• JosephineJ

Tråden om Migrän!

Hej!

Jag tånkte att alla vi som lider ( ja, verkligen lider gör man av migrän!!!) kan samla tankar, tips osv här. Kanske har någon använt någon speciell kost, vitaminer, medicin, bytt preventivmedel, yoga osv för att bli av med migränen eller lindre.
    Dela med er här! Både för hormonell migrän och migrän som beror på annat.

Kram! 

• Svar på tråden Tråden om Migrän!
  • E L I N

fy fan för migrän! enligt mig är det som att hjärnan sprängs i miljoner bitar som försöker ta sig ut genom tinningarna och ögonen!!! bläääää!!! för att inte tala om illamåendet!
    MEN!
    för dryga fyra månader sen satte jag in en hormonspiral och jag lever igen! jag är en ny människa!
    ett tips till er andra migränare där ute... =(  

• JosephineJ
    nickoletta skrev 2011-06-14 18:49:29 följande:
    jag får ont över vänster öga...
    när anfallet kommer så domnar halva ansiktet, blir ljuskänlig, sluddrar och givetvis ljudkänslig..
    får aldrig ont på andra sidan av huvudet och det startar alltid på samma ställe...
    Så ä det för mig också, eller att jag känner att det gör ont över båda ögonen. 
    Men jag tänker att det är migrän med aura som "faceprimer" upplever och det kan man ju känna runt hela huvudet. 
  • såärdet

har också migrän, har ätit medicin i ca 15 år nu. Haft maxalt rapitab sista åren och det funkar ganska så bra. Frystorkad tablett som man lägger i gommen och som löses upp direkt och går upp i huvudet.

Jag tog imigran förut men efter jag fick mina barn så "tog" det inte längre, varken tabletterna eller nässprayen. Läkarna kunde inte förstå varför, men då blev det maxalt i stället.

Tyvärr händer det att det inte hjälper och dår får man ligga där i sängen tills det behagar gå över...

• JosephineJ
    E L I N skrev 2011-06-14 18:49:52 följande:
    fy fan för migrän! enligt mig är det som att hjärnan sprängs i miljoner bitar som försöker ta sig ut genom tinningarna och ögonen!!! bläääää!!! för att inte tala om illamåendet!
    MEN!
    för dryga fyra månader sen satte jag in en hormonspiral och jag lever igen! jag är en ny människa!
    ett tips till er andra migränare där ute... =(  
    Ja, man får lust att hugga av huvudet :( Det är verkligen en hemskt sjukdom.

Intressant med hormonspiral, verkar fungera för en del. Ibland blir ju dock hormoner värre för en del migräniker..Vad hade du för typ av migrän innan, hormonell?
    Någon som vet om p-piller som man inte får mens av kan få bort hormonell migrän? 
  • nickoletta
    JosephineJ skrev 2011-06-14 18:50:56 följande:
    Så ä det för mig också, eller att jag känner att det gör ont över båda ögonen. 
    Men jag tänker att det är migrän med aura som "faceprimer" upplever och det kan man ju känna runt hela huvudet. 
    Visst kan man känna skillnad på huvudvärk och migrän
    för migrän karaktäriseras av att det gör ont på speciell punkt och att man får flimmer, domningar osv...

har haft migrän sen jag var 8 år gammal och nu är jag 43 och den har varit densamma men med olika svårighetsgrad under åren...
  • JosephineJ
    nickoletta skrev 2011-06-14 18:55:05 följande:
    för migrän karaktäriseras av att det gör ont på speciell punkt och att man får flimmer, domningar osv...

har haft migrän sen jag var 8 år gammal och nu är jag 43 och den har varit densamma men med olika svårighetsgrad under åren...
    Och jag som trodde att migrän började försvinna för många efter 40-50 års åldern..Min migrän har också varierat en massa mellan åren, fick mitt första migränanfall vid 17 års ålder.
  • JosephineJ
    Mamma Tintis skrev 2011-06-14 18:56:01 följande:
    Jag joinar er i tråden! Måste natta barn men återkommer ikväll med min historia!
  • faceprimer
    nickoletta skrev 2011-06-14 18:55:05 följande:

kan ju vara annat än migrän jag har också, men eftersom läkarna inte kan ge mig någon diagnos förutom att bara säga att jag ska skriva upp när jag får huvuduvärk och om det är i samband med mat etc, så är jag öppen att testa diverse metoder för behandling av migrän och se om det känns bättre. Har haft alvedon och det tycker jag inte ger så mycket. Men funderar att prova den där nässprayen. Jag kan få olika sorters huvudvärk jag också, men dom känner jag skillnad på. det som jag misstänker kan vara migrän är den huvudvärken jag upplever mycket illamående till.
  • stjärn fall

Trevligt , jag kan dela med mig att jag lider väldigt av migrän... Först o främst har jag hormonell migrän sen efter en olycka för 2 år sedan har jag migrän ofta pga nacken. Var uppe i 20 dagar i månaden. Får botox var 3-dje månad på pannan och sidan av ansiktet har i prinsip endast hormonell migrän kvar... Eva 3-5 dagar i månaden.

Svar på tråden Tråden om Migrän!