• JosephineJ

Tråden om Migrän!

Hej!

Jag tånkte att alla vi som lider ( ja, verkligen lider gör man av migrän!!!) kan samla tankar, tips osv här. Kanske har någon använt någon speciell kost, vitaminer, medicin, bytt preventivmedel, yoga osv för att bli av med migränen eller lindre.
    Dela med er här! Både för hormonell migrän och migrän som beror på annat.

Kram! 

• Svar på tråden Tråden om Migrän!
  • hysteria
    Mamma Tintis skrev 2011-06-21 18:30:29 följande:
    Min familjeläkare ville inte skriva ut topimax till mig för att det har så många biverkningar. Tyckte det va lite elakt eftersom det trots allt är jag som får stå ut med biverkningarna så då borde ju valet vara mitt. Jag har bestämt mig för att testa järntabletter ett tag i kombination med mina maxalt rapitab och se om det blir nån förbättring.
    Jo jag har hört att vissa kan vara tjuriga med att skriva ut topimax, denna läkaren hade aldrig hört talas om medicinen och det han nu vet om den läste han igenom på fass under c:a 20 sek. Detta på telefontid. 

En annan läkare på samma vc skrev ut tramadol på telefontid utan att ställa några frågor.

Har inget vidare för våra läkare på vårdcentalerna i vår kommun längre.. 
    Livet är för kort för att dansa med fula killar
  • Lenora
    hysteria skrev 2011-06-21 22:14:09 följande:
    Jo jag har hört att vissa kan vara tjuriga med att skriva ut topimax, denna läkaren hade aldrig hört talas om medicinen och det han nu vet om den läste han igenom på fass under c:a 20 sek. Detta på telefontid. 

En annan läkare på samma vc skrev ut tramadol på telefontid utan att ställa några frågor.

Har inget vidare för våra läkare på vårdcentalerna i vår kommun längre.. 
    Fick Tramadol efter mitt kejsarsnitt och läkarna var hypernoga med att bara skriva ut så mycket som jag behövde. Tydligen kan det vara väldigt beroendeframkallande, kan inte riktigt förstå varför man skulle skriva ut det för migrän som återkommer gång på gång för de flesta...men det hjälpte verkligen mot smärtan.
  • hysteria
    Lenora skrev 2011-06-22 02:15:48 följande:
    Fick Tramadol efter mitt kejsarsnitt och läkarna var hypernoga med att bara skriva ut så mycket som jag behövde. Tydligen kan det vara väldigt beroendeframkallande, kan inte riktigt förstå varför man skulle skriva ut det för migrän som återkommer gång på gång för de flesta...men det hjälpte verkligen mot smärtan.
    Jag fick 50 st*3 uttag med en gång, men det skulle inte vara några problem att ta en par gånger i veckan, pyttsan..

Jag vet att det är mycket bivärkningar av topimaxen men för de flesta är det värst under upptrappningen så jag får väl hoppas att man kommer lindrigt undan.  
  • stjärn fall

Jag har ätit topimax , var tvungen att slita. Det va det värsta jag varit med om och det höll på att kosta mig mitt förhållande . Du rasar i vikt, du är djupt djupt depremerad, självmordstankar.... Arg , allt Du kan inte tänka normalt . Hellre migrän. Säger jag bara. På burken står det..... Går du självmordstankar ring din läkare.....

• hysteria
    stjärn fall skrev 2011-06-22 09:22:36 följande:
    Jag har ätit topimax , var tvungen att slita. Det va det värsta jag varit med om och det höll på att kosta mig mitt förhållande . Du rasar i vikt, du är djupt djupt depremerad, självmordstankar.... Arg , allt Du kan inte tänka normalt . Hellre migrän. Säger jag bara. På burken står det..... Går du självmordstankar ring din läkare.....
    Sen får ju alla inte alla bivärkningar, och jag tycker det är värt ett försök. Och de flesta stabiliseras när fulldosen är nådd. 
  • ODS

Hej, hej får jag vara med här?? Har haft diagnostiserad migrän i ung 15 år, men har haft huvudvärk sedan jag var barn. Nu på senare år, efter graviditeten-02, har det blivit värre. På senare tid ännu sämre än sämst. Har 10-16 migränanfall/mån trots att jag äter Diovan (förebyggande).
    Har testat massor med mediciner under årens lopp, äter just nu zomig nazal o maxalt rapitab (båda högsta styrkan) samt panacod o naproxen som tillägg + Diovan som förebyggande. 

Älskar min familj-de är mitt allt!!!
  • Maddisen80
    ODS skrev 2011-06-25 15:47:55 följande:
    Hej, hej får jag vara med här?? Har haft diagnostiserad migrän i ung 15 år, men har haft huvudvärk sedan jag var barn. Nu på senare år, efter graviditeten-02, har det blivit värre. På senare tid ännu sämre än sämst. Har 10-16 migränanfall/mån trots att jag äter Diovan (förebyggande).
    Har testat massor med mediciner under årens lopp, äter just nu zomig nazal o maxalt rapitab (båda högsta styrkan) samt panacod o naproxen som tillägg + Diovan som förebyggande. 
    Hej och välkommen hit hoppas att du kommer trivas här tillsammans med oss i detta härliga gäng., jag äter zomig de hjälper väldigt bra
  • stjärn fall

Självklart är biverkningarna individuella..... Men det ska mkt till att läkaren skriver ut topimac( epelepsi ) medicin . Jag var tvungen att prova allt annat först. Mycket berodde på att jag redan var smal o dr sa att om han märker att jag blir mindre så tar han bort topimaxen. Jag blev ett vandrande skelett men jag slutade själv för att jag måde så otroligt psykiskt dåligt av dem..... Grät hela tiden. Kände inte du av någonting? Jag hann inte ens komma upp i full dos..... Kom bara upp i 50 mg.

Svar på tråden Tråden om Migrän!