• Anonym (Äcklot?)

Ingen gästhandduk

I och med att jag fått känslan att vi är äcklon så väljer jag att vara anonym.

Here it goes:

Vi har ingen gästhandduk och detta verkar vara ett problem för vissa? Till exempel så öppnar alltid svärfar toalettdörren på vid gavel, efter toabesök och efterföljande handtvätt, och fnyser ogillande: "Jaha? Och vilken handduk ska jag torka händerna på?"

Vi har till och med fått en sån där liten (ful) "Gäster"-skylt att sätta upp vid gästhandduken av svärföräldrarna, men vägrar envist.

Varför ska vi sätta upp en ful skylt? Varför måste det finnas en speciell handduk för gäster? Är det VI som är så äckliga att en inte kan dela handduk med oss eller är det gästerna som är så vidriga att de måste ha egen handduk?

Jag har alltid minst två handdukar som hänger intill handfatet och jag kastar dem i tvätten åtminstone två ggr/vecka.

Har ALLA gästhandduk på toa? Har alla ful gästhandduksskylt på toan?

VEM är det som är äcklot?

• Svar på tråden Ingen gästhandduk
  • Anonym (Äcklot?)
    Pussesnuttan skrev 2011-07-08 10:35:41 följande:
    Ts,
    Förstår inte varför du INTE vill ha gästhandduk?
    Jag vill inte att våra gäster ska använda våra handdukar, därför har jag gästhannduk.
    Jag har två-fyra snygga MATCHANDE handdukar i mitt badrum och tänker inte hänga dit nån ful gästhandduk och hur ska man veta att det är en gästhandduk även om jag hände dit en omatchande? Det kanske är den berömda snopp-/mushandduken? Så för att svärfar (och andra anala människor?) ska vara nöjd måste det sitta en skylt uppe och jag VÄGRAR sätta upp en.
  • Anonym (Äcklot?)
    Frila2 skrev 2011-07-08 11:15:41 följande:
    Jag tycker inte alls att det handlar om larv utan om hyfs. Det är trevligt och artigt att erbjuda en handduk till gäster som man själv inte har använt till varken händer eller ansikte (eller övrig kropp heller för den delen).
    Hur besvärligt kan det vara att ha en extra handduk hängande i badrummet? Jag byter gästhandduken direkt vid de tillfällen någon har sovit över och man kan räkna med att de torkat ansiktet eller så med handduken. Är det bara människor här på besök över dagen så byter jag inte får då räknar jag krasst med att de endast torkat nytvättade händer med handduken. Anledningen till att vi har gästhandduk är att jag använder min handduk till att torka både händer och ansikte och då tycker jag inte att det är fräsht att endast ha de handdukarna till gäster.

Är det snålhet som gör att man inte kan hänga fram en gästhandduk utan vill att gästerna ska ta med sig en egen? Jag skulle skämmas om jag inte hade en gästhandduk och framförallt över att be någon ta med sig en egen.
    Jag har vänner/familj/släkt på besök flera gånger i veckan. Ska jag erbjuda dem egna handdukar varje gång de kommer på besök? Ska jag springa och hämta nya handdukar så fort det ringer på dörren? Vilket det förövrigt gjorde precis och jag fick överraskande besök av en kusin... jag måste nog hämta en ny handduk?
  • Frila2
    Anonym (Äcklot?) skrev 2011-07-08 18:48:21 följande:
    Jag har två-fyra snygga MATCHANDE handdukar i mitt badrum och tänker inte hänga dit nån ful gästhandduk och hur ska man veta att det är en gästhandduk även om jag hände dit en omatchande? Det kanske är den berömda snopp-/mushandduken? Så för att svärfar (och andra anala människor?) ska vara nöjd måste det sitta en skylt uppe och jag VÄGRAR sätta upp en.
    Men snälla... Jag har fyra matchande handdukar i badrummet och två matchande på gästtoaletten. Vi är tre i familjen och har därför tre av handdukarna i badrummet på krokar på vänster sida av handfatet och en handuk på höger sida av handfatet, på krokar fastsatta på väggen såklart. Alla som kommer hem till oss förstår vilken som är gäst och vilka som är våra handdukar.
    På gästtoaletten har vi som sagt två matchande handddukar bredvid varandra och den närmst handfatet har en liten skylt ovanför som det står gäster på. Den är i blankt rostfritt, liten och oval men vanlig rak stil på texten. Inget fult med andra ord. Inte heller gammaldags. Vi har valt att ha en skylt där därför att man inte kan tydliggöra på annat sätt vilken handduk som är gästers och vilken som är vår. Men iof, det är en gästtoalett så egentligen skulle båda handdukarna kunnat vara gästhanddukar.

Vi har ALLTID snygga och rena handdukar framme. Oftast i ganska starka färger dessutom (rosa, lila, turkos, röd, ljusgrön, vit etc) då vi har svart klinker och vitt blankt kakel på både gästtoalett och i badrum. Man kan ha stil och ändå vara artig nog att se till att det finns en handduk till gäster.
    Gäster som ska sova över får varsin duschhandduk och varsin vanlig handhanduk så de har till kvällen och morgonen.
  • Purpurbräcka
    Anonym (Äcklot?) skrev 2011-07-08 18:48:21 följande:
    Jag måste medge att jag har svårt att förstå vad det är som är så fult med en skylt som det står gäster på. Här hemma har jag skrivit det med spritpenna på en bit tejp. DET är fult!

Men jag tycker för all del inte att du måste sätta upp en skylt om du inte vill. Det är varken min eller din svärfars sak att avgöra.
  • QueenObscene
    Kenize skrev 2011-07-08 14:58:44 följande:
    Lærde mig den hårda vægen att sværmor har en "rumphandduk" hængande framme i badrummet.
    *Dör av skratt*
  • hallonsweet

Jag och min sambo har två handdukar i badrummet. den ena är min när jag tvättar ansiktet. Den andra är till för att torka händerna på.

Vi har en handduk för fötter som hänger där det andra dusch-handdukarna hänger på tork.

Vi har iofs sällan gäster, men jag skulle då aldrig springa runt och byta handduk så fort vi får gäster. Händerna är som sagt rena när man tvättar händerna (vi får aldrig besök av småbarn då vi inte känner några...).

Att ta för givet att handduken precis är upphäng är ju lite väl extremt kan jag tycka.

• Anonym (Äcklot?)
    Frila2 skrev 2011-07-08 18:56:51 följande:
    Men snälla... Jag har fyra matchande handdukar i badrummet och två matchande på gästtoaletten. Vi är tre i familjen och har därför tre av handdukarna i badrummet på krokar på vänster sida av handfatet och en handuk på höger sida av handfatet, på krokar fastsatta på väggen såklart. Alla som kommer hem till oss förstår vilken som är gäst och vilka som är våra handdukar.
    På gästtoaletten har vi som sagt två matchande handddukar bredvid varandra och den närmst handfatet har en liten skylt ovanför som det står gäster på. Den är i blankt rostfritt, liten och oval men vanlig rak stil på texten. Inget fult med andra ord. Inte heller gammaldags. Vi har valt att ha en skylt där därför att man inte kan tydliggöra på annat sätt vilken handduk som är gästers och vilken som är vår. Men iof, det är en gästtoalett så egentligen skulle båda handdukarna kunnat vara gästhanddukar.

Vi har ALLTID snygga och rena handdukar framme. Oftast i ganska starka färger dessutom (rosa, lila, turkos, röd, ljusgrön, vit etc) då vi har svart klinker och vitt blankt kakel på både gästtoalett och i badrum. Man kan ha stil och ändå vara artig nog att se till att det finns en handduk till gäster.
    Gäster som ska sova över får varsin duschhandduk och varsin vanlig handhanduk så de har till kvällen och morgonen.
    Fast fortfarande... jag vill inte ha en gästskylt och vad gäller övernattande gäster så handlade det ju inte om det!
  • burtok

Förr.. innan barnen hade jag gäst handduk men ingen skylt... Nu med två barn så finns det inte en chans att ha nån handduk som jag vet att de inte använder.. Så nu har vi fler handdukar som hänger i båda badrummen och man tar den som är torrast... Nån som har problem med det kan sluta komma till oss...

• Frila2
    Anonym (Äcklot?) skrev 2011-07-08 20:10:28 följande:
    Fast fortfarande... jag vill inte ha en gästskylt och vad gäller övernattande gäster så handlade det ju inte om det!
    Men strunta i det då. Det finns som sagt fler sätt. Vi har inget skylt i badrummet och det funkar ändå. Alla förstår att det finns en specifik handduk som gästerna kan använda.
  • sirisdotter
    Anonym skrev 2011-07-07 22:17:23 följande:
    Nej ni är inte äckliga. Jag dejtade en kille innan som oftast inte hade något toalettpapper eller ens en handduk på badrummet. Trodde det var en engångsgrej att han inte hade toalettpapper hemma, men så fortsatte det. Ganska äckligt när man gick på toaletten och varken kunde torka eller tvätta av sig. DET är äckligt.
    Hade en väninna som körde den "indiska stilen" :   vänster hand för toabesök -   höger hand för mat.     Hennes mamma sade dock till henne att skaffa toapapper till sommarstuga,   när hon bjudit  någon dit.
Svar på tråden Ingen gästhandduk