• Qermit

Nej, nu räcker det.

Förmodligen finns det många fler än mig som är evinnerligt trötta på bb-väntan. Och jag vet att det startats trådar i detta ämne förut men jag kände att det nog behövs en till... Så välkomna hit, alla ni som liksom jag snart funderar på att gräva ner er någonstans och (nästan) ge upp det här med barn. Eller iallafall håller på att bli lite galna på kuppen. Här kan vi stötta varandra eller bara ösa ur oss all frustration.

• Svar på tråden Nej, nu räcker det.
  • Qermit
    LindiweSA skrev 2011-08-25 20:15:41 följande:
    Det låter ju vettigt och borde ju förhoppningsvis också korta ner väntetiden något för oss som har pappren i landet redan. När vi skickade sist (under 07-08) var det bara 30 ansökningar där nere, nu är det över 40, och ändå har det gått trögt i snart två års tid. Det kunde väl AC ha skrivit något om när de ändå uppdaterade informationen om adoptionssituationen för SA.
    Jag har hört ett rykte om att de som väntat sedan mars 2010 hoppat av, men jag vet inte om det stämmer. Så de som väntat längst bör då ha väntat sedan i april 2010. 
    Usch jag är så trött på att vänta och spekulera om hur länge vi ska få vänta, och om vi överhuvudtaget ska hinna få något syskon åt vår dotter. Rynkar på näsan

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...
    Jag har också hört att ett par hoppat av. Usch så tråkigt att behöva ha åldern flåsandes i nacken också. Det räcker ju med allt annat.
  • Qermit
    iVantansTider at Wordpress skrev 2011-08-25 22:14:48 följande:
    De som har hoppar av hade väntat sedan februari 2010 är jag ganska säker på... 
    Nope. De fick barn i juli . Här har vi koll på varandra...
  • LindiweSA
    fabbemam skrev 2011-08-25 21:20:01 följande:
    Hej
    Jag lider med er, ni som väntat så länge på BB från SA. Jag förstår att flera av er tycker att ni borde få BB snart på ett helt friskt litet barn och väljer att vänta lite till men samtidigt såg jag precis att AC söker föräldrar till både små och lite äldre barn med HIV som väntar på att få föräldrar! HIV låter ruskigt för många men jag fick helt andra tankar när jag varit på en föreläsningsdag med AC Stockholm Söder förra året där en mycket trevlig HIV- syster, Christina Ralsgård som jobbar på Karolinska sjukhuset i Huddinge. Jag rekommenderar verkligen er som inte vill vänta på barn längre att ringa henne för att få veta hur det fungerar i vardagen att vara förälder till ett HIV- smittat barn och hur prognosen för barnen ser ut. Jag kan lova att det som inte är väldigt insatt i HIV kommer att bli förvånad över det hon har att berätta!

Om vi hade varit yngre så hade vi antagligen ansökt om att få adoptera ett av dessa barn. När vi fyllde i den långa listan med vilka sjukdomar och funktionshinder valde vi att säga ja till det som vi känner att vi klarar av, utifrån att vi kommer att vara runt 60-65 (beroende på barnets ålder vid adoptionen) när barnet blir 18, andra saker har vi kryssat i att vi är villiga att diskutera det med AC. 
  • Emeli
    Hjärtat längtar skrev 2011-08-25 23:46:10 följande:
    Men det kan väl inte vara särskilt ofta som en adoption tar 5-6 år att genomföra eller?
    De som väljer att adoptera från Kina, "vanliga" kön har väntat över fem år på att få BB. Om man lägger till den tid utredningen tar, kanske väntan på att utredningen ska starta, den tid det tar att göra i ordning sin ansökan och väntan på resbesked kan den totala väntetiden mycket väl överstiga sex år.

Det tar lång tid att adoptera från fler länder, t.ex. från Etiopien och Korea (lång väntetid i kön), Thailand och ICBF i Colombia (lång väntan på barnbesked), Indien (har ofta tagit lång tid, osäkert hur det blir i framtiden).
  • Sally
    Emeli skrev 2011-08-28 16:47:46 följande:
    De som väljer att adoptera från Kina, "vanliga" kön har väntat över fem år på att få BB. Om man lägger till den tid utredningen tar, kanske väntan på att utredningen ska starta, den tid det tar att göra i ordning sin ansökan och väntan på resbesked kan den totala väntetiden mycket väl överstiga sex år.

Det tar lång tid att adoptera från fler länder, t.ex. från Etiopien och Korea (lång väntetid i kön), Thailand och ICBF i Colombia (lång väntan på barnbesked), Indien (har ofta tagit lång tid, osäkert hur det blir i framtiden).
    Håller med!  Och grejen är att många inte hade an aning om tidsperspektivet innan - det finns par som har väntat i drygt 3,5 år för barnbesked från Thailand, men när de hade skickat sina handlingar, uppskattades väntetiden till c:a 1,5-2 år.  Sedan när 2 år har gått, vill man inte direkt byta land, för att man tror att det snart ska släppa, så rinner tid bara iväg.  Samma med Kinas icke-SN kö, dock tror jag att de flesta kände till att väntetiden skulle bli lång.  Jag tror helt enkelt att de flesta försökte vara ganska optimistiska när de skickade sina handlingar. De senast 5  åren har verkligen sett en oväntad förlängning av väntetider.  Jag tror inte det är särskilt ovanligt idag att det tar 5-6 år inklusiv hemutredning, kursen, mm.

Sedan tror jag inte att det tar lika lång tid att adoptera ett syskon efter första adoptionen, eftersom man förmodligen samlar kötid, sedan väljer ett land med kort väntetid till BB/RB.

Jag kan verkligen sympatisera med er som väntar!  Jag kan säga utan mycket tvekan att jag inte hade stått ut med väntan idag.  Vi fick vänta 14 månader för barnbesked, och jag led något fruktansvärt.  Jag håller tummerna för er varje dag och hoppas det händer något!  Denna vecka vore ju en bra vecka för jääääätte många barnbesked!
  • Chica03

Hej alla  blivande föräldrar! Vi har väntat på barnbesked i 3 år och 10 månader! Att det skulle ta sån lång tid kunde vi inte i vår vildaste fantasi tro! Tiden runt  1-1,5 år var värst, nu känns det att vi kan inte byta land för det måste bli vår tur snart! Vi är fortfarande positiva och försöker se att, "allt har sin tid", men de är klart att upp och nedgångar har funnits under åren! Vi hoppas att vi snart kommer att få det glädjande telefonsamtalet!

• villsågärna38
    Chica03 skrev 2011-08-28 21:58:10 följande:
    Hej alla  blivande föräldrar! Vi har väntat på barnbesked i 3 år och 10 månader! Att det skulle ta sån lång tid kunde vi inte i vår vildaste fantasi tro! Tiden runt  1-1,5 år var värst, nu känns det att vi kan inte byta land för det måste bli vår tur snart! Vi är fortfarande positiva och försöker se att, "allt har sin tid", men de är klart att upp och nedgångar har funnits under åren! Vi hoppas att vi snart kommer att få det glädjande telefonsamtalet!
    Gud va jobbigt. Vilket land?
Svar på tråden Nej, nu räcker det.