• JosephineJ

Tråden om Migrän!

Hej!

Jag tånkte att alla vi som lider ( ja, verkligen lider gör man av migrän!!!) kan samla tankar, tips osv här. Kanske har någon använt någon speciell kost, vitaminer, medicin, bytt preventivmedel, yoga osv för att bli av med migränen eller lindre.
    Dela med er här! Både för hormonell migrän och migrän som beror på annat.

Kram! 

• Svar på tråden Tråden om Migrän!
  • Mamma Tintis

Så less på det här nu!! Migrän tre kvällar i rad! Tar tabletter som hjälper i nästan 24h men sen kommer den bara tillbaks... Jag har en kompis på besök hos mig också o det är så tråkigt att behöva lägga sig tidigt varje kväll pga migrän!!

• Frostizz

JosephineJ-
    Min läkare har semester just nu, men jag ska ringa nästa vecka o prata med vem som helst. Så här mycket brukar jag inte nysa,  inte ens när jag jobbar o står i mjöldamm hela dagarna.. Nått knas är det.
    Dock börjar det lätta lite granna. Nu är det 4 timmar sedan jag nös sist, så det kanske är på sluttampen. 
    Det hann aldrig komma ner i magen, utan så fort det rann ner i halsen så kräktes jag. Är van att kräkas när jag har migrän, med det där var inte kul. 
    Men glad dock att den försvann fortare än vanligt.

Nä, nu är det dags att sova så jag orkar med trollen i morgon.  

• Maddisen80

Förut hade jag ofta migrän men nu när jag äter lchf kost emellanåt har de minskat men vet inte varför

• hysteria
    Furstinna skrev 2011-07-22 18:58:20 följande:
    Migränen har jag kanske 10 ggr om året men har alltid huvudvärk. Jag har testat det mesta. Akupunkturen gav absolut ingenting. Fick botox i nacken men de kändes väldigt konstigt och jag hade trots de huvudvärk.  
    I nacken? Jag fick i pannan och tinningarna, men det är väl lite olika hur dom gör.

Har du inte provat betablockerare tidigare så kanske det kan hjälpa? även om jag är väldigt osäker på om det hjälper mot vanlig huvudvärk..

Hjälper inte treo comp? 
    Livet är för kort för att dansa med fula killar
  • straw2008
    JosephineJ skrev 2011-07-22 16:30:00 följande:
    Hej!

Så trist att du fick migrän - ibland kommer verkligen migrän som ett brev på posten så tur att du var beredd!
    Jag har inte imigran nässpray utan zon/zom tror jag den heter? Men antar att det är samma, bara olika tillverkare!

Sprayen går ju "direkt upp till hjärnan" så att säga och inte genom magen som tabletterna - därför upplever många därför också spray som mer effektiv och snabbare får bort migränen. Dock så rinner ju en del av dosen "tillbaka" och jag brukar ( om möjligt ) spotta ut sprayen som rinner ner i halsen. Dels för att det smakar illa som du skriver och dels för att jag inte vill få ner allt för mycket i magen så den blir känslig och i vissa fall kräks som du tyvärr gjorde.
    Om möjligt så försök också äta något "milt" mot magen innan du tar sprayen eller tabletten så att magen inte är tom och därför mer känslig. Jag brukar försöka få i mig lite fil och yoghurt och tycker det blir bättre då. För att få bort den äckliga smaken av sprayen brukar jag dricka mycket vatten samtidigt. Man är ju så extra känslig mot alla lukter/smaker när man har migrän.

Det där med nysningarna är ju svårt att avgöra om det har med just sprayen att göra, jag kan bi svullen under ögonen när jag har migrän. Du kanske är överlänslig mot något i medicinen? Ta upp det med din läkare!

Hoppas mina tips hjälpte, efter ett tag kommer man på "knep" som gör att det funkar bättre!

Kram
    Jag kan inte ta nässprayen pga att det är så avskyvärt, smakar fruktanbsvärt o efter ett par månader med nässpray så blev jag extremt ömtålig i halsen efter att jag sprutat. allt som gick via halsen gjorde fruktansvärt ont, precis samma som för min syster. Finns även tabletter som löser upp sig själva i munnen rapimelt heter dom, smakar oxå helvete men jag brukar svälja dom (för de löser upp sig snabbt o ger snabb lindring).

så för att svara på din fråga, jo jag o de flesta jag känner fixar INTE nässprayen!  
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • straw2008
    Furstinna skrev 2011-07-20 19:40:41 följande:

Kan inte ta några tabletter under anfallen, jag kräker upp allt. Har testat nässprayen men den funkar inte. Har Imigran injektioner nu, men jag blir helt utslagen på den och blir väldigt trött flera dagar efter. Har försökt med nästan allt i medicinväg.

JAg har fått botox nu i ett par år, väääldigt effektivt! Jag hade så mkt anfall att de gick i varandra o medecinen slutade hjälpa (förutom biverkningarna).

Är nästan besvärsfri nu :O) typ bara migrän 6 dagar i månaden mot 20 som jag hade förut!!  
  • hysteria
    straw2008 skrev 2011-07-23 21:51:41 följande:
    Jag kan inte ta nässprayen pga att det är så avskyvärt, smakar fruktanbsvärt o efter ett par månader med nässpray så blev jag extremt ömtålig i halsen efter att jag sprutat. allt som gick via halsen gjorde fruktansvärt ont, precis samma som för min syster. Finns även tabletter som löser upp sig själva i munnen rapimelt heter dom, smakar oxå helvete men jag brukar svälja dom (för de löser upp sig snabbt o ger snabb lindring).

så för att svara på din fråga, jo jag o de flesta jag känner fixar INTE nässprayen!  
    Vet många som har blivit irriterade på slemhinnorna av nässprayen, funkar kasnke om man inte har migrän så ofta eller inte har så känsliga slemhinnor.
    Livet är för kort för att dansa med fula killar
  • straw2008
    Maddisen80 skrev 2011-07-23 21:40:55 följande:
    Förut hade jag ofta migrän men nu när jag äter lchf kost emellanåt har de minskat men vet inte varför

Min migrän hänger helt KLART ihop med hur magen mår... värst är det då man tar zomigen (som stoppar upp magen något fruktansvärt) för då blir det ju bara värre. HAr börjat ta 20 ml lactulos varje dag då jag tar zomig o det funkar.

O just det, äter inte kolhydrater (nästan inga) sen ett par år... MKT MKT mindre migrän nu! Finns ju ingen värre känsla än att ha magen full med vitt baugettebröd. 
  • Maddisen80
    straw2008 skrev 2011-07-23 21:56:48 följande:
    Min migrän hänger helt KLART ihop med hur magen mår... värst är det då man tar zomigen (som stoppar upp magen något fruktansvärt) för då blir det ju bara värre. HAr börjat ta 20 ml lactulos varje dag då jag tar zomig o det funkar.

O just det, äter inte kolhydrater (nästan inga) sen ett par år... MKT MKT mindre migrän nu! Finns ju ingen värre känsla än att ha magen full med vitt baugettebröd. 
    Hej så du har minskat på kolhydraterna med . Jag tar med zomig
  • straw2008

Måste bara kolla om någon känner igen detta... jag provade betablockare för 5 år sen o har för mig att en bieffekt kunde vara mardrömmar men tänkte inte mer på det. efter 3 dagar på blocken så vaknar jag av att min man försöker slita mig från fönstret, jag försökte hoppa.... tur vi har babyspärrar som jag i sömnen inte fick upp.

HAde den SJUKASTE o vidrigaste mardrömmen jag någonsinn haft i mitt liv o kan än idag beskriva den i färg o detalj. JAg grät så jag skakade o var genomblöt av svett.

Kommer aldrig i livet ta dessa igen då botox funkar 110%

Någon mer som fått de sjukaste mardrömmarna av betablock ??      

Svar på tråden Tråden om Migrän!