• JosephineJ

Tråden om Migrän!

Hej!

Jag tånkte att alla vi som lider ( ja, verkligen lider gör man av migrän!!!) kan samla tankar, tips osv här. Kanske har någon använt någon speciell kost, vitaminer, medicin, bytt preventivmedel, yoga osv för att bli av med migränen eller lindre.
    Dela med er här! Både för hormonell migrän och migrän som beror på annat.

Kram! 

• Svar på tråden Tråden om Migrän!
  • hysteria
    aussie skrev 2011-09-20 16:58:37 följande:
    hysteria skrev 2011-09-15 12:34:43 följande:
    Min mamma har med fått botox utan knussel i helsingborg, och många andra i tråden, så det verkar inte helt omöljigt. Jag hoppas att du kan få nån reda på ditt eländeSolig
    Men...här är TRE stycken som fått botox på högkostnadsskydd???

Jag kommer just från besök hos min neurolog och är faktiskt lite förbannad.
    Han ba: jaaaa...har du med dig migrändagboken....
    ja ba: mmm (visar alla bokförda anfall).
    han ba: men så du hade migrän varje dag i maj och sen inget i tre månader och nu kom det tillbaka....vad kan det bero på?
    jag ba: det kan bero på att tre dagar innan anfallen upphörde så fick jag botox, och det var som att ge mig nytt liv, för jag hade ingen värk ända fram tills för någon vecka sedan. Den skulle hålla i sig i tre månader, och ja, det stämmer.
    han ba: nääää, det kan jag aldrig tro....det finns ingen vetenskaplig bevisning för att det skulle funka. jag tror vi måste fokusera på din inre stress...
    jag ba: aha, så min inre stress försvann där under tre månader, och nu är den märkligt nog tillbaka!
    han ba: ja, så är det nog. jag vill remittera dig till att prova lite gymnastik.

Typ.

Så att NEJ. Totalvägran från neurologens sida "då det inte är en bevisad metod".
    Plan-B, någon? Därför jag har bevisligen hjälpts av detta. Vart hör man av sig då?
    Styr kosan mot ett annat sjukhus? Om det finns något med rimligt avstånd.
    Livet är för kort för att dansa med fula killar
  • For all I care
    aussie skrev 2011-09-20 16:58:37 följande:
    hysteria skrev 2011-09-15 12:34:43 följande:
    Min mamma har med fått botox utan knussel i helsingborg, och många andra i tråden, så det verkar inte helt omöljigt. Jag hoppas att du kan få nån reda på ditt eländeSolig
    Men...här är TRE stycken som fått botox på högkostnadsskydd???

Jag kommer just från besök hos min neurolog och är faktiskt lite förbannad.
    Han ba: jaaaa...har du med dig migrändagboken....
    ja ba: mmm (visar alla bokförda anfall).
    han ba: men så du hade migrän varje dag i maj och sen inget i tre månader och nu kom det tillbaka....vad kan det bero på?
    jag ba: det kan bero på att tre dagar innan anfallen upphörde så fick jag botox, och det var som att ge mig nytt liv, för jag hade ingen värk ända fram tills för någon vecka sedan. Den skulle hålla i sig i tre månader, och ja, det stämmer.
    han ba: nääää, det kan jag aldrig tro....det finns ingen vetenskaplig bevisning för att det skulle funka. jag tror vi måste fokusera på din inre stress...
    jag ba: aha, så min inre stress försvann där under tre månader, och nu är den märkligt nog tillbaka!
    han ba: ja, så är det nog. jag vill remittera dig till att prova lite gymnastik.

Typ.

Så att NEJ. Totalvägran från neurologens sida "då det inte är en bevisad metod".
    Plan-B, någon? Därför jag har bevisligen hjälpts av detta. Vart hör man av sig då?
    Låter som att den neurologen inte har nån koll alls på det här med botox. Finns det nån annan neurolog att vända sig till eller kan en familjeläkare remittera?
  • grabbarna

hej...fick tips om en den här tråden efter jag lagt ett inlägg om migrän igår...

jag vet inte vad jag ska göra jag har i huvudsak hormonell migrän så 3-4 dagar i månaden slår det till dag 2-3 är ofta värst..igår var en fruktansvärd dag då var måttet rågat och jag bara grät..kunde inte sova inatt för det gör för ont för att ha huvudet på kudden...

jag vet inte vad jag ska ta mig till..har provat en massa tabletter men inga hjälper...det som hjälp bäst vara att äta p-piller utan uppehåll i flera år men tillslut kom migränen tillbaka ändå och intensivare...

jag har även en reumatisk sjukdom som gör att jag sover sämre vilket ger mer migrän också och just nu vet jag inte vad jag ska ta mig till riktigt....

• Isbit

Här hittade jag lite om magnesium och migrän
    www.alternativmedicin.se/sok/Huvudvark.html

"Magnesium som kosttillskott är effektivt mot migrän och det har sannolikt också värde som tillägg vid mera muskulärt orskakad spänningshuvudvärk. Koffeinet i kaffe och vissa mediciner som intas mot huvudvärk verkar utdrivande på mineraler som magnesium och det kan tänkas ge upphov till onda cirklar. Stress ökar också utsöndringen av magnesium och om inte stressen bidrar till huvudvärk så orsakar nog huvudvärken i sig att man får en extra stressfaktor."

• I Blackrose I
    aussie skrev 2011-09-15 16:23:55 följande:
    Tack tack för uppmuntran båda två!!

Men jag tror problemet är väl att hitta någon som kan det där med att sätta sprutorna rätt. Om ni känner till en bra neurolog eller läkare som kan sånt, helst i götaland, inboxa mig! Så tar jag själv kontakt med dem.
    Som jag misstänkte så skrattade läkaren åt mig när jag bad honom om remiss till botox. Jag har inte sökt hjälp för min migrän senaste åren och det var inte alls lyckad att komma tillbaka och be om en sån behandling. Jag orkar inte ta upp kampen. Jag har gett upp. Ska kolla upp om det finns privata klinik man kan gå till men har inte kommit så långt. Någon som bor i Stockholm och kan tipsa om en bra klinik?
    Var inte avundsjuk på andras lycka, för du vet inget om deras hemliga sorger.
  • hysteria
    grabbarna skrev 2011-09-30 08:53:22 följande:
    hej...fick tips om en den här tråden efter jag lagt ett inlägg om migrän igår...

jag vet inte vad jag ska göra jag har i huvudsak hormonell migrän så 3-4 dagar i månaden slår det till dag 2-3 är ofta värst..igår var en fruktansvärd dag då var måttet rågat och jag bara grät..kunde inte sova inatt för det gör för ont för att ha huvudet på kudden...

jag vet inte vad jag ska ta mig till..har provat en massa tabletter men inga hjälper...det som hjälp bäst vara att äta p-piller utan uppehåll i flera år men tillslut kom migränen tillbaka ändå och intensivare...

jag har även en reumatisk sjukdom som gör att jag sover sämre vilket ger mer migrän också och just nu vet jag inte vad jag ska ta mig till riktigt....
    Vilka tabletter har du provat? Har du provat några förebyggande? Eller att gå på akupunktur?
    Livet är för kort för att dansa med fula killar
  • YlwaMarie

Hej hoppar in här har fått botox på recept av min nevro läkare har dock ej prövat ännu då jag var gravid när vi kom fram till detta. Jag har migrän ca 8 dagar i månaden kommer vid ägglossning mens och stress och dålig sömn eller för mycket sömn ja för allt och så här har det varit sen jag var 14 är idag 28 och undrar när dem ska komma med en mirakel medicin till ett smärtfritt liv.

Svar på tråden Tråden om Migrän!