• Qermit

Nej, nu räcker det.

Förmodligen finns det många fler än mig som är evinnerligt trötta på bb-väntan. Och jag vet att det startats trådar i detta ämne förut men jag kände att det nog behövs en till... Så välkomna hit, alla ni som liksom jag snart funderar på att gräva ner er någonstans och (nästan) ge upp det här med barn. Eller iallafall håller på att bli lite galna på kuppen. Här kan vi stötta varandra eller bara ösa ur oss all frustration.

• Svar på tråden Nej, nu räcker det.
  • fabbemam
    Qermit skrev 2011-08-17 17:27:04 följande:
    Tack för dina ord Fabbemam!

Birgitta var handläggare även för SA tidigare också så det är inget nytt land för henne. Och visst är hon underbar!
    Ännu bättre då blir det ju ingen lär period alls utan ett kanon jobb direkt, till allas glädje!
  • Hjärtat längtar

Jag mailade AC igår om den missvisande väntetiden i Sverige för Sydafrika.
    Om det finns några som väntar på att få skicka ansökan till AC och undrar varför man hamnar bakåt i kön hela tiden så skrev AC så här igår:
    Just nu avvaktar vi lite med att starta nya familjer till Sydafrika. Orsaken är att det går lite långsamt med barnbeskeden och att vi har tillräckligt med ansökningar i landet. 

Och de har ändrat väntetiden på hemsidan nu från knappt 2 år till 2,5 år! 

• Zabka
    Hjärtat längtar skrev 2011-08-20 10:11:18 följande:
    Jag mailade AC igår om den missvisande väntetiden i Sverige för Sydafrika.
    Om det finns några som väntar på att få skicka ansökan till AC och undrar varför man hamnar bakåt i kön hela tiden så skrev AC så här igår:
    Just nu avvaktar vi lite med att starta nya familjer till Sydafrika. Orsaken är att det går lite långsamt med barnbeskeden och att vi har tillräckligt med ansökningar i landet. 

Och de har ändrat väntetiden på hemsidan nu från knappt 2 år till 2,5 år! 
    Vad skönt att de äntligen har uppdaterat väntetiden! I höstas sa de till oss att vi nog skulle kunna skicka vid årsskiftet 10/11, men om vi hade stått kvar i kön så hade vi fortfarande väntat.
    Jag såg att de även har ökat Colombia från 2 år till 2,5 år och ytterligare några andra länder. Samtidigt har tex BFA många länder som inte kräver någon kötid alls i Sverige, tänk vilken skillnad!
  • LindiweSA

Snart börjar en ny vecka av väntan på att telefonen ska ringa. Idag har jag haft förmånen att få träffa ett nyhemkommet barn från Sydafrika och ett tvåårigt barn från Kenya. Så fina barn och det gör ju inte längtan efter att få veta vem det är vi väntar på mindre.

• Qermit
    LindiweSA skrev 2011-08-21 20:11:58 följande:
    Snart börjar en ny vecka av väntan på att telefonen ska ringa. Idag har jag haft förmånen att få träffa ett nyhemkommet barn från Sydafrika och ett tvåårigt barn från Kenya. Så fina barn och det gör ju inte längtan efter att få veta vem det är vi väntar på mindre.
    Jag håller tummarna för oss alla!!! Tänk om det är nästa vecka som är Veckan?!
  • Hjärtat längtar
    Zabka skrev 2011-08-21 14:15:59 följande:
    Vad skönt att de äntligen har uppdaterat väntetiden! I höstas sa de till oss att vi nog skulle kunna skicka vid årsskiftet 10/11, men om vi hade stått kvar i kön så hade vi fortfarande väntat.
    Jag såg att de även har ökat Colombia från 2 år till 2,5 år och ytterligare några andra länder. Samtidigt har tex BFA många länder som inte kräver någon kötid alls i Sverige, tänk vilken skillnad!
    Vilken tur att ni fick skicka till Colomia istället då!
    Konstigt att det kan skilja så mycket i väntetider mellan organisationerna. Kanske är det så att väldigt många väljer AC eftersom de är störst och så har det blivit så mycket kö?
  • Qermit
    Hjärtat längtar skrev 2011-08-21 21:59:48 följande:
    Vilken tur att ni fick skicka till Colomia istället då!
    Konstigt att det kan skilja så mycket i väntetider mellan organisationerna. Kanske är det så att väldigt många väljer AC eftersom de är störst och så har det blivit så mycket kö?
    Jag tror att det nog beror på att organisationerna skiljer sig åt i vilka länder de har. Det som nu har hänt i SA (att det stoppat upp lite) har ju inget med AC att göra...
  • Nystart

Hej!

Att just köerna till SA, Colombia och även Sydkorea har ökat så mycket, beror ju dels på vad som händer i länderna  (även i Korea går det trögt med BB/RB), men också på att det är länder varirån det fortfarande kommer ganska små barn, vilket många blivande föräldrar faktiskt önskar. För oss som ansökte om syskon var det inte ens möjligt med medgivande utöver 0-24 månader.Flera länder utan väntetid kräver ganska höga medgivande. Från Taiwan kommer det också små barn, men där är också väntetiden i Sverige 2,5 år för låga medgivande (BFA), Indien kräver 5 års äktenskap och TAiwan via BV (utan väntan) kräver aktiv tro. I Kenya måste man stanna 9 månader. Faktorer som inte alla kan uppfylla.

Det är nog så att just nu kommer man få acceptera långa väntetider eller ställa in sig på äldre barn eller SN. Vilket å andra sidan fungerar fint för de flesta även om det inledningsvis kanske kräver lite ytterligare ansträngning.   Flera länder (Korea, Taiwan, Colombia för ett par år sedan, nu vet jag inte m fl) arbetar ju aktivt för att minska internationella adoptioner. Även i SA ska man leta länre nationellt nu än för ett par år sedan.

• Namaste72

OBS: Indien kräver bara 2 års äktenskap....

{ Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • Hjärtat längtar

ja det är ju sant att det är många faktorer som spelar in, inte bara var vi väljer att köa eller vilka krav som ställs på oss.
    Jag är glad att vi varit gifta i 5 år och är aktivt kristna. Förhoppningsvis blir inte vår väntan lika lång genom Taiwan CSS som den hade blivit med SA.... 

Svar på tråden Nej, nu räcker det.