• Anonym (Äcklot?)

Ingen gästhandduk

I och med att jag fått känslan att vi är äcklon så väljer jag att vara anonym.

Here it goes:

Vi har ingen gästhandduk och detta verkar vara ett problem för vissa? Till exempel så öppnar alltid svärfar toalettdörren på vid gavel, efter toabesök och efterföljande handtvätt, och fnyser ogillande: "Jaha? Och vilken handduk ska jag torka händerna på?"

Vi har till och med fått en sån där liten (ful) "Gäster"-skylt att sätta upp vid gästhandduken av svärföräldrarna, men vägrar envist.

Varför ska vi sätta upp en ful skylt? Varför måste det finnas en speciell handduk för gäster? Är det VI som är så äckliga att en inte kan dela handduk med oss eller är det gästerna som är så vidriga att de måste ha egen handduk?

Jag har alltid minst två handdukar som hänger intill handfatet och jag kastar dem i tvätten åtminstone två ggr/vecka.

Har ALLA gästhandduk på toa? Har alla ful gästhandduksskylt på toan?

VEM är det som är äcklot?

• Svar på tråden Ingen gästhandduk
  • Anonym (Äcklot?)
    Miss Cee skrev 2011-07-08 23:23:13 följande:
    Ja jag tycker att man bör ha en gästhandduk. Det är inte trevligt att behöva torka sig på famijens handdukar, känns nästan lite som att bjuda gäster på dricka i glas man redan använt..

Men du behöver inte ha vare sig en skylt eller en "Liten ful handduk". Det funkar utmärkt att hänga en ny normal handduk på en speciell krok och säga till sina gäster att "handduken längst till vänster är gästhandduk".
    Men vad är skillnaden på att dela handduk med "familjen" eller dela handduk med alla andra gäster? Är vi äckligare än besökarna? Eller menar ni (inte bara du miss cee utan alla ni som tycker att det är otrevligt att dela "familjens" handduk) att vi ska hänga upp flera gästhanddukar när vi har flera gäster på besök samtidigt?
  • Anonym (grandwolf)

Haha - vår granne har inte bara en gästhanduk de har en hel hög små hoprullade handdukar i en korg för gäster att ta och använda en gång(?) - miljövänligt, hygieniskt? - vet ej ....

• Anonym (anonym)
    Anonym (H) skrev 2011-07-07 22:23:34 följande:
    Kommer inte ha handdukar som det står gäster på eller någon skylt som det står gäst på. Men vi har en lite mindre handduk precis vid handfatet. Om vi får gäster som sover över så lägger jag fram en liten och en stor handduk till varje gäst. Om vi ihar fest så lägger jag fram små handdukar (ca 20 * 20) och en korg som man kan slänga de använda handdukarna i, har ca 40 st så det brukar räcka ett tag.
    Anonym (grandwolf) skrev 2011-07-09 22:53:17 följande:
    Haha - vår granne har inte bara en gästhanduk de har en hel hög små hoprullade handdukar i en korg för gäster att ta och använda en gång(?) - miljövänligt, hygieniskt? - vet ej ....
    Är ni grannar tro????
  • UnderbaraMix

Vi har en vanlig handduk brevid handfatet som vi och våra gäster använder. Dock har jag en korg brevid med ihoprullade handdukar. Vill gästen så får h*n gärna ta en ny handduk. Jag förutsätter dock att mina gäster förstår det själv om de inte kan dela.

• hönamor

Vi har 2 eller 3 handukar hängandes men ingen uttalad gästhandduk eller speciell krok. Jag antar att man liksom är ren när man väl behöver torka händerna. Däremot hade jag en ett tag på andra sidan som jag torkade bebis torr med i rumpan  men hade vi gäster så upplyste jag tydligt om att de INTE skulle ta den handduken.

• Emeli
    Anonym (Äcklot?) skrev 2011-07-09 22:49:08 följande:
    Men vad är skillnaden på att dela handduk med "familjen" eller dela handduk med alla andra gäster? Är vi äckligare än besökarna? Eller menar ni (inte bara du miss cee utan alla ni som tycker att det är otrevligt att dela "familjens" handduk) att vi ska hänga upp flera gästhanddukar när vi har flera gäster på besök samtidigt?
    Jag tänker så här: gästerna torkar sannolikt bara rentvättade händer på handduken. Familjen som bor där torkar kanske både fötter och underliv på handdukarna. Som gäst kan man ju aldrig veta vilka vanor familjen har. Det är artigast och mest omtänksamt gentemot gästerna att hänga upp en eller flera gästhandduk(ar). Varför är du så emot det? Ansträngningen är minimal.

Jag kan förstå om du inte vill ha någon ful skylt. Det behövs inte heller. Skaffa en krok i samma stil som de övriga men placera den en bit ifrån familjens handdukar - gärna nära tvättfatet. Normalbegåvade gäster kommer att kunna räkna ut att den rena handduken som hänger där är för dem. Om någon ändå skulle undra är det lätt att ge instruktioner.
  • Anonym (Äcklot?)
    Emeli skrev 2011-07-10 00:23:47 följande:
    Jag tänker så här: gästerna torkar sannolikt bara rentvättade händer på handduken. Familjen som bor där torkar kanske både fötter och underliv på handdukarna. Som gäst kan man ju aldrig veta vilka vanor familjen har. Det är artigast och mest omtänksamt gentemot gästerna att hänga upp en eller flera gästhandduk(ar). Varför är du så emot det? Ansträngningen är minimal.

Jag kan förstå om du inte vill ha någon ful skylt. Det behövs inte heller. Skaffa en krok i samma stil som de övriga men placera den en bit ifrån familjens handdukar - gärna nära tvättfatet. Normalbegåvade gäster kommer att kunna räkna ut att den rena handduken som hänger där är för dem. Om någon ändå skulle undra är det lätt att ge instruktioner.
    Men varför antar man att familjen är äckligare än gästerna? Jag antar ju att ALLA torkar bara händer på HANDdukar.

ALLA våra handdukar är rena, ALLA används till bara händer, ALLA hänger intill handfatet...
  • Anonym

Jag har gästhandduk, men det är för MIN skull. Jag använder nämligen min handduk för att torka mitt ansikte då jag tvättar det, och p.g.a. nedsatt syn efter en ögoninfektion för några år sedan så vill jag in riskera att en gäst slarvtvättar sig (som många gör!! jag vet hur JAG tvättar mina händer och de är fräscha, men hur mina kompisar, kusiner, syskonbarn etc gör vet jag inte) och sen torkar händerna på en handduk jag använder för ansiktet.

Sen så föredrar jag också om det finns en gästhandduk där jag är, men jag vet egentligen inte varför. Kan bero på vana.

• Frila2
    Anonym (Äcklot?) skrev 2011-07-10 10:52:20 följande:
    Men varför antar man att familjen är äckligare än gästerna? Jag antar ju att ALLA torkar bara händer på HANDdukar.

ALLA våra handdukar är rena, ALLA används till bara händer, ALLA hänger intill handfatet...
    Jag säger inte att familjen är äckligare men som gäst är du inne på toaletten, gör dina behov, tvättar händerna och går därifrån. Familjen tvättar av ansiktet på kvällen, torkar med handduken, duschar på morgonen, lägger handduken på golvet för att stå på etc. ALLA gör inte så, jag står inte på min handuk (som hänger vid handfatet) utan torkar fötter, kropp inklusive underliv på min badhandduk MEN jag torkar ansiktet på min handduk vid handfatet när jag tvättat bort sminket på kvällen.
  • Anonym (Äcklot?)

Hos oss torkar vi kroppar och ansikten efter avsminkning/tandborstning med badlakanen som hänger på andra sidan badrummet.

Men jag inser nu att andras handdukar är bra mycket äckligare än våra så i fortsättningen kommer jag INTE använda handduken (gäst eller annan) hos mina bekanta!

Svar på tråden Ingen gästhandduk