• JosephineJ

Tråden om Migrän!

Hej!

Jag tånkte att alla vi som lider ( ja, verkligen lider gör man av migrän!!!) kan samla tankar, tips osv här. Kanske har någon använt någon speciell kost, vitaminer, medicin, bytt preventivmedel, yoga osv för att bli av med migränen eller lindre.
    Dela med er här! Både för hormonell migrän och migrän som beror på annat.

Kram! 

• Svar på tråden Tråden om Migrän!
  • E L I N

Jag hade både hormonell och "vanlig" som bara dök upp beroende på väder och stress och liknande.
    Min första riktiga attack var hemsk,jag trodde jag skulle dö när hela vänster sida domnade bort med start i tungan,sen kunde jag inte prata,sen flimmrade det i ögat. Vi åkte akut in till sjukhuset där läkarna efter en lång kontroll konstaterade migrän... Skojar du man kände sig löjlig då eller?
    Nej,för mig har hormonspiralen gjort susen,även om jag kan få lite värre huvudvärk men det känns som en värdslig sak i jämförelse med det jag beskrev ovan..
    Vet ej om det finns såna p-piller..? 

• Maddisen80

Hej jag har haft migrän från och till och förra tisdag fick jag enorm huvudvärk ,minnesluckor,känslig mot ljus och ljud och trött och hjärtklappningar så jag ringde ambulansen så ambulans männen kom men blodtrycket och pulsen var bra han sa att jag gärna kunde följa med dem till lund jag bor i landskrona men då hade jag fått vänta 12 timmar för de hade jättemycket att göra så jag sökte medicinakuten dan efter så jag blev inlagd först fick jag ligga i behandlingsrummet i 2 dagar sen hamnade jag i samma sal som herrarna de var 3 herrar de blev helt chockad att jag skulle vara där de bruka ju inte blanda herrar och damer . De gjorde skallröntgen för de trodde att de var hjärnblödning men de hittade ingenting sen tog de ryggmärgsprov för ibland syns inte hjärnblödning på röntgen ,först var de ssk som försökte sticka mig med en liten nål men hon lyckades inte sen tog en stor nål men lyckades inte så läkaren fick gå ner till operationen och hämta narkosläkare och hon kom med större nål efter 40 min då hade bedövningen släppt.

Så skulle jag hämta medicin på lasarettets apotek då var ssk med eftersom jag inte fick gå själv efter ryggmärgsprovet de var tur de först hade han glömt skriva recept de var zomig ,,sen skrev han ut ett recept en provförpackning på 6 tabletteer men då hade dem inte 6 st i lager de hade bara 18 st så ssk ringde läkaren igen som var påväg hem men han ville inte skriva ut 18 tabletter de var min neurolog men så fick en annan sort sumatripan 2 tabletter för 69 kr de hjälpte inte mig så jag träffade jourläkare på lördagen han skrev ut zomig 18 st dem hjälpte mig min kompis cyklade ner och hämtade dem eftersom inte jag fick så jag blev utskriven i söndags men de ville ha kvar mig men jag ska till s-vall imorgon så jag ville  hem oh packa jagh ar aldrig haft så svår migrän

• miss Starcastle

Fick också minnesluuckor en gång när jag fick flera anfall på raken. Sa tydligen till sambon att han fick köra mig till vc och jag vet att jag låg i ett rum där och att någon i bland pratade med mig men inget mer. De kunde inget göra tydligen då jag tagit mina mediciner. Så jag bara låg där och skrek och hade mig tydligen, men jag minns inte mycket av det. Fullständigt borta i pallet. 

• Maddisen80
    miss Starcastle skrev 2011-06-14 19:24:48 följande:
    Fick också minnesluuckor en gång när jag fick flera anfall på raken. Sa tydligen till sambon att han fick köra mig till vc och jag vet att jag låg i ett rum där och att någon i bland pratade med mig men inget mer. De kunde inget göra tydligen då jag tagit mina mediciner. Så jag bara låg där och skrek och hade mig tydligen, men jag minns inte mycket av det. Fullständigt borta i pallet. 
    Det är hemskt när man får såna hemska minnesluckor, först trodde de att jag hade alzeimers men de frågade om jag hittade hem ja de gör jag då sa de då kan de inte vara alzeimers
  • miss Starcastle

Jag har funderat på det här med botox. Någon här hade testat det tror jag. Men är det godkänt än i Sverige så man kan få det subventionerat för migrän. Det har ju i alla fall inte extrem viktuppgång som biverkning Ska ringa neurologen snart igen för återkoppling med medicinerna så jag tänkte i så fall ta upp det då. 

• JosephineJ

Är det vanligt med viktuppgång vid betablockare?

• JosephineJ

Maddisen : hoppas du slipper få sånt migrän anfall igen!

• miss Starcastle

Med betablockerare gick jag inte upp någonting, men kunde inte träna särskilt bra eftersom pulsen inte ville gå upp. Det var som att gå in i en vägg totalt och kroppen gav upp när jag började komma upp i puls. 

• Mamma Tintis

Jag har haft migrän sedan tonåren. Och som för många andra så har det blivit värre hela tiden. Jag har testat massa olika metoder inkl akupunktur, betablockare, bytt p-piller, varit utan preventivmedel, olika tabletter (använder idag maxalt rapitab) osv. Inget har hjälpt. När jag blev gravid med min dotter så blev jag äntligen migränfri! I 9 månader!! Älskade att vara gravid! Nu är dottern 8 mån och migränen är tillbaks och den är intensivare än förr. Mitt problem har alltid varit att jag får migrän 1-2 ggr i veckan, men som går över om jag tar tablett i tid (förutom kanske 3-4 ggr per år då det bryter ut ordentligt). Har alltså inte haft såna problem med det eftersom tabletterna nästan alltid hinner verka. Nu blir det ofta så att migränen nästan hinner bryta ut innan tabletten börjar verka så jag får mer ont och blir mer illamående. Kanske skulle be läkaren skriva ut nässpray istället. Måste förnya mitt recept nu i veckan ändå!

• Maddisen80
    JosephineJ skrev 2011-06-14 19:40:00 följande:
    Maddisen : hoppas du slipper få sånt migrän anfall igen!
    Hej ja de hoppas jag med ,de var väldigt svårt var sängliggande flera dagar
Svar på tråden Tråden om Migrän!