• JosephineJ

Tråden om Migrän!

Hej!

Jag tånkte att alla vi som lider ( ja, verkligen lider gör man av migrän!!!) kan samla tankar, tips osv här. Kanske har någon använt någon speciell kost, vitaminer, medicin, bytt preventivmedel, yoga osv för att bli av med migränen eller lindre.
    Dela med er här! Både för hormonell migrän och migrän som beror på annat.

Kram! 

• Svar på tråden Tråden om Migrän!
  • yimby
    NeWil skrev 2012-02-16 12:57:59 följande:
    Nu har jag ätit mina betablockerare ett tag och börjar tyvärr få lite jobbiga biverkningar Hjärtklappning, andfåddhet osv. Skittråkigt då jag har fått mycket hjälp mot min huvudvärk med den medicinen. Ska till läkaren om några veckor så får vi se vad hon säger. Har haft några huvudvärksattacker i samband med mens och ägglossning men då tar jag Maxalt och migränen blir som bortblåst inom en timme eller två. Jätteskönt att något funkar i alla fall. 
    Märklig biverkning med tanke på att betablockerare fungerar omvänt - sänkt hjärtrytm - om de funkar som de ska.
  • NeWil
    yimby skrev 2012-02-17 17:39:21 följande:
    Märklig biverkning med tanke på att betablockerare fungerar omvänt - sänkt hjärtrytm - om de funkar som de ska.
    Gissar att de inte funkar som de ska då. Fast jag funderade på det. Kanske inte är hjärtklappning jag känner (vet ju inte hur det ska kännas). Det som känns är i alla fall ett tryck över bröstet, jag blir andfådd och hjärtat slår jättehårt. Detta kan hända utan att jag anstränger mig det minsta lilla. Kan ligga i sängen och läsa en bok så händer det... Skumt. Men idag ska jag till doktorn så får vi se vad hon har att säga.
  • yimby

Jag har fått avslag på alla instanser om botox-behandling inom vg-regionen.

De säger att det inte är en beprövad metod, och att det saknas vetenskapligt underlag.

Jag har naturligtvis påpekat att Botox registrerats av Läkemedelsverket som godkänt läkemedel i Sverige för behandling av migrän. Vad svarar de på landstinget? Jo: "Det får stå för dem (för Läkemedelsverket)".

En sån arrogans! Det kommer beslut på EU-nivå innan 2013 om att botox ska vara godkänt inom hela EU. Med ett undantag då, får man tro, nämligen i Västra Götaland.

• Maddisen80

jag äter zomig de är superbra tabletter för mig man kan ta en först hjälper inte de tar man en till efter 2 timmar

• MrsC74

Äter du Zomig när du är gravid maddisen?
    Det har jag fått strikta order av bl.a. min neurolog att absolut inte ta.

• MrsC74

Maddisen: du är förmodligen inte gravid inse jag nu. Skriver i 2 trådar om migrän. Blandade i hop. Ber om ursäkt :)

• JosephineJ

hej alla vänner!

Ett tag sedan jag var online här, ska gå igenom tråden efter jag postat detta.
    Var på vc idag och när jag återigen ville ha zomig nasal utskrivet reagerade hon på att jag fått det utskrivet så ofta. Jag berättade att jag har migrän ca 4-5 gånger/månaden och emellan där så har jag "vanlig" hvuudvärk som jag oftast kan mildra med hjälp av treo. Hon tyckte det lät mkt och ville att jag skulle komma tillbaka på samtal om betablockerare.

Ni som fått betablockare, hur ofta hade ni migrän och huvudvärk för att bli rekommenderade att ta detta?
    Biverkningar? Har läst på annat forum att någon fick hemska mardrömmar av dem.

Kram på alla och hoppas ni har det bra i vårvädret!
    /Josephine

• JosephineJ
    JosephineJ skrev 2012-04-18 15:07:58 följande:
    hej alla vänner!

Ett tag sedan jag var online här, ska gå igenom tråden efter jag postat detta.
    Var på vc idag och när jag återigen ville ha zomig nasal utskrivet reagerade hon på att jag fått det utskrivet så ofta. Jag berättade att jag har migrän ca 4-5 gånger/månaden och emellan där så har jag "vanlig" hvuudvärk som jag oftast kan mildra med hjälp av treo. Hon tyckte det lät mkt och ville att jag skulle komma tillbaka på samtal om betablockerare.

Ni som fått betablockare, hur ofta hade ni migrän och huvudvärk för att bli rekommenderade att ta detta?
    Biverkningar? Har läst på annat forum att någon fick hemska mardrömmar av dem.

Kram på alla och hoppas ni har det bra i vårvädret!
    /Josephine
    Glömde skriva, va ni tvugna att träffa en neurolog?
  • Allrona

Josephin - jag hade migrän ca 7-8 ggr i månaden när jag testade betablockare. Har testat två olika sorter och mått riktigt dåligt av båda. Jag blev orkeslös, hade väldigt låg puls och väldigt lågt blodtryck och fick ofta svimningskänslor.
    Nu äter jag lchf istället för mediciner och har 0-1 migränanfall i månaden. Jätteskönt! Har du inte testat ändra din kost så testa det först så kanske du slipper äta en massa mediciner

• iffis

Hej helt ny i tråden och har migrän mellan 7-15 dagar i månaden, jag har provat triptaner, tradolan, citodon och alla receptfria som finns mot smärta utan resultat. Jag undrar lite om betablockerare som ni skriver om, vad har den för biverkningar som kan påverka vardagen?

• Allrona

Iffis - jag åt betablockare för drygt ett år sedan. Jag fick väldigt lågt blodtryck och väldigt låg puls. Fick svimningskänslor flera gånget om dagen. Dessutom blev jag seg och det kändes som hela kroppen gick på sparlåga! Visst blev migränanfallen färre men de var fortfarande många. För mig funkade det alltså inte alls.
    Har du testat annat än mediciner? Själv blev jag något bättre av akupunktur men nästan helt bra när jag gick över till att äta lchf. Började med detta för 1 år sedan, innan hade jag 6-8 anfall per månad men sedan jag började med lchf för ett år sedan har jag Max haft 1 anfall per månad och det vid mens. Det är så skönt att äntligen kunna leva ett normalt liv! Jag kan verkligen rekommendera dig att testa. Har även läst om migränyoga som ska funka bra men har inte testat det själv. Lycka till!

• SnorkFröken01

Min bästa kompis har också gått över till lchf och hon har haft två anfall på snart tre månader. Jag är skeptisk till lchf men om det funkar mot migränen är det ju värt att testa!

• iffis

Jag bor ute i bushen och har ca 9 mil enkel väg till närmsta akupunktör som kan något om migrän :(. LCHF går jag periodvis på men för mig gör det ingen skillnad, nu ska jag snart få hjälp på vc hoppas jag. Biverkningarna på beta blockerarna skulle nog inte funka för mig då jag har väldigt lågt blodtryck redan som det är, när jag hade p-stav hade jag nästan inga anfall men då hade jag nästan inga problem innan heller utan besvären dök upp efter det jag provade p-piller.

• hysteria

Finns det någon som har gått till naprapat ? Mina tabletter har helt slutat fungera och jag vet inte vad jag ska ta mig till, 10 migrändagar på 2 veckor. Mina barn tycker inte att jag är nån jätterolig morsa just nu..

Livet är för kort för att dansa med fula killar
  • Mamma Tintis

Jag behöver lite råd av er tjejer! Jag har bokat tid till min familjeläkare angående migränen. Jag har ätit Maxalt i drygt 10 år och de fungerar men jag har ändå migränhuvudvärk 1-2 ggr per vecka. Det blir en väldans massa tabletter. Jag har varit helt migränfri under båda mina graviditeter. Jag har testat akupunktur och nån form av betablockerare, men det var länge sedan, men utan resultat. Kan det fungera bättre nu? Nåt annat som är värt att testa? Övriga tips att ta med till läkaren?

• hysteria

Om maxalt funkar så får man nog vara glad att man ändå har ett v.b läkemedel som man har god effekt av, Men det är såklart jobbigt när man har så Många anfall. Botox finns ju att prova om du inte har fått Det?

• ODS

Som sagt botox är ett alt. Själv har jag huvudvärk så gott som varje dag o har naproxen o citodon som komplement till maxalten o zomig nasalen. Testat betablock men blev väldigt seg o trött, diovan utan större effekt likaså botox.

• Mamma Tintis
    hysteria skrev 2013-10-25 23:30:30 följande:
    Om maxalt funkar så får man nog vara glad att man ändå har ett v.b läkemedel som man har god effekt av, Men det är såklart jobbigt när man har så Många anfall. Botox finns ju att prova om du inte har fått Det?

Tack för tipset om Botox. Får fråga läkaren om det. Jag är glad att Maxalt funkar men det är just antalet anfall som är jobbigt.
  • hysteria

När jag fick botox fick jag bara i tinningarna och i pannan och det hade ingen effekt , Men jag har förstått att många har fått i nacken med bättre resultat..

• Mamma Tintis

Nu har jag varit till doktorn. Jag ska få prova beta blockerare igen och se om det hjälper något. Seloken heter den. Jag ska testa en svag dos, med en tablett dagligen i en månad. Sen får vi se hur det känns. Botox glömde jag förstås helt att nämna men det tar jag upp om det här nu inte funkar. Läkaren ringer mig om en månad igen så kollar vi av läget då. Någon som har testat Seloken?

Svar på tråden Tråden om Migrän!