blackrose I skrev 2011-09-14 21:06:18 följande:

Jag provade i ett halvår c:a, det gav inget vidare resultat för mig tyvärr. Men för många hjälper det, men man får hålla på med sprutorna. 
    Livet är för kort för att dansa med fula killar
  • I Blackrose I
    For all I care skrev 2011-09-14 21:10:26 följande:
    Dom gör en studie i Västerås iaf, min bekanta sa att jag borde ta kontakt med neurologen för så hade hon gjort. Hon gick inte via familjeläkare. Tyvärr så injiceras det inte så rynkorna försvinner annars hade man kunnat ta 2 flugor i en smäll...
    Men jag förstår om det kan fungera eftersom det är ett nervgift.
    Jag ska själv kolla upp det hela när jag fött, tvivlar på att det är en godkänd behandling på gravida.
    Du får googla lite på det, det finns en sån studie iaf.

Hade själv behövt lite botox o Lördags, jobbade ett 12timmars pass när migränen kom, på slutet av passet ville jag bara ta en drillborr och borra i ena tinningen för att få bort trycket. Då hade nervgift suttit fint tror jag. Låter helt sjukt, men den där smärtan, känns som att mitt huvud ska explodera, som att hela hjärnan sväller.
    Värt att kolla upp. Absolut.

Mmm, jag förstår precis vad du menar. Har ju huvudvärk mer eller mindre hela tiden bara det att ibland får jag riktiga anfall som får mig att vilja kapa av mitt huve. Det sjuka är att man vänjer sig till slut. Huvudvärken är en del av mitt liv nu efter så många år. Dom få gångerna jag inte känner av den så känns det helt fel som att det är något som saknas.
    Fick anfall nu häromdagen, kräktes hela natten och låg en hel dag men jag är envis och vägrar ge med mig så jag trotsar den när jag väl får illbaka kraften. Hade gett vad som helst för att bli bra och slippa detta.....
  • For all I care
    hysteria skrev 2011-09-14 21:11:40 följande:
    Jag provade i ett halvår c:a, det gav inget vidare resultat för mig tyvärr. Men för många hjälper det, men man får hålla på med sprutorna. 
    Hur gick du tillväga?
    Jag vette tusan hur jag ska få hjälp alls, nån medicin måste ju kunna lindra.
    Sist jag var på kontroll fock jag åka till sjukhuset för röntgen på en gång för att jag inte reagerade normalt när läkaren testade reflexer osv men röntgen visade inget och efter det la läkaren ner helt. Hade nästan önskat att det var nåt fel så man kunde få hjälp på riktigt.
    Men min läkare pratar bara om att mediciner kan vara så beroendeframkallande och jo, det vet jag. Men jag har aldrig överkonsumerat mediciner så jag förstår inte varför han tror att jag är i riskzonen.
  • I Blackrose I
    hysteria skrev 2011-09-14 21:11:40 följande:
    Vaddå hålla på med sprutorna? Ger man det själv menar du? Skulle jag aldrig klara av. *Ryser*

Vad har du för typ av migrän?
Svar på tråden Tråden om Migrän!