Emeli skrev 2011-08-28 16:47:46 följande:
De som väljer att adoptera från Kina, "vanliga" kön har väntat över fem år på att få BB. Om man lägger till den tid utredningen tar, kanske väntan på att utredningen ska starta, den tid det tar att göra i ordning sin ansökan och väntan på resbesked kan den totala väntetiden mycket väl överstiga sex år.
Det tar lång tid att adoptera från fler länder, t.ex. från Etiopien och Korea (lång väntetid i kön), Thailand och ICBF i Colombia (lång väntan på barnbesked), Indien (har ofta tagit lång tid, osäkert hur det blir i framtiden).
Håller med! Och grejen är att många inte hade an aning om tidsperspektivet innan - det finns par som har väntat i drygt 3,5 år för barnbesked från Thailand, men när de hade skickat sina handlingar, uppskattades väntetiden till c:a 1,5-2 år. Sedan när 2 år har gått, vill man inte direkt byta land, för att man tror att det snart ska släppa, så rinner tid bara iväg. Samma med Kinas icke-SN kö, dock tror jag att de flesta kände till att väntetiden skulle bli lång. Jag tror helt enkelt att de flesta försökte vara ganska optimistiska när de skickade sina handlingar. De senast 5 åren har verkligen sett en oväntad förlängning av väntetider. Jag tror inte det är särskilt ovanligt idag att det tar 5-6 år inklusiv hemutredning, kursen, mm.
Sedan tror jag inte att det tar lika lång tid att adoptera ett syskon efter första adoptionen, eftersom man förmodligen samlar kötid, sedan väljer ett land med kort väntetid till BB/RB.
Jag kan verkligen sympatisera med er som väntar! Jag kan säga utan mycket tvekan att jag inte hade stått ut med väntan idag. Vi fick vänta 14 månader för barnbesked, och jag led något fruktansvärt. Jag håller tummerna för er varje dag och hoppas det händer något! Denna vecka vore ju en bra vecka för jääääätte många barnbesked!