• JosephineJ

Tråden om Migrän!

Hej!

Jag tånkte att alla vi som lider ( ja, verkligen lider gör man av migrän!!!) kan samla tankar, tips osv här. Kanske har någon använt någon speciell kost, vitaminer, medicin, bytt preventivmedel, yoga osv för att bli av med migränen eller lindre.
    Dela med er här! Både för hormonell migrän och migrän som beror på annat.

Kram! 

• Svar på tråden Tråden om Migrän!
  • Maddisen80
    Mamma Tintis skrev 2011-06-14 19:50:25 följande:
    Jag har haft migrän sedan tonåren. Och som för många andra så har det blivit värre hela tiden. Jag har testat massa olika metoder inkl akupunktur, betablockare, bytt p-piller, varit utan preventivmedel, olika tabletter (använder idag maxalt rapitab) osv. Inget har hjälpt. När jag blev gravid med min dotter så blev jag äntligen migränfri! I 9 månader!! Älskade att vara gravid! Nu är dottern 8 mån och migränen är tillbaks och den är intensivare än förr. Mitt problem har alltid varit att jag får migrän 1-2 ggr i veckan, men som går över om jag tar tablett i tid (förutom kanske 3-4 ggr per år då det bryter ut ordentligt). Har alltså inte haft såna problem med det eftersom tabletterna nästan alltid hinner verka. Nu blir det ofta så att migränen nästan hinner bryta ut innan tabletten börjar verka så jag får mer ont och blir mer illamående. Kanske skulle be läkaren skriva ut nässpray istället. Måste förnya mitt recept nu i veckan ändå!
    Det finns ju många migräntabletter jag har zomig nu så hoppas att dem fungera hädan efter.
  • Tezz80

Lider oxå av migrän men det har blivit bättre och bättre. Värst var det i sena tonåren fram till jag var 24 och blev gravid. I två omgångar blev jag beroende av smärstillande, när det var som värst blev jag beroende av pronaxen som jag åt dagligen och flera gånger i veckan använde jag maxalt rapitab, zomiq och imigran på det åt jag några förebyggande tabletter som jag inte ens minns vad de hette. Mitt tablettberoende gjorde att jag mådde ännu sämre och blev nästan lite psykiskt instabil, Tog ett tag innan jag och maken insåg att det var alla tabletters fel att jag mådde som jag gjorde. Hur läkarna kunde skriva ut så mycket som de gjorde förstår jag inte. Minns inte exakt när under dessa år jag träffade en barnmorska som satte stopp för mig att äta Trinidiol och det i kombination med att jag slutade med alla piller gjorde att jag blev bättre. Fick istället Cerazette, ett p-piller som gör att jag inte har mens vilket gör att större delen av den hormoniella migränen försvunnit.  Jag får fortfarande anfall, speciellt om jag har det stressigt, sover för lite, dricker alkohol eller det är konstigt väder. Tabletter försöker jag hålla mig ifrån även om jag lider och bara vill kapa mitt huvud under ett anfall, jag tillåter mig att ta ipren o alvedon när jag märker att ett anfall är på G, men det tar ju absolut inte ens udden av ett pågående anfall... där skulle jag behöva en ny supermedicin, men är lite för rädd för att fastna i beroende igen

• Mamma Tintis

Maddisen: Ja, jag har bara använt maxalt och maxalt rapitab, och de har alltid funkat tidigare. Testade iofs eeze ett par gånger men det funkade inte alls. Är det zomig som är nässpray? Behöver nåt som verkar fort och som man inte blir så dåsig av.

• Tezz80

Någon som testat sprutor? det ville läkarna ge mig när jag var som sämst men vågade inte

Mamma Tintis skrev 2011-06-14 19:58:30 följande:
    Maddisen: Ja, jag har bara använt maxalt och maxalt rapitab, och de har alltid funkat tidigare. Testade iofs eeze ett par gånger men det funkade inte alls. Är det zomig som är nässpray? Behöver nåt som verkar fort och som man inte blir så dåsig av.
    Imigran som är nässpray. Själv mådde jag illa av nässprays"smaken" ingen mer?
  • Lindis1974

Ja avskyr nässpray smaken. Däremot ger den mig inte lika mycket biverkningar även om den inte är lika effektiv som tabletter.

• Betty Boop
    Lindis1974 skrev 2011-06-14 20:02:02 följande:
    Ja avskyr nässpray smaken. Däremot ger den mig inte lika mycket biverkningar även om den inte är lika effektiv som tabletter.
    Jag tycker tvärtom! För mig är det mer effektivt med nässprayen!
  • Maddisen80
    Tezz80 skrev 2011-06-14 19:57:41 följande:
    Lider oxå av migrän men det har blivit bättre och bättre. Värst var det i sena tonåren fram till jag var 24 och blev gravid. I två omgångar blev jag beroende av smärstillande, när det var som värst blev jag beroende av pronaxen som jag åt dagligen och flera gånger i veckan använde jag maxalt rapitab, zomiq och imigran på det åt jag några förebyggande tabletter som jag inte ens minns vad de hette. Mitt tablettberoende gjorde att jag mådde ännu sämre och blev nästan lite psykiskt instabil, Tog ett tag innan jag och maken insåg att det var alla tabletters fel att jag mådde som jag gjorde. Hur läkarna kunde skriva ut så mycket som de gjorde förstår jag inte. Minns inte exakt när under dessa år jag träffade en barnmorska som satte stopp för mig att äta Trinidiol och det i kombination med att jag slutade med alla piller gjorde att jag blev bättre. Fick istället Cerazette, ett p-piller som gör att jag inte har mens vilket gör att större delen av den hormoniella migränen försvunnit.  Jag får fortfarande anfall, speciellt om jag har det stressigt, sover för lite, dricker alkohol eller det är konstigt väder. Tabletter försöker jag hålla mig ifrån även om jag lider och bara vill kapa mitt huvud under ett anfall, jag tillåter mig att ta ipren o alvedon när jag märker att ett anfall är på G, men det tar ju absolut inte ens udden av ett pågående anfall... där skulle jag behöva en ny supermedicin, men är lite för rädd för att fastna i beroende igen
    Hej de äär lätt att bli beroende av allt,alltid svårt att sluta med mediciner ,jag har ganska svårt att sluta med ketogan de är så himla bra mot buksmärtor.
  • Maddisen80
    Mamma Tintis skrev 2011-06-14 19:58:30 följande:
    Zomig är en stark tablett sa läkaren så man ska inte ta de med ketogan fick jag höra, men psykiatrikern sa att nåt hette nasol men jag kollade på fass de var nån slags nässpray
  • Lindis1974

Betty Boop. Vad olika det verkar vara för alla. Jag vet för en del hjälper det med Eeze eller vad den heter som finns på Apoteket. För mig fungerar det lika dåligt som en Alvedon :)

• Mamma Tintis

Får nog prata med min läkare så får vi se vad han rekommenderar. Jag gillar maxalt rapitab så alternativet är ju bara att ta en starkare dos av den. Drygt bara att migräntabletter ska vara så oerhört dyra också!

Svar på tråden Tråden om Migrän!