• JosephineJ

Tråden om Migrän!

Hej!

Jag tånkte att alla vi som lider ( ja, verkligen lider gör man av migrän!!!) kan samla tankar, tips osv här. Kanske har någon använt någon speciell kost, vitaminer, medicin, bytt preventivmedel, yoga osv för att bli av med migränen eller lindre.
    Dela med er här! Både för hormonell migrän och migrän som beror på annat.

Kram! 

• Svar på tråden Tråden om Migrän!
  • NeWil

Hej jag har inte skrivit här i tråden innan men läst vad ni andra skrivit. Jag har levt med migrän sedan jag var ungefär 15 år. Tog några år innan jag ens fick diagnosen men när den väl kom underlättades livet något av att jag fick migräntabletter av olika slag. Nu på senare år (är 35 år) kände jag att migränmedicinen (Maxalt) inte längre funkade lika bra. Eller den fungerade ganska bra men anfallen kom tillbaks och gav sig inte helt.

Senast jag var hos min läkare för att få nytt recept påpekade hon att om jag tyckte att de inte hjälpte så bra kunde jag komma tillbaks så kunde vi prata om förebyggande mediciner istället. Jag lyssnade inte riktigt på det örat den dagen men tanken låg och grodde i bakhuvudet och nu tog jag tag i saken. Nu i veckan var jag hos läkaren och hon var verkligen noggrann. Har nog aldrig fått sån genomgång om vad migrän egentligen är och hur den yttrar sig. Även om jag läst allt jag kommit över på nätet så var det ändå en slags aha-upplevelse att inse att många av de krämpor jag har, utöver huvudvärken och illamåendet, faktiskt också kan bero på migränens olika faser.

Efter att hon tagit EKG fick jag sedan Metoprolol Sandoz som jag ska äta dagligen. Någon mer som provat detta med betablockerare? Hur tycker ni det har fungerat?

• aussie

Betablockerare har inte alls gjort skillnad för mig. Jag gjorde en andra gång botox häromveckan - får i käkmuskler och nacke/axlar. Märkligt hur det blir skillnad! Samtidigt har jag gått två gånger hos en ny sjukgymnast. Därmed har jag hävt sjukskrivningen jag hade, nu är jag på fötter igen för ett tag. Känns bra, men fortfarande arg på min neurolog som hävdar att botox inte hjälper och därmed måste jag betala behandlingen själv.

• RedTopaz

Jag ser att ni pratar om botox, jag har migrän och tog botox i hela pannan men tyvärr hjälpte det inte ett dugg mot min hormonella migrän som brukar sitta i pannan och ibland i nacken =(. Men slät panna fick jag iaf ;) Gissningsvis hjälper det dock mot spänningshuvudvärk som sedan övergår i migrän.

Vad tar ni för medicin mot migränen? Jag tog tidigare 3st Naproxen enligt recept men efter min andra graviditet hjälper det inte längre.. Nu tar jag citodon, men det hjälper bara till viss del. Jag har provat flera migränmediciner, tex maxal rapitab men har fått skumma biverkningar av alla (typ muskulaturen i nacken domnar, konstig smak i munnen, extrem trötthet, yrsel osv..) Vad kan jag be läkaren om, vad har ni för bra tips som jag kanske inte provat? Känns som att läkaren bara skriver ut mediciner men jag vill veta om jag kan förebygga och vad jag ska undvika tex? Jag kan inte så mkt om migrän tyvärr... mitt första anfall kom den sommaren jag skulle fylla 4år..

Mamma till Leo 051004, Noa 090218 och Sam 110830
  • hysteria
    RedTopaz skrev 2011-10-10 22:45:10 följande:
    Jag ser att ni pratar om botox, jag har migrän och tog botox i hela pannan men tyvärr hjälpte det inte ett dugg mot min hormonella migrän som brukar sitta i pannan och ibland i nacken =(. Men slät panna fick jag iaf ;) Gissningsvis hjälper det dock mot spänningshuvudvärk som sedan övergår i migrän.

Vad tar ni för medicin mot migränen? Jag tog tidigare 3st Naproxen enligt recept men efter min andra graviditet hjälper det inte längre.. Nu tar jag citodon, men det hjälper bara till viss del. Jag har provat flera migränmediciner, tex maxal rapitab men har fått skumma biverkningar av alla (typ muskulaturen i nacken domnar, konstig smak i munnen, extrem trötthet, yrsel osv..) Vad kan jag be läkaren om, vad har ni för bra tips som jag kanske inte provat? Känns som att läkaren bara skriver ut mediciner men jag vill veta om jag kan förebygga och vad jag ska undvika tex? Jag kan inte så mkt om migrän tyvärr... mitt första anfall kom den sommaren jag skulle fylla 4år..
    För mig är topimax det enda som har fungerat. Har gått från flera migrändagar/vecka till 2(!) från juli. 
    Livet är för kort för att dansa med fula killar
  • RedTopaz
    hysteria skrev 2011-10-11 07:53:11 följande:
    För mig är topimax det enda som har fungerat. Har gått från flera migrändagar/vecka till 2(!) från juli. 
    Är det förebyggande? Låter finfint =)
    Jag har huvudvärk ca 2 dagar i veckan och migrän ca 3 gånger i månaden men då kan en attack vara i flera dagar ibland.
    Mamma till Leo 051004, Noa 090218 och Sam 110830
  • straw2008
    I Blackrose I skrev 2011-09-30 09:35:06 följande:
    Som jag misstänkte så skrattade läkaren åt mig när jag bad honom om remiss till botox. Jag har inte sökt hjälp för min migrän senaste åren och det var inte alls lyckad att komma tillbaka och be om en sån behandling. Jag orkar inte ta upp kampen. Jag har gett upp. Ska kolla upp om det finns privata klinik man kan gå till men har inte kommit så långt. Någon som bor i Stockholm och kan tipsa om en bra klinik?
    Finns jättemånga som behandlar migrän med botox.

Min neurolog är övertygad om att det är överlägset bäst för mig, men jag körde med medeciner flera år inna njag fick botox, kan väl lite förstå din läkares reaktion då du inte varit där på ett år o sen vill ha botox.

Hoppas du hittar något ställe.
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • straw2008

Jag tar ZOMIG, överlägset bästa enligt mig. Finns som nässpray men ta tabletterna, jag klarar då absolut INTE att ta nässprayen då jag har dundrande migränattack.
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • hysteria
    RedTopaz skrev 2011-10-11 11:44:13 följande:
    Är det förebyggande? Låter finfint =)
    Jag har huvudvärk ca 2 dagar i veckan och migrän ca 3 gånger i månaden men då kan en attack vara i flera dagar ibland.
    Ja det är förebyggande, det är oftast inget läkaren själv brukar föreslå utan något man får ta upp själv. (min läkare på vårdcentralen hade aldrig hört talas om det, men skrev ändå ut det )  

Jag tar 100 mg/ dag och har hittills bara fått några icke-allvarliga biverkningar.  
    Livet är för kort för att dansa med fula killar
  • NeWil
    aussie skrev 2011-10-09 12:15:58 följande:
    Betablockerare har inte alls gjort skillnad för mig. Jag gjorde en andra gång botox häromveckan - får i käkmuskler och nacke/axlar. Märkligt hur det blir skillnad! Samtidigt har jag gått två gånger hos en ny sjukgymnast. Därmed har jag hävt sjukskrivningen jag hade, nu är jag på fötter igen för ett tag. Känns bra, men fortfarande arg på min neurolog som hävdar att botox inte hjälper och därmed måste jag betala behandlingen själv.
    Oj men det lät ju inte bra att betablockerare inte fungerar. Jag hoppas att det ska funka för mig i alla fall, eller åtminstone göra anfallen lättare. Ingen som provat betablockerare och fått någon effekt av det?
  • SnorkFröken01

Jag pratade med min läkare som sa att botox hjälper främst mot spänningshuvudvärk. Jag vet inte om det stämmer. Jag har inte så mycket migrän längre, typ fyra fem ggr per år. Däremot har jag jättemycket problem med spänningshuvudvärk.
    Mot migrän har jag tagit treo comp. Jag vet att läkare är väldigt restriktiva att skriva ut det eftersom att det är sjukt beroendeframkallande. Men det är den enda medicin som någonsin har hjälp mig. Jag tar 1 1/2 tablett och då försvinner huvudvärken helt. Kanske värt att prova?
Svar på tråden Tråden om Migrän!