• JosephineJ

Tråden om Migrän!

Hej!

Jag tånkte att alla vi som lider ( ja, verkligen lider gör man av migrän!!!) kan samla tankar, tips osv här. Kanske har någon använt någon speciell kost, vitaminer, medicin, bytt preventivmedel, yoga osv för att bli av med migränen eller lindre.
    Dela med er här! Både för hormonell migrän och migrän som beror på annat.

Kram! 

• Svar på tråden Tråden om Migrän!
  • aussie
    hysteria skrev 2011-09-15 07:58:44 följande:
    Fick remiss till neurologen och han gav mig botoxen och det var inga bekymmer. Bor du i närheten av Växjö?
    Nej, inte Växjö.
    For all I care skrev 2011-09-15 11:08:22 följande:
    Om jag var du så skulle jag vända mig till en neurolog på närmsta sjukhus om inte en familjeläkare kan remittera dig vidare.
    Jag går hos en neurolog på en smärtklinik sen ett tag tillbaka. Det är han som vägrar acceptera att botoxen haft mycket positiv inverkan på mitt liv. Han har istället utsatt mig för konstiga smärtlindringsmediciner i kombination, eller sjukgymnastik. Inget funkar. Det finns ett uppenbart motstånd till botox. Det kanske inte funkar för alla, men eftersom jag bevisligen fått bot på värk som annars gör mig totalt handikappad, tycker jag hans prestige borde kunna läggas åt sidan. Så jag undrar lite hur det kommer sig att ni andra "lyckats" få det på högkostnadsskydd?
    Jag har tidigare haft råd att bekosta själv, på privatklinik, men inför den här omgången har jag tyvärr inga pengar.
    Där har det fastnat. Jag är sjukskriven, vet att lösningen finns om jag får pengar, kan inte få pengar eftersom jag inte kan jobba med värk - tackade nej till jobb nu i veckan på grund av migrän. Jag blir så arg!
    Man vet ju inte, den slår till så nyckfullt. Nu - just nu - har jag till exempel ingen värk. Men hade i natt. Var uppe tlll 4 på morgonen, var helt borta.
  • I Blackrose I
    aussie skrev 2011-09-15 12:20:49 följande:
    Jag går hos en neurolog på en smärtklinik sen ett tag tillbaka. Det är han som vägrar acceptera att botoxen haft mycket positiv inverkan på mitt liv. Han har istället utsatt mig för konstiga smärtlindringsmediciner i kombination, eller sjukgymnastik. Inget funkar. Det finns ett uppenbart motstånd till botox. Det kanske inte funkar för alla, men eftersom jag bevisligen fått bot på värk som annars gör mig totalt handikappad, tycker jag hans prestige borde kunna läggas åt sidan. Så jag undrar lite hur det kommer sig att ni andra "lyckats" få det på högkostnadsskydd?
    Jag har tidigare haft råd att bekosta själv, på privatklinik, men inför den här omgången har jag tyvärr inga pengar.
    Där har det fastnat. Jag är sjukskriven, vet att lösningen finns om jag får pengar, kan inte få pengar eftersom jag inte kan jobba med värk - tackade nej till jobb nu i veckan på grund av migrän. Jag blir så arg!
    Man vet ju inte, den slår till så nyckfullt. Nu - just nu - har jag till exempel ingen värk. Men hade i natt. Var uppe tlll 4 på morgonen, var helt borta.
    Jag ska försöka se om jag kan få min läkare att skriva ut det till mig. Blev ju nyfiken om det kommer hjälpa mig eller inte. Skulle ge vad som helst för att bli botad även om v'ärken är en del av mitt. Nr det slår till vill jag bara dö. Sen tycker jag synd om mina barn som måste se mig vara så där. Min äldsta son har t.ex. sagt vid ett par tillfällen att han känne sig hjälplös och blir ledsen när han ser mig så där. Nu svamlar jag på men precis som någon annan skrev så känns det skönt att kunna skriva till folk som vet vad man går igenom.
    Jag kommer dock ha jävligt svårt att övertala min läkare eftersom det var länge sen jag var hos honom för just Migränen så att komma tillbaka nu och kräva botox-behandling lär inte vara lyckad men vi får se.
    Var inte avundsjuk på andras lycka, för du vet inget om deras hemliga sorger.
  • For all I care
    Waldo skrev 2011-09-15 11:21:33 följande:
    Vilken skitstövel

Kontakta en privatläkare istället.
    Ring en privatklinik med ett gott rykte och flytta över dina journaler dit
    De t kostar precis lika mycket som hos en VC läkare, men dom är lite mer allerta och villiga att hjälpa till
    Ja, han är riktigt knepig, får känslan att han inte alls gillar mig. Det ska jag kolla upp, lär ju finnas en hel del såna i den här stan. Tack för rådet.
  • hysteria
    aussie skrev 2011-09-15 12:20:49 följande:
    Nej, inte Växjö.
    For all I care skrev 2011-09-15 11:08:22 följande:
    Om jag var du så skulle jag vända mig till en neurolog på närmsta sjukhus om inte en familjeläkare kan remittera dig vidare.
    Min mamma har med fått botox utan knussel i helsingborg, och många andra i tråden, så det verkar inte helt omöljigt. Jag hoppas att du kan få nån reda på ditt eländeSolig
    Livet är för kort för att dansa med fula killar
  • aussie
    hysteria skrev 2011-09-15 12:34:43 följande:
    Min mamma har med fått botox utan knussel i helsingborg, och många andra i tråden, så det verkar inte helt omöljigt. Jag hoppas att du kan få nån reda på ditt eländeSolig
    I Blackrose I skrev 2011-09-15 12:27:33 följande:
    Jag ska försöka se om jag kan få min läkare att skriva ut det till mig. Blev ju nyfiken om det kommer hjälpa mig eller inte. Skulle ge vad som helst för att bli botad även om v'ärken är en del av mitt. Nr det slår till vill jag bara dö. Sen tycker jag synd om mina barn som måste se mig vara så där. Min äldsta son har t.ex. sagt vid ett par tillfällen att han känne sig hjälplös och blir ledsen när han ser mig så där. Nu svamlar jag på men precis som någon annan skrev så känns det skönt att kunna skriva till folk som vet vad man går igenom.
    Jag kommer dock ha jävligt svårt att övertala min läkare eftersom det var länge sen jag var hos honom för just Migränen så att komma tillbaka nu och kräva botox-behandling lär inte vara lyckad men vi får se.
    Tack tack för uppmuntran båda två!!

Men jag tror problemet är väl att hitta någon som kan det där med att sätta sprutorna rätt. Om ni känner till en bra neurolog eller läkare som kan sånt, helst i götaland, inboxa mig! Så tar jag själv kontakt med dem.
  • ODS

min neurolog föreslog botox, oxå privatläkare, skulle ingå i högkostnadskortet för läkemedel tror jag, dock har jag inte testat det ännu iaf.

Älskar min familj-de är mitt allt!!!
  • I Blackrose I
    aussie skrev 2011-09-15 16:23:55 följande:
    Tack tack för uppmuntran båda två!!

Men jag tror problemet är väl att hitta någon som kan det där med att sätta sprutorna rätt. Om ni känner till en bra neurolog eller läkare som kan sånt, helst i götaland, inboxa mig! Så tar jag själv kontakt med dem.
    Jag bor ju i Stockholm så det kanske inte är till något hjälp men hoppas verkligen att du kommer hitta någon som kan hjälpa dig. Vet hur det känns. Just nu känns det som att det är på gång här.
    Var inte avundsjuk på andras lycka, för du vet inget om deras hemliga sorger.
  • miss Starcastle

Vad roligt att det trillat in fler här i tråden som också lider( för det är ju det vi gör) av migrän. Det är intressant att läsa om vad olika personer testar och vad som funkar på en del och inte på andra. Det visar väl också lite på problematiken med migrän. Det finns inget som fungerar för alla, utan det blir ett ständigt testande  i en djungel där man knappt vet vad migrän är för något eller vart det kommer ifrån. Jag skulle helst bara vilja ha ett botemedel och veta att jag aldrig mer kommer få ett anfall. Det är väl bra att kunna lindra och minska, men min dröm är att slippa smärta, illamående och oro över att drabbas vid tillfällen som jag behöver eller vill vara frisk. 
    För er som är nya så har jag också migrän med aura och det kommer olika ofta. Ibland kan det ta ett tag, men när det sen kommer så får jag flera anfall under bara några timmar vilket gör att mediciner blir verkningslösa. Förutom de vanliga migränåkommorna så tappar jag känsel, tal och minnet. Äter idag förebyggande medicin som heter sandoimigrin som är utskrivna av neurolog. Funkar sådär egentligen. Ska försöka ta itu med att göra meditation och andra övningar för att skapa mer lugn i min tillvaro. Har i huvudsak stressrelaterad migrän och jag vill försöka så mycket jag kan själv för att undvika anfall. har precis börjat att studera igen och hoppas att ett nytt yrke ska hjälpa mig med bra fasta rutiner som gör att jag ska klara av min och min familjs vardag. 

• aerial

Jag fick mitt första migränanfall för två och ett halvt år sedan. Det började med synrubbningar och illamående och sedan kom smärtan. Sedan dess hade jag det en gång var fjärde månad. Nu har jag inte haft det på ett år *peppar, peppar* och för min del tror jag det beror på att jag börjat träna (3-4 gånger i veckan) och äta bättre. Jag ska ju verkligen inte klaga som inte haft det så ofta men det är jobbigt när det väl händer. För min del hjälper det med Eeze neo.

• aussie
    ODS skrev 2011-09-15 20:58:07 följande:
    min neurolog föreslog botox, oxå privatläkare, skulle ingå i högkostnadskortet för läkemedel tror jag, dock har jag inte testat det ännu iaf.
    hysteria skrev 2011-09-15 12:34:43 följande:
    hysteria skrev 2011-09-15 07:58:44 följande:
    Fick remiss till neurologen och han gav mig botoxen och det var inga bekymmer. Bor du i närheten av Växjö?
    Men...här är TRE stycken som fått botox på högkostnadsskydd???

Jag kommer just från besök hos min neurolog och är faktiskt lite förbannad.
    Han ba: jaaaa...har du med dig migrändagboken....
    ja ba: mmm (visar alla bokförda anfall).
    han ba: men så du hade migrän varje dag i maj och sen inget i tre månader och nu kom det tillbaka....vad kan det bero på?
    jag ba: det kan bero på att tre dagar innan anfallen upphörde så fick jag botox, och det var som att ge mig nytt liv, för jag hade ingen värk ända fram tills för någon vecka sedan. Den skulle hålla i sig i tre månader, och ja, det stämmer.
    han ba: nääää, det kan jag aldrig tro....det finns ingen vetenskaplig bevisning för att det skulle funka. jag tror vi måste fokusera på din inre stress...
    jag ba: aha, så min inre stress försvann där under tre månader, och nu är den märkligt nog tillbaka!
    han ba: ja, så är det nog. jag vill remittera dig till att prova lite gymnastik.

Typ.

Så att NEJ. Totalvägran från neurologens sida "då det inte är en bevisad metod".
    Plan-B, någon? Därför jag har bevisligen hjälpts av detta. Vart hör man av sig då?
Svar på tråden Tråden om Migrän!