• JosephineJ

Tråden om Migrän!

Hej!

Jag tånkte att alla vi som lider ( ja, verkligen lider gör man av migrän!!!) kan samla tankar, tips osv här. Kanske har någon använt någon speciell kost, vitaminer, medicin, bytt preventivmedel, yoga osv för att bli av med migränen eller lindre.
    Dela med er här! Både för hormonell migrän och migrän som beror på annat.

Kram! 

• Svar på tråden Tråden om Migrän!
  • nickoletta

min mamma och bror har också migrän
    mamma 66 år
    bror 45

herregud va jag önskar att det hade varit sant.....

vad gör du för att lindra och förebygga

• stjärn fall

Som medicin vid attacken har jag imigan spruta.

• Marnet

Har oxå migrän.... Fast blir inte illamående däremot förbannat ljus o ljud känslig o minsta rörelse gör att huvudet känns som de ska explodera. har provat eze ( stavning?) men inte alltid dom hjälper man kanske skulle prova spray istället!

• JosephineJ

Själv fick jag mitt första anfall en tid efter att jag börjat med p-piller, vet dock inte om det fanns ett samband där då min mormor led av migrän och min mamma har haft något enstaka migränanfall ( tur för henne!).

Har inte vågat på mig preventivmedel sen dess, även om en BM en gång sa till mig att iomed att jag har hormonell migrän så borde jag testa p-piller där man inte får mens alls...vågade dock inte testa det alternativet. Har ny kopparspiral.

När jag har "känningar" tar jag treo och oftast försvinner huvudvärken - men börjar det utveckla sig till migrän tar jag antingen spray eller tablett. Åt magnesium ett tag och tyckte mig märka en skillnad till det bättre. Borde kanske börja med omgea3 tabletter och magnesium igen, har även hört att kalcium kan hjälpa. 

• Betty Boop
    faceprimer skrev 2011-06-14 18:39:51 följande:
    Vet du om det innehåller Ibuprofen? Får nämligen inte ta det.
    Nej, den verksamma substansen i Imigran heter Sumatriptan. Sprayen verkar mycket fortare än tabletterna. Den är inte lika stark som tabletterna så den påverkar inte heller kroppen lika mycket. Jag tål inte heller Ibuprofen...
  • JosephineJ

Tror inte människor som inte lider av migrän förstår riktigt hur handikappad den här sjukdomen är. Jag försöker tex att inte planera in semester osv de dagar i månaden där jag vet det är störst risk för migränanfall.

• Lindis1974

Har haft migrän sen jag var 10 år. Använde Anervan från början fick sedan Imigran men har nu Zomig både tabletter och nässpray. Min mammas försvann nu i och med klimakteriet. Hon är så glad över det.
    Jag har 2-3 ggr per månad.

• nickoletta

jag bli också hemskt illamående med kräkningar i de värsta fallen av anfall
    mot illamående kan man ta de tabletter som rekommenderas vid gravidillamående, de funkar ganska bra

om man hinner innan anfallet är ett faktum så kan man testa att ta 2 alvedon och 1 ipren (fått den rekommendationen av läkare)

har faktiskt inte provat sprayen är den bra?
    hur många gånger måste man använda den innan effekt?

• stjärn fall

Sant jag gör likadant..... Och alltid när man blir bortbjuden eller planerar något så är min sista fras.... Med reservation migrän attack...... Få vet alla som känner mig att jag i te kan komma.

• miss Starcastle

En till med svår klassisk migrän. Tyvärr har de flesta migränmediciner slutat fungera för mig efter jag fick barn. Var sjukskriven hela graviditeten på grund av migrän i stort sätt varje dag. Efter förlossning blev det värre anfall. Kan få upp till tre anfall inom loppet av två tre timmar. Äter nu förebyggande mediciner tre gånger om dagen och det har hjälpt lite men har gått upp över 15 kg som verkligen inte vill ge med sig trots att jag kämpar. Har också testat betablockerare som någon frågade om . Det hjälpte inte alls för mig men jag fick dem utskrivna av läkaren på vc. De jag har nu är däremot från neurologen där jag går. Jag hatar migrän och det det gör för mig och min familj. Det är ju inte bara jag som blir drabbad när jag får ett anfall. 

Jag har alltid hatat när folk i min närhet tror att de vet hur de är att ha migrän. De kan säga att de också haft ont i huvudet en gång så de mådde illa. Ja ja det har jag också. Jag vet dock skillnad på att ha riktigt ont i huvudet och att ha migrän.  

Svar på tråden Tråden om Migrän!