• JosephineJ

Tråden om Migrän!

Hej!

Jag tånkte att alla vi som lider ( ja, verkligen lider gör man av migrän!!!) kan samla tankar, tips osv här. Kanske har någon använt någon speciell kost, vitaminer, medicin, bytt preventivmedel, yoga osv för att bli av med migränen eller lindre.
    Dela med er här! Både för hormonell migrän och migrän som beror på annat.

Kram! 

• Svar på tråden Tråden om Migrän!
  • miss Starcastle
    straw2008 skrev 2011-07-23 22:01:50 följande:
    Måste bara kolla om någon känner igen detta... jag provade betablockare för 5 år sen o har för mig att en bieffekt kunde vara mardrömmar men tänkte inte mer på det. efter 3 dagar på blocken så vaknar jag av att min man försöker slita mig från fönstret, jag försökte hoppa.... tur vi har babyspärrar som jag i sömnen inte fick upp.

HAde den SJUKASTE o vidrigaste mardrömmen jag någonsinn haft i mitt liv o kan än idag beskriva den i färg o detalj. JAg grät så jag skakade o var genomblöt av svett.

Kommer aldrig i livet ta dessa igen då botox funkar 110%

Någon mer som fått de sjukaste mardrömmarna av betablock ??      
    Det låter väldigt hemskt med dessa drömmar.
    Jag hade inga mardrömmar när jag gick på betablockerare men hade svårt att anstränga mig, gå snabbt och på alla sätt bara öka takten. Försökte träna men det var helt omöjligt. Hela kroppen la av så att säga och jag kände mig som en stor gelékropp som gick i slow motion hela tiden. 
  • miss Starcastle

Jag hatade också nässprayen och att det rann ner i halsen. Man kräktes ännu fler gånger en vanligt, men jag stog ut i början eftersom jag tyckte det hjälpte. Efter ett tag slutade det att verka och då var det bara olidligt med smaken. 

• straw2008

Maddiaen80: JAa flera år sen, gick snabbt att koppla sambandet med kolhydrater (speciellt bröd, vetebröd o annat "klumpigt"). Mår bättre över lag utan berg av kolisar men migränen har minskat kraftigt.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • straw2008

Miss starcasrle: ja fy farao jag var så rädd kommande nätter att jag knappt vågade somna. Åt för kort tid för att märka något på kroppen men jommer ihåg art jag blev slö o anfådd men det visste jag sen innan var en biverkning.

• 2ggrpappa

Jag har vad jag kallar migrän typ max 10 om året, men jag har märkt att det har börjat bli fler anfall de senaste åren. Kan det ha någonting med at barnen tar mer på mina krafter? Skämt å sido, lite oroväckande är det med fler anfall. Var hos läkare för många år sedan som sa att det vara "bara" spänningshuvudvärk. Det kanske det var då, men nu tror jag att det är migrän. Och värken sitter bakom ögonen, när mina anfall börjar komma så känner jag det i ögonen. Tror det var senaste anfallet som jag kräktes, och det har jag aldrig gjort förut under anfall. Kanske skulle gå till läkare igen..
    Jag brukar gå och lägga mig och sova, och så vaknar jag som en ny människa, fast även det håller på att ändras.

• straw2008

Jag eller ingen jag känner kan sova med migrän utan medecin.... Vet verkligen ingen som klarar att sova under ett anfall. Bäst om du inte vet om det är migrän ar att ta en zomig under ett anfall, går det över lär det ju vara migrän.

• changes

jag har lidit av migrän sen jag var barn. Min mamma fick slåss med sjukvården för att de skulle erkänna att en 3- åring kunde ha migrän (då "allmänna åldern" för det hela att sdtarta är i 20-årsåldern), Det var mycket tester och nålar och slängar, men till slut fick min mamma ett erkännande att de ansåg att jag hade migrän.

Jag har provat alla sorters mediciner, receptbelagda och receptfria, inga funkar. Det som, fungerar bäst är att jag får kontroll över min egen omgivning. Det klassiska med ett svalt, mörkt rum med en blöt handduk över ögon och panna är otroligt underskattat.

Däremot när man får de stora anfallen som håller i sig i 3 dygn´(för att sen fortsätta med 3 dygn av "baksmälla") så får man ju ingen sömn! Man dåsar iväg men sover inte riktigt, och spyr som en gnu och måste få i sig ersättning. Orkar inte ens räkna gångerna jag fått åka in o få dropp pga vätskebrist.

Mitt råd; profylax. Helt otroligt löjligt, men det funkar i många (inte alla) fall. Det var min syster som sa åt mig att prova, och även om smärtan inte försvinner, så kan man tänka på något. Om inte, så skrattar man iaf åt tanken att ligga och andas som en tok när hjärnan håller på att implodera!

• straw2008

Jag har endast haft 3-5 dagars anfall... Anses de vara heavy typ?? Hur lång tid varar era anfall som oftast ?

• changes
    straw2008 skrev 2011-07-24 00:47:52 följande:
    Jag har endast haft 3-5 dagars anfall... Anses de vara heavy typ?? Hur lång tid varar era anfall som oftast ?
    För mig håller de vanligvis i 24-37 timmar. Om du har 3-5 dagar räknas de som stora anfall, iaf det jag har fått lära mig.
  • 2ggrpappa
    straw2008 skrev 2011-07-24 00:27:58 följande:
    Jag eller ingen jag känner kan sova med migrän utan medecin.... Vet verkligen ingen som klarar att sova under ett anfall. Bäst om du inte vet om det är migrän ar att ta en zomig under ett anfall, går det över lär det ju vara migrän.
    Zomig? vad är det? Mitt senaste anfall var i 2 dagar annars så är det en halv dag. Det kanske är spänningshuvudvärk jag har. Skall kolla upp det med en läkare.
Svar på tråden Tråden om Migrän!