• JosephineJ

Tråden om Migrän!

Hej!

Jag tånkte att alla vi som lider ( ja, verkligen lider gör man av migrän!!!) kan samla tankar, tips osv här. Kanske har någon använt någon speciell kost, vitaminer, medicin, bytt preventivmedel, yoga osv för att bli av med migränen eller lindre.
    Dela med er här! Både för hormonell migrän och migrän som beror på annat.

Kram! 

• Svar på tråden Tråden om Migrän!
  • straw2008

Jag har haft migrän i ca 12 år. Åt MKT medicin.... till slut funkade den inte så jag började med botox.

Fick först på sidorna av pannan o mella nögonbrynen, hade fortf 1-2 anfall per månad körde detta 4 år.

Testade sist att sätta i precis heela pannan o har varit besvärsfri i tre månader :O)

Någon som vet om botox tappar effekt efter långvarigt bruk ?

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Lenora
    hysteria skrev 2011-06-15 09:57:26 följande:
    Hej! 
    En till här som börjar ge upp hoppet om att hitta något som kan lindra min migrän, har 1-5 anfall per vecka och har provar allt från imigran till botox. Håller just nu på med akupunktur behandling och jag märker att det har minskat något. Om än marginelt.

Maxalt rapitab är det något att ha? 

Har hittills provat följande läkemedel utan vidare resultat.
    Imigran, Zomig, Eeze, Treo Comp, Citodon, Tramadol, Panocod, nån form att betablock.

Finns det någon som har provat migränskola? 
    Maxalt är det enda migränläkemedlet som fungerat för mig.
  • hysteria
    Lenora skrev 2011-06-15 12:26:08 följande:
    Maxalt är det enda migränläkemedlet som fungerat för mig.
    Är det inte svårt att få ner om man har migrän med illamående och kräkningar?
    Livet är för kort för att dansa med fula killar
  • Lenora
    hysteria skrev 2011-06-15 12:38:37 följande:
    Är det inte svårt att få ner om man har migrän med illamående och kräkningar?
    Man tar det då man börjar känna att migränen är på gång, läkaren sa till mig att det inte har lika stor effekt om migränen redan brutit ut till 100%. Det gäller att ta det så tidigt som möjligt.

Det är inte en tablett utan en liten bit som smälter i munnen.
  • snuvig
    straw2008 skrev 2011-06-15 11:26:53 följande:
    Jag har haft migrän i ca 12 år. Åt MKT medicin.... till slut funkade den inte så jag började med botox.

Fick först på sidorna av pannan o mella nögonbrynen, hade fortf 1-2 anfall per månad körde detta 4 år.

Testade sist att sätta i precis heela pannan o har varit besvärsfri i tre månader :O)

Någon som vet om botox tappar effekt efter långvarigt bruk ?
    som jag har förstått det så kan en bli immun om en tar oftare än var tredje månad men inte av långvarigt bruk... är dock inte säker.

och till er som undrade om remiss till utsikten, det går att skicka egen remiss. behöver inte vara en läkare som gör det!
  • Little Ms Chatterbox
    JosephineJ skrev 2011-06-15 11:22:16 följande:
    Little Ms Chatterbox : Hur mycket järn äter du?
    Jag har som sagt haft järnbrist, anemi länge. Jag försökte med järntabletter, massor med olika sorter inget funkade att ta. Magen havererade totalt av alls sorter. Sist hade jag Niferex droppar, dosen var 35 droppar 5ggr/dag. Jag klarade av att ta 25-30 droppar 2 ggr/dagen.
    Strax före jul fick jag järninfusion, Venofer. Har fått totalt 7 ampuller. 6 innan jag tog bort livmodern. Efter operationen hade jag ett hb på 87 och fick 2 enheter med blod och kom upp i 112 i hb innan jag åkte hem. Sen en sista ampull med järn och då var järnvärdet uppe i 9 (lägsta gränsen för godkänd nivå), jag har haft 6,7. Hb var 117 då, normalt är 130-140.

En enhet med blod ska höja hb med ca 10, och det kan man säga att det gjorde med transfusionen.
    När jag fick infusionen med järn så tyckte läkaren att jag borde fått upp järnet lite mer än vad som hade gjorts men det var väl min rikliga mens som gjorde det. De pytsa på men det rann ut lika fort igen.

Om man kollar upp hur det ligger till med järnet är det viktigt att man tar just järnvärdet, inte bara hb. Det kan ligga på relativt bra värde men järnet kan vara väldigt lågt ändå.
  • hysteria

Börjar med topimax imorgon, läkaren menade på att det inte finns fler alternativ, så jag får väl sätta hoppet till dom..

Livet är för kort för att dansa med fula killar
  • Mamma Tintis

Min familjeläkare ville inte skriva ut topimax till mig för att det har så många biverkningar. Tyckte det va lite elakt eftersom det trots allt är jag som får stå ut med biverkningarna så då borde ju valet vara mitt. Jag har bestämt mig för att testa järntabletter ett tag i kombination med mina maxalt rapitab och se om det blir nån förbättring.

Svar på tråden Tråden om Migrän!