• JosephineJ

Tråden om Migrän!

Hej!

Jag tånkte att alla vi som lider ( ja, verkligen lider gör man av migrän!!!) kan samla tankar, tips osv här. Kanske har någon använt någon speciell kost, vitaminer, medicin, bytt preventivmedel, yoga osv för att bli av med migränen eller lindre.
    Dela med er här! Både för hormonell migrän och migrän som beror på annat.

Kram! 

• Svar på tråden Tråden om Migrän!
  • stjärn fall

Jag får botox var tredje månad . Kostar 2000 kr för en ampull men högkostnadaskyddet går ju in direkt.

• JosephineJ

Tezz08 : Det var kanske de p-pillerna som barnmorksna rekommenderade mig vid hormonell migrän då mensen mer eller mindre skulle upphöra med dem. Du har alltså bli hjälpt av dessa? 

• JosephineJ

Ingen som upplevt att migränen kan bli värre av sumitriptan tabletterna?

• Maddisen80
    Mamma Tintis skrev 2011-06-14 20:13:57 följande:
    Får nog prata med min läkare så får vi se vad han rekommenderar. Jag gillar maxalt rapitab så alternativet är ju bara att ta en starkare dos av den. Drygt bara att migräntabletter ska vara så oerhört dyra också!
    Jo zomig kostade 993 kr men jag hade frikort annars bruka jag ta konto så betalar man 170 kr i månaden zomig kan man ta 2 tabletter av
  • Maddisen80
    stjärn fall skrev 2011-06-14 20:14:03 följande:
    Jag får botox var tredje månad . Kostar 2000 kr för en ampull men högkostnadaskyddet går ju in direkt.
    Hjälper botox då ?
  • Maddisen80
    JosephineJ skrev 2011-06-14 20:14:42 följande:
    Ingen som upplevt att migränen kan bli värre av sumitriptan tabletterna?
    Jag testade en tablett av sumitriptan de hjälpte inte mig ett skit jag fick ännu mer huvudvärk
  • snuvig

jag får botox var tredje månad, och kan ärligt säga att det räddade mitt liv!
    visserligen har jag fortfarande rätt kraftiga anfall och en mer eller mindre konstant smärtskugga men det är ingenting mot hur det var innan. äter också topimax förebyggande samt zomig nasal (tillsammans med treo om det är ett extra kraftigt anfall) vid behov.

sprutorna gör rejält ont, får 20 stycken injektioner i panna, käke och nacke och det är INTE roligt men så värt det! är vad jag vet inte subventionerat för migränbehandling men min läkare specifiecerar inte vad det ska användas till på receptet och kommer på det sättet runt så jag får det på högkostnadsskyddet ändå.

rekomenderar alla som bor i sthlmsområdet att söka sig till neuroenheten utsikten, oerhört kompetenta och kunniga läkare och det gör en sån enorm skillnad att träffa någon som faktiskt tar en på allvar och förstår ens problematik utan och innan!

• stjärn fall

Jag gick också topimac som kompliment men fixade inte dem. Gick ner för mkt i vikt då hag redan är smal så såg jag sjuk ut. Vilket topimacen även gjorde mig, depremerad, gråtattacker, humörsvängningar, och sjukt trött.... Så nu har jag bara botox... Låter som om du har Dr J. T.... Stämmer det?

• stjärn fall

Absolut... Från 20 migrändagar i månaden så är jag nere i 3-5.

• Suri

Jag har kronisk migrän. Ca 20 dgr i månaden. Inte hela tiden, men typ nästan dagligen känns det som. Kan inte sitta uppe sent, inte sitta vid datorn, inte gråta, inte skratta, inte slarva med mat, inte bli arg, inte stressa. Inte dricka alkohol, inte äta stark mat, inte lök, inte köra bil, inte choklad, inte inte inte inte....... Suck. Fan vad pissigt det är!!! Jag klarar inte att leva i ett vaacum, så jag lever och jobbar och umgås med huvudet dunkande. Svårt med koncentration, uppmärksamhet och givetvis humöret. Man är inte världens bästa mamma, partner, älskare, kollega, vän direkt. Känner mig ganska sämst ibland. Äter betablokerare och de värsta anfallen är faktiskt borta. Tar sumatriptan 100 vid migrän. Knaprar väl ca 20 tabletter i mån. Är utan då och då för att minska risken för läkemedelsutlöst huvudvärk. Har tjatat på neurologen här om botox men fått svaret att det inte används här. Kommer definitivt att vända mig till Utsikten som "Snuvig" rekommenderar. Låter som om att kanske kanske kanske det skulle kunna hjälpa. Jag bryr mig inte om värken men jag vill leva!! Jag känner som att jag missar allt! Med huvudvärk kan du inte njuta av något. Alls. Läste någonstans att av alla smärtpatienter (eller vad det nu var) så upplever människor med migrän att de har sämst livskvalité.

Svar på tråden Tråden om Migrän!