• JosephineJ

Tråden om Migrän!

Hej!

Jag tånkte att alla vi som lider ( ja, verkligen lider gör man av migrän!!!) kan samla tankar, tips osv här. Kanske har någon använt någon speciell kost, vitaminer, medicin, bytt preventivmedel, yoga osv för att bli av med migränen eller lindre.
    Dela med er här! Både för hormonell migrän och migrän som beror på annat.

Kram! 

• Svar på tråden Tråden om Migrän!
  • susa
    susa skrev 2011-06-15 09:02:39 följande:

har nåt liknande och har provat betablockerare, akupunktur, imigransprutor och diverse talbetter. Jag upplever det som att preparaten fungerar ett tag sen verkar huvudhelvetet ha vant sig och då måste jag byta till nåt annat. Just nu använder jag också Maxalt rapitab som fungerar oftast - problemet är att om jag tar flera dagar i rad får jag en hemskt otäck hjärtklappning och illamående och blir vansinnigt andfådd - det tror jag hör samman med Maxalt. Migränen brukar sitta i nästan fyra dygn. Maxalt tar bort värken i allt från 12 - 24 timmar sen kommer värken tillbaka.

Maxalt rapitab är det preparat som fungerat bäst för mig. Bra att man kan ta mitt i anfallet och inte vid första känning - eftersom jag inte vill ha migrän brukar jag ignorera första klänningen

Nä inte ignorera första klänningen utan första känningen :) så tokigt det kan bli...
  • hysteria

Hej! 
    En till här som börjar ge upp hoppet om att hitta något som kan lindra min migrän, har 1-5 anfall per vecka och har provar allt från imigran till botox. Håller just nu på med akupunktur behandling och jag märker att det har minskat något. Om än marginelt.

Maxalt rapitab är det något att ha? 

Har hittills provat följande läkemedel utan vidare resultat.
    Imigran, Zomig, Eeze, Treo Comp, Citodon, Tramadol, Panocod, nån form att betablock.

Finns det någon som har provat migränskola? 

Livet är för kort för att dansa med fula killar
  • susa
    hysteria skrev 2011-06-15 09:57:26 följande:
    Hej!
    En till här som börjar ge upp hoppet om att hitta något som kan lindra min migrän, har 1-5 anfall per vecka och har provar allt från imigran till botox. Håller just nu på med akupunktur behandling och jag märker att det har minskat något. Om än marginelt.

Maxalt rapitab är det något att ha?

Har hittills provat följande läkemedel utan vidare resultat.
    Imigran, Zomig, Eeze, Treo Comp, Citodon, Tramadol, Panocod, nån form att betablock.

Finns det någon som har provat migränskola?

Maxalt rapitab är det som i dagsläget fungerar för mig. Mina anfall sitter 2-4 dagar beroende på vilken sida av huvet det gör ont i. Maxalt tar bort värken på ett par timmar och sedan kommer iofs värken tillbaka 12-24 timmar senare om inte anfallet är över. Fantastiskt att jag klarar av att jobba eller gå på fest och veta att tabletten faktiskt fungerar. Har också provat massor då jag haft migrän i över 20 år. Har en mamma som också lider av migrän.

Sedan mår jag dåligt av tabletterna om jag tar dem flera dagar i rad. Får huvudvärk, illamående, hjärtklappning och blir vansinnigt andfådd (känns som om det sitter någon på bröstkorgen) ett par dagar efter sista tabletten, vet inte om det är när "giftet" går ur kroppen eller vad det är frågan om.

• Maddisen80
    snuvig skrev 2011-06-14 20:28:24 följande:
    jag får botox var tredje månad, och kan ärligt säga att det räddade mitt liv!
    visserligen har jag fortfarande rätt kraftiga anfall och en mer eller mindre konstant smärtskugga men det är ingenting mot hur det var innan. äter också topimax förebyggande samt zomig nasal (tillsammans med treo om det är ett extra kraftigt anfall) vid behov.

sprutorna gör rejält ont, får 20 stycken injektioner i panna, käke och nacke och det är INTE roligt men så värt det! är vad jag vet inte subventionerat för migränbehandling men min läkare specifiecerar inte vad det ska användas till på receptet och kommer på det sättet runt så jag får det på högkostnadsskyddet ändå.

rekomenderar alla som bor i sthlmsområdet att söka sig till neuroenheten utsikten, oerhört kompetenta och kunniga läkare och det gör en sån enorm skillnad att träffa någon som faktiskt tar en på allvar och förstår ens problematik utan och innan!
    Hej vad bra att botox och sprutorna hjälper dig ,jag tar zomig dem hjälper mig men man ska ju bara ta den när man känner när symptomen börja.
  • Maddisen80
    stjärn fall skrev 2011-06-14 21:27:21 följande:
    Jag gick också topimac som kompliment men fixade inte dem. Gick ner för mkt i vikt då hag redan är smal så såg jag sjuk ut. Vilket topimacen även gjorde mig, depremerad, gråtattacker, humörsvängningar, och sjukt trött.... Så nu har jag bara botox... Låter som om du har Dr J. T.... Stämmer det?
    Hej då kanske jag borde börja med topimac för jag behöver gå ner i vikt, jag har 40 kilo övervikt :) Vad tycker du om botox?
  • Maddisen80
    Suri skrev 2011-06-14 21:29:25 följande:
    Jag har kronisk migrän. Ca 20 dgr i månaden. Inte hela tiden, men typ nästan dagligen känns det som. Kan inte sitta uppe sent, inte sitta vid datorn, inte gråta, inte skratta, inte slarva med mat, inte bli arg, inte stressa. Inte dricka alkohol, inte äta stark mat, inte lök, inte köra bil, inte choklad, inte inte inte inte....... Suck. Fan vad pissigt det är!!! Jag klarar inte att leva i ett vaacum, så jag lever och jobbar och umgås med huvudet dunkande. Svårt med koncentration, uppmärksamhet och givetvis humöret. Man är inte världens bästa mamma, partner, älskare, kollega, vän direkt. Känner mig ganska sämst ibland. Äter betablokerare och de värsta anfallen är faktiskt borta. Tar sumatriptan 100 vid migrän. Knaprar väl ca 20 tabletter i mån. Är utan då och då för att minska risken för läkemedelsutlöst huvudvärk. Har tjatat på neurologen här om botox men fått svaret att det inte används här. Kommer definitivt att vända mig till Utsikten som "Snuvig" rekommenderar. Låter som om att kanske kanske kanske det skulle kunna hjälpa. Jag bryr mig inte om värken men jag vill leva!! Jag känner som att jag missar allt! Med huvudvärk kan du inte njuta av något. Alls. Läste någonstans att av alla smärtpatienter (eller vad det nu var) så upplever människor med migrän att de har sämst livskvalité.
    När jag fick migränanfallet så orkade inte jag prata första dagarna, ville ha de mörkt i rummet och orkade inte läsa tidningen eller korsord och jag hade svåra minnesluckor men de är bättre nu men har huvudvärk nu pågrund av biverkning av ryggmärgsprovet. Jag fick zomig de hjälper mig ,sumatriiptan hjälpte inte mig alls.
  • Maddisen80
    Suri skrev 2011-06-14 22:13:20 följande:
    Bor i Uppsala och har varit till neurologen på UAS. De ger inte botox till migränpatienter. När jag läste på Utsiktens hemsida så fattade jag det som att man inte behövde remiss. Men behöver jag det så är det inget problem. Min snälle husläkare skriver mer än gärna en remiss om det behövs. Skall i alla fall ringa Utsikten imorgon och kolla om man kan boka tid, om de tror att de kan hjälpa mig.
    Hej hoppas att han vill skicka remiss ,jag har en snäll läkare på citykliniken i landskrona med , han skickar remiss om de behövs.
  • JosephineJ

Tycker också det låter intressant med järnvärdet. Man förlorar ju ändå rätt mycket blod under mens och jag får huvudvärken dagarna efter mensen slutat.

Någon som provat omega3, magnesium/kalcium osv?

• Maddisen80
    JosephineJ skrev 2011-06-15 10:14:22 följande:
    Tycker också det låter intressant med järnvärdet. Man förlorar ju ändå rätt mycket blod under mens och jag får huvudvärken dagarna efter mensen slutat.

Någon som provat omega3, magnesium/kalcium osv?
    Som tur är har jag inte menstration längre tar hormon spruta depo provera var 3e månad
  • Mamma Tintis

Tyckte också att det lät intressant med järnvärdet. Jag har alltid haft låga järnvärden så man kanske skulle testa äta lite järntabletter. Har kvar niferex efter graviditeten så jag kan ju äta upp de. BM tyckte att jag skulle äta upp de tabletter jag fick kvar men har inte gjort det än...

Svar på tråden Tråden om Migrän!