• JosephineJ

Tråden om Migrän!

Hej!

Jag tånkte att alla vi som lider ( ja, verkligen lider gör man av migrän!!!) kan samla tankar, tips osv här. Kanske har någon använt någon speciell kost, vitaminer, medicin, bytt preventivmedel, yoga osv för att bli av med migränen eller lindre.
    Dela med er här! Både för hormonell migrän och migrän som beror på annat.

Kram! 

• Svar på tråden Tråden om Migrän!
  • stjärn fall

Vart bor du då? Vadå inte tillämpas här??? Du får ju välja din vård så kom till Sthlm var tredje månad. Men du måste få remiss. Min läkare tar inte emot fler så jag kommer inte att rekomemdera honom men det finns ju fler neurologer. Men gu kan ju alltid prova med Globen hearts.... Lycka till

• Suri

Bor i Uppsala och har varit till neurologen på UAS. De ger inte botox till migränpatienter. När jag läste på Utsiktens hemsida så fattade jag det som att man inte behövde remiss. Men behöver jag det så är det inget problem. Min snälle husläkare skriver mer än gärna en remiss om det behövs. Skall i alla fall ringa Utsikten imorgon och kolla om man kan boka tid, om de tror att de kan hjälpa mig.

• stjärn fall

Jo remiss behövs.... Sen gäller det attdu övertygar dem att du inte är ute efter att bli rynkfri ... Utan verkligen lider av migrän. Men din husläkare vet väl din historik. Min läkare vägrar hjälpa rika södermalmakärringar som han säger själv. Utan han tar bara dem han är övertygad om lider av allvarlig migrän. Men visst du blir ju rynkfri på köpet

• Suri

Rynkfri, haha! Ja, det är ju en "snygg" bivärking. Nä, kommer nog inte att ha svårt att övertyga dem. Faller nog inte in i deras bild av rik södermalmskärring som vill bli rynkfri... Dessutom så finns det ju massa gamla journaler. Sökte första gången för ca 18 år sedan. Nä förresten, jag var till läkaren för huvudvärken när jag var barn också så för 30 år sedan då. Typ. Fast det har förvärrats de senaste 12-13 åren.

• Irme

Att äta 75% raw food ( färsk frukt och grönsaker) varje dag har gjort att både min migrän och all huvudvärk har försvunnit. Pollen allergin och svåra eksem är också ett minne blott : D

• Little Ms Chatterbox

Jag har, eller rättare sagt haft mensmigrän. Efter första förlossningen, som utlöste ett migränanfall utan dess like så har jag haft migrän vid varje mens. Samma efter nästa förlossning, där var det nog värre för det blev 4-dagarsanfall, fritt ca 1 dag och sen 4 dagar igen, så höll det på i över en månad.
    Vid den sista graviditeten var det inte riktigt lika illa men anfallen vid mens har varit värre nu de senaste åren. Mycket kan bero på stress, 3 barn på 1 år är lite tufft. (C. var 14½ månad när tvillingarna kom)

Jag har märkt att migränen har följt min järn nivå. Jag har haft anemi länge och försökt få upp järnet, har lyckas lite halvdant och migränen har varit bättre då.
    Nu har jag gjort en drastisk åtgärd för att en gång för alla få ordning på min anemi och tagit bort livmodern (har kvar äggstockarna). Jag får fortfarande migrän när jag skulle ha mens men migränen är mycket lugnare, en del anfall har jag lyckats häva med bara vila eller treo.

Jag har fått hemska anfall utöver mensmigrän på vintern när jag inte tänkt mig för och tittat på den vita snön när det är riktigt soligt, har räkt med en liten glimt när jag har hämtat posten så har jag varit klubbad efter det. Ska nästan bli "spännande" att se om jag kommer få migrän till vintern nu när järnet är bättre. (senast jag kollade var järnet i 9 och HB  119)

Så om det kan hjälpa någon så tipsar jag om att kolla upp järn och HB så kanske migränen blir lite mildare för någon av er.

• Lenora

Om jag bara lyckas ta en Maxalt (receptbelagd migrän medicin) då migränanfallet börjar känns det som att migränen smälter bort och allt blir bra.

Intressant det Little Ms Chatterbox säger om järnbrist. Sedan jag börjat ta järntabletter av helt andra orsaker har jag inte haft ett enda migränanfall. 

• Tezz80
    JosephineJ skrev 2011-06-14 20:14:08 följande:
    Tezz08 : Det var kanske de p-pillerna som barnmorksna rekommenderade mig vid hormonell migrän då mensen mer eller mindre skulle upphöra med dem. Du har alltså bli hjälpt av dessa? 
    för mig har det blivit mycket bättre. Sämst med Trinordiol, bättre utan p-piller alls men bäst med Cerazette.
  • susa
    såärdet skrev 2011-06-14 18:52:11 följande:
    har också migrän, har ätit medicin i ca 15 år nu. Haft maxalt rapitab sista åren och det funkar ganska så bra. Frystorkad tablett som man lägger i gommen och som löses upp direkt och går upp i huvudet.

Jag tog imigran förut men efter jag fick mina barn så "tog" det inte längre, varken tabletterna eller nässprayen. Läkarna kunde inte förstå varför, men då blev det maxalt i stället.

Tyvärr händer det att det inte hjälper och dår får man ligga där i sängen tills det behagar gå över...

har nåt liknande och har provat betablockerare, akupunktur, imigransprutor och diverse talbetter. Jag upplever det som att preparaten fungerar ett tag sen verkar huvudhelvetet ha vant sig och då måste jag byta till nåt annat. Just nu använder jag också Maxalt rapitab som fungerar oftast - problemet är att om jag tar flera dagar i rad får jag en hemskt otäck hjärtklappning och illamående och blir vansinnigt andfådd - det tror jag hör samman med Maxalt. Migränen brukar sitta i nästan fyra dygn. Maxalt tar bort värken i allt från 12 - 24 timmar sen kommer värken tillbaka.

Maxalt rapitab är det preparat som fungerat bäst för mig. Bra att man kan ta mitt i anfallet och inte vid första känning - eftersom jag inte vill ha migrän brukar jag ignorera första klänningen

Svar på tråden Tråden om Migrän!