• JosephineJ

Tråden om Migrän!

Hej!

Jag tånkte att alla vi som lider ( ja, verkligen lider gör man av migrän!!!) kan samla tankar, tips osv här. Kanske har någon använt någon speciell kost, vitaminer, medicin, bytt preventivmedel, yoga osv för att bli av med migränen eller lindre.
    Dela med er här! Både för hormonell migrän och migrän som beror på annat.

Kram! 

• Svar på tråden Tråden om Migrän!
  • Maddisen80
    Mamma Tintis skrev 2011-07-20 16:43:45 följande:
    Igår kväll när jag la mig så hade jag lite migränkänning men ignorerade det och somnade ändå. Vilket resulterade i att jag vaknade kl 3 med migrän, på högra sidan. För mig är migrän som sitter på vänster sida mycket mer lindrig än höger. Den på höger brukar inte gå bort med tabletter utan bara lindras lite och sen sitta i i ett par dar. I natt testade jag dock zomig nasal för första gången och den var det ju ordentligt krut i! Vaknade på morgonen helt migränfri! Synd att den är så fruktansvärt dyr bara. Får prata med min familjeläkare om att få den på recept!
    Jag har zomig med i tablettform men får de på recept de hjälper mig väldigt bra .
  • Furstinna

Dyker in i den här tråden. Jag har provat i princip allt och jag blir jätteglad om det finns något jag inte testat som kan hjälpa mig :) Har migränanfall ca 10 ggr om året och har annars daglig huvudvärk. Jag är kanske helt smärtfri sammanlagt tre veckor om året.

• Maddisen80
    Furstinna skrev 2011-07-20 19:29:59 följande:
    Dyker in i den här tråden. Jag har provat i princip allt och jag blir jätteglad om det finns något jag inte testat som kan hjälpa mig :) Har migränanfall ca 10 ggr om året och har annars daglig huvudvärk. Jag är kanske helt smärtfri sammanlagt tre veckor om året.
    Har du testat zomig tabletterna dem är på 5 mg man får ta 2 om dagen dem fick jag på medicinmottagningen
  • Furstinna
    Maddisen80 skrev 2011-07-20 19:33:08 följande:
    Har du testat zomig tabletterna dem är på 5 mg man får ta 2 om dagen dem fick jag på medicinmottagningen

Kan inte ta några tabletter under anfallen, jag kräker upp allt. Har testat nässprayen men den funkar inte. Har Imigran injektioner nu, men jag blir helt utslagen på den och blir väldigt trött flera dagar efter. Har försökt med nästan allt i medicinväg.
  • Maddisen80
    Furstinna skrev 2011-07-20 19:40:41 följande:
    Kan inte ta några tabletter under anfallen, jag kräker upp allt. Har testat nässprayen men den funkar inte. Har Imigran injektioner nu, men jag blir helt utslagen på den och blir väldigt trött flera dagar efter. Har försökt med nästan allt i medicinväg.
    jasså då kan jag inte hjälpa dig tyvärr tråkigt att inget hjälper :(
  • miss Starcastle
    Digestive skrev 2011-07-20 18:42:07 följande:
    Ja, helt klart värt att prova, resultaten brukar verkligen förbluffa! Har du provat med en Lapis Lazuli mot migränen?
    Har ingen Lapiz men har ametist och tror det vara agat som också ska lindra. 
    Furstinna skrev 2011-07-20 19:40:41 följande:
    Se till att få en remiss till neurologen så du kanske kan få någon förebyggande medicin i stället. 
    Kimmice skrev 2011-07-20 09:28:55 följande:
    Skulle jag kunna få fråga er en sak, utan att vara dryg eller så. För jag är ganska clueless på migrän och grejer men har fått något konstigt i ögonen några gånger de senaste månaderna...
    Det flimrar eller skuggas på något vis, som om man tittat in i en väldigt stark lampa eller så. Så större delen av synfältet ser jag ingenting, kan inte läsa för halva orden försvinner och det lugnar inte ner sig ordentligt på en timme eller så. Fast bara en gång fick jag huvudvärk efteråt...
    Igår fick jag det igen, mest på höger öga och min högra hand började somna och surra också... finger efter finger.
    Låter det som migrän eller skall jag kanske prata med min barnmorska? Obestämd
    Förlåt för löjlig fråga, om det skulle vara det!       
    Det är ju ett migräntecken med att få aurasyn som du beskriver. Om du är gravid kanske det är bara nu du har det då det kan ha med hormonerna att göra. Tala med din barnmorska eftersom man inte ska äta vissa mediciner vid graviditet. 
  • hysteria
    Furstinna skrev 2011-07-20 19:29:59 följande:
    Hhar  du provat någon förebyggande medicin? som betablockerare? Fast om man bara har 10 ggr/ år kanske det är "onödigt" missförstå mig inte, det är tillräkligt jobbigt ändå men det kanske skadat kroppen onödigt mycket att ta tabletter varenda dag för att förebygga ett migränanfall knappt en gång i månaden.

Annars är ju akupunktur effektivt för många. 
    Livet är för kort för att dansa med fula killar
  • Frostizz

Hej hopp

Måste bara fråga er som använt nnässprayen Imigran..

Jag var ju i sthlmm nu några dagar o fick migrän. Bläää
    Hade ju tagit med mig nässprayen o tog den kring 5 tiden i tisdags. Det var verkligen det näst vidrigaste jag varit med om. Allt rann ner i halsen kändes det som o jag kräktes direkt o flera gånger då det rann i omgångar ner i halsen..
    Ska det vara så? Gjorde jag nått fel? Tyckte jag gjorde som det stod att man skulle göra.. Den hjälpte något sånär iallafall. Anfallet kortades ner så vid 8 tiden så avtog den ganska fort. Så någon nytta gjorde den vilket jag var glad över.
    Dagen efter så började jag nysa så fort jag vaknade o har gjort det hela tiden sedan dess. Inte bara en gång lite då o då utan cirkus 10 gånger på raken, rejäla nysningar o hur många gånger som helst varje dag..
    Ska det vara så? Någon som har liknande?
    Har även väldigt ont strax under ögat o ner över kinden på den sidan som jag tog den på.
     Överlag hade vi det jätte mysigt o det var skoj att jag kunde ta mig iväg med trollen. Sol hade vi oxå :)  

• JosephineJ
    Frostizz skrev 2011-07-22 15:55:56 följande:
    Hej hopp

Måste bara fråga er som använt nnässprayen Imigran..

Jag var ju i sthlmm nu några dagar o fick migrän. Bläää
    Hade ju tagit med mig nässprayen o tog den kring 5 tiden i tisdags. Det var verkligen det näst vidrigaste jag varit med om. Allt rann ner i halsen kändes det som o jag kräktes direkt o flera gånger då det rann i omgångar ner i halsen..
    Ska det vara så? Gjorde jag nått fel? Tyckte jag gjorde som det stod att man skulle göra.. Den hjälpte något sånär iallafall. Anfallet kortades ner så vid 8 tiden så avtog den ganska fort. Så någon nytta gjorde den vilket jag var glad över.
    Dagen efter så började jag nysa så fort jag vaknade o har gjort det hela tiden sedan dess. Inte bara en gång lite då o då utan cirkus 10 gånger på raken, rejäla nysningar o hur många gånger som helst varje dag..
    Ska det vara så? Någon som har liknande?
    Har även väldigt ont strax under ögat o ner över kinden på den sidan som jag tog den på.
     Överlag hade vi det jätte mysigt o det var skoj att jag kunde ta mig iväg med trollen. Sol hade vi oxå :)  

Hej!

Så trist att du fick migrän - ibland kommer verkligen migrän som ett brev på posten så tur att du var beredd!
    Jag har inte imigran nässpray utan zon/zom tror jag den heter? Men antar att det är samma, bara olika tillverkare!

Sprayen går ju "direkt upp till hjärnan" så att säga och inte genom magen som tabletterna - därför upplever många därför också spray som mer effektiv och snabbare får bort migränen. Dock så rinner ju en del av dosen "tillbaka" och jag brukar ( om möjligt ) spotta ut sprayen som rinner ner i halsen. Dels för att det smakar illa som du skriver och dels för att jag inte vill få ner allt för mycket i magen så den blir känslig och i vissa fall kräks som du tyvärr gjorde.
    Om möjligt så försök också äta något "milt" mot magen innan du tar sprayen eller tabletten så att magen inte är tom och därför mer känslig. Jag brukar försöka få i mig lite fil och yoghurt och tycker det blir bättre då. För att få bort den äckliga smaken av sprayen brukar jag dricka mycket vatten samtidigt. Man är ju så extra känslig mot alla lukter/smaker när man har migrän.

Det där med nysningarna är ju svårt att avgöra om det har med just sprayen att göra, jag kan bi svullen under ögonen när jag har migrän. Du kanske är överlänslig mot något i medicinen? Ta upp det med din läkare!

Hoppas mina tips hjälpte, efter ett tag kommer man på "knep" som gör att det funkar bättre!

Kram
  • Furstinna
    hysteria skrev 2011-07-21 19:57:59 följande:
    Hhar  du provat någon förebyggande medicin? som betablockerare? Fast om man bara har 10 ggr/ år kanske det är "onödigt" missförstå mig inte, det är tillräkligt jobbigt ändå men det kanske skadat kroppen onödigt mycket att ta tabletter varenda dag för att förebygga ett migränanfall knappt en gång i månaden.

Annars är ju akupunktur effektivt för många. 
    Migränen har jag kanske 10 ggr om året men har alltid huvudvärk. Jag har testat det mesta. Akupunkturen gav absolut ingenting. Fick botox i nacken men de kändes väldigt konstigt och jag hade trots de huvudvärk.  
Svar på tråden Tråden om Migrän!